شناسهٔ خبر: 18079101 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امروز در 'ایرنا مقاله' می خوانید:

از بندر انزلی تا لیسانسه ها

تهران-ایرنا-'از بندرانزلی تا لیسانسه ها'،'نشست «انتفاضه»، پژواک صدای فلسطین'،'خیابان میدان جنگ نیست'،'عقیم سازی پروژه ترامپ'و 'انتخابات 96 و نرخ تورم'، از جمله عناوین مقالات و مطالب برگزیده ای است که روز چهارشنبه در صفحه 'ایرنامقاله' منتشر شد.

صاحب‌خبر -

** از بندر انزلی تا لیسانسه ها
این یادداشت به قلم «بهنام تشکر»، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در مورد لزوم یادگیری حرفه بازگیری در دانشگاه به نگارش درآمده است.
برای بازیگر شدن، افراد باید مسیر پرپیچ و خمی را بگذرانند. قبل از دانشگاه رفتن، بازیگری را انتخاب کردم. اصل الفبای تئاتر را از شهر بندرانزلی شروع کردم.
بازیگری را با پیشنهاد یکی از دوستان آغاز شد. تئاتر در فضای جدی را بیشتر می‌پسندم. پیشرفت در بازیگری به استعداد و جوهری که فرد دارد بر می‌گردد و این دو رکن از ارکان مهم این فضاست. اگر این دو اصل را همراه خود نداشته باشید و در بهترین دانشکده‌ های هنر هم تحصیل کنید، در شهر شکسپیر هم به دنیا بیایید و در آنجا همه نمایش‌ها را ببیند، ممکن است بازیگر نشوید، حتی اگر عشق بازیگری داشته باشید.
تمرین و ممارست مکمل این قضیه است و تیزهوشی لازمه هنر بازیگوشی است! البته این تیزهوشی شانس را هم باید با خود همراه داشته باشد. هرچند بازیگری در تئاتر سخت است اما به همان میزان هم مهجور است.

** نشست «انتفاضه»، پژواک صدای فلسطین
مهم‌ ترین دستاورد ششمین اجلاس حمایت از انتفاضه فلسطین در برهه زمانی کنونی قرار دادن گفتمانی متفاوت در مقابل گفتمان جدید دولت آمریکا در منطقه است. آمریکایی ها با روش‌های مختلفی در تمام سال‌های بعد از اشغال فلسطین در پی حمایت از رژیم اشغالگر قدس با هدف تقویت آن در ابعاد مختلف مادی، نظامی و جغرافیایی بوده‌اند.
آمریکا اساسا مایل به وجود یک اسرائیل بزرگ در خاورمیانه است و این را در مسیر منافع منطقه‌ ای و حتی فرامنطقه‌ ای خود می‌داند.
به عبارتی عدم وجود اتحاد در منطقه و در جهان اسلام است که می‌تواند سخنان رئیس جمهوری آمریکا و سیاست این کشور را دارای ابعاد نگران‌ کننده کند. اجلاس فعلی در گام اول پاسخ به همین نگرانی است.
اینکه از قسمت عمده‌ای از کشورهای اسلامی در منطقه و همین طور کشورهایی که مخالف سلطه آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند صدای واحدی در حمایت از آرمان فلسطین به دنیا صادر شود، قطعا در مناسبات این حوزه بی تأثیر نیست.
آمریکا و همپیمانان غربی رژیم صهیونیستی سعی دارند تا از واقعیت‌های فلسطین تصویری متفاوت به دنیا صادر کنند و باید صدای واقعی مردم فلسطین را که واقعیت محض این قسمت از دنیا است، به گوش جهان برسانیم.

** خیابان میدان جنگ نیست
همه ما می‌ دانیم که رفتارهای تلافی‌ جویانه بخصوص در رانندگی خلاف آداب شهروندی و تجاوز به حقوق دیگران است و سایر رانندگان را نسبت به رفتارهای پرخطر از جمله حرکت‌ های پرشتاب، سبقت گرفتن از سمت راست، سبقت غیرمجاز از سمت چپ، رانندگی طولانی در خط سبقت، استفاده طولانی از نوربالا و سایر حرکات پرخطر، تحریک می‌کند و در این بین تر و خشک همه با هم می‌سوزند.
رانندگی، فعالیتی دشوار و پیچیده است که به توانایی جسمی و روانی زیادی نیاز دارد که البته شخصیت افراد نیز در نحوه رانندگی آنها نمود می‌یابد، محیط رانندگی محل اثبات شخصیت انسان‌هاست نه محل قدرت‌ نمایی و میدان جنگ.
برای جلوگیری از رخدادهای خطرناک باید به قانون و حقوق یکدیگر احترام بگذاریم و حداقل در این شرایط فارغ از به نمایش گذاشتن شخصیت خود یا به نوعی قدرت‌نمایی، منافع خود و خانواده‌ مان را در نظر بگیریم، بر این اساس نباید درصدد تلافی و انتقام در رانندگی باشیم و جاده، راه و خیابان را به میدان بروز احساسات زودگذر خود تبدیل نکنیم.
اتفاقات ناگوار و دلخراشی که در پس رفتارهای تلافی‌ جویانه برخی رخ می‌دهد که با کمی تامل می‌توان به این مساله پی برد که این رفتارها با خصوصیات اخلاقی و رفتاری راننده‌ ها ارتباط مستقیم دارد.
ارایه آموزش و آگاه‌ سازی از سنین پایین در این زمینه بسیار تاثیرگذار است تا کودکان از ابتدا با فرهنگ درست رانندگی آشنا شوند که البته لازمه این امر آموزش مهارت‌ های زندگی به فرزندان این مرز و بوم است تا این آموزش‌ ها را در تمام ابعاد زندگیشان اعم از زندگی فردی و اجتماعی به کار گیرند.
بر این اساس علاوه بر خانواده که البته پدر و مادر پایه اصلی آن را تشکیل می‌دهند و در تربیت فرزندان بسیار تاثیرگذار هستند، متولیان فرهنگی، همه و همه در ارائه آموزش به فرزندان نقش بسزایی دارند تا فرزندان ما در آینده به زنان و مردان قانونمداری تبدیل شوند و در آنها نهادینه شود.

** عقیم سازی پروژه ترامپ
در این گزارش کارشناسان مسائل بین الملل «دهقانی فیروزآبادی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کامران کرمی، پژوهشگر مسائل بین المللی» به موضوع لزوم مقابله عقلانی با سیاست های دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا از سوی ایران، پرداخته اند.
دونالد ترامپ و تیم سیاسی امنیتی او به ‌دنبال آن هستند که تهران را به سوی نقض «برجام» رهمنون کرده و هزینه آن را به گردن ایران بیندازند و این مستلزم آن است که ایران «صبر استراتژیک» به خرج دهد.
ایران باید طوری رفتار کند در اولویت اول سیاست خارجی ترامپ قرار نگیرد؛ چون دیدگاه‌ های ضدایرانی او نشان می‌دهد به صلاح نیست که به دستور کار اول سیاست خارجی آمریکا بدل شویم.
روی کارآمدن دونالد ترامپ، موجی از ابهام و سردرگمی در نظام بین‌ الملل ایجاد کرده و چشم انداز روابط واشنگتن با دوستان و دشمنانش را آبستن حوادث جدید کرده است.
در این دوره شاهد وضع تحریم‌ هایی خارج از حوزه‌های هسته‌ ای خواهیم بود که همه می‌ تواند موضوع اختلاف باشد و اجرای برجام را در عمل مشکل یا حتی ناممکن سازد.
با اشاره به سیاست تهاجمی عربستان در قبال ایران، عربستان دچار نوعی تعریف آرمان گرایانه و ایدئولوژیک غیر واقع‌ بینانه از سیاست و قدرت در خاورمیانه است که ایران را محکوم به محبوس ماندن در مرزهای جغرافیایی‌ اش می‌کند. ایران و عربستان به‌ عنوان دو قدرت منطقه‌ای در منطقه دارای منافع مشروعی هستند که به جای تقابل و ستیز می‌ توانند با همکاری و همزیستی و گفت‌ و گو منافع خود را تامین کنند. به شرطی که گفت‌ و گو مبتنی بر اصل همه یا هیچ نباشد.
ایران یک بازیگر و قدرت منطقه‌ ای است. اما در بحث هژمونی منطقه‌ ای و هژمون شدن، به نظرم ایران راهبرد و برنامه‌ ای برای هژمونی ندارد و در پی آن نیست تا نظمی هژمونیک برقرار کرده و آن را بر دیگران تحمیل کند.
ایران هیچ وقت به دنبال استیلا بر منطقه نبوده بلکه طرفدار نظم مشارکتی چندجانبه بوده است؛ اما بی‌تردید ایران در درون یک چنین نظمی قطعا نقش تعیین‌ کننده‌ای خواهد داشت و هیچ بازیگری نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

** انتخابات 96 و نرخ تورم
تجربه کشورهای مختلف نشان داده اگر رئیس‌ جمهور کنونی مجددا شانس کاندیدا شدن در انتخابات آتی را داشته باشد، نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست ‌جمهوری وزن تصمیمات سیاسی در حوزه اقتصاد را افزایش می‌دهد.
این تصمیمات به ‌منظور افزایش رضایت عمومی انجام می ‌گیرد؛ اما اثرات منفی این تصمیمات مدتی پس از برگزاری انتخابات بر متغیرهای کلان اقتصادی آشکار می‌شود. تمرکز این نوشتار بر بررسی عواقب تصمیمات سیاسی بر نرخ تورم است.
در 30 سال اخیر، روسای سه دولت، شانس انتخاب مجدد را به ‌عنوان رئیس‌ جمهور را داشته‌ اند. بررسی نرخ رشد مهم ‌ترین متغیرهای موثر بر نرخ تورم که دولت و بانک مرکزی بر آنها تسلط دارند، 6 ماه قبل از انتخابات و 6 ماه بعد از انتخابات ریاست‌ جمهوری نشان می‌دهد که در همه سال‌ های مورد اشاره، متوسط نرخ رشد ماهانه ارز 6 ماه قبل از انتخابات یک درصد کمتر از متوسط نرخ رشد ماهانه ارز در 6 ماه بعد از انتخابات است.
انتظار از دولت محترم تدبیر و امید این است که سیاست‌ های شبه ‌پوپولیستی سال‌ های گذشته را تکرار نکند و منافع بلند مدت عقلانیت در سیاست ‌گذاری را بر عواید کوتاه‌ مدت سیاست‌ های عوام گرایانه ترجیح دهد. با توجه به این که هم سیاست تثبیت ارز در شرایطی که ذخایر ارزی محدود است و هم سیاست انبساط پولی، بالقوه آبستن افزایش‌ های آتی تورم است و اگر دولت نتیجه انتخابات دوازدهم را به نفع خود به پایان ببرد، باید وارث تورمی باشد که خود آن را خلق کرده است.

متن کامل مطالب بالا را می توانید در تارنمای ایرنامقاله بخوانید.

** تارنمای 'ایرنا مقاله' به نشانی http://article.irna.ir و با آدرس کانال تلگرامی @IrnaArticle با هدف اطلاع رسانی و انعکاس مقالات؛ گزارش ها؛ تحلیل های متنوع در موضوعات داخلی و خارجی ؛ به بازنشر مقالات و مطالب مهم روز ایران و جهان می پردازد.
پژوهشم**9160**2040

انتهای پیام /*

نظر شما