شناسهٔ خبر: 18077841 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاه سیاسی و اقتصادی روزنامه ها

پایبندی به آرمان آزادی قدس؛ معیار حمایت تهران از گروه های مقاومت

تهران- ایرنا- ضرورت قرار گرفتن جریان‌های اسلامی و ملی در جبهه پشتیبانی از آرمان فلسطین و حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های مقاومت به نسبت پایبندی این گروه ها به اصل پایداری در برابر دشمن صهیونیستی از مهمترین محورهای سخنان رهبر انقلاب در ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین بود که بازتاب گسترده ای در روزنامه های امروز داشت.

صاحب‌خبر -

گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگانِ روزنامه های امروز (چهارم اسفند 95) در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

**تاکید رهبری بر صف بندی متحد در راستای آرمان آزادی قدس
رهبر انقلاب دیروز سه‌شنبه سوم اسفندماه، در ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، بر این موضوع که همه جریان‌های اسلامی و ملی، موظفند در خدمت آرمان فلسطین قرار گیرند، تاکید کرد؛ موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
روزنامه «دنیای اقتصاد» در بازتاب سخنان رهبر انقلاب زیر عنوان «اتحاد برای فلسطین» نوشت: رهبر انقلاب اسلامی، «اتحاد ملی براساس برنامه جهادی» را ضرورتی ملی برای فلسطین خواندند. به نوشته این روزنامه رهبری تاکید کرد: انتظار می‌رود همه جریان‌های مختلف در جهت عمل به خواست همه مردم فلسطین برای تحقق اتحاد ملی بکوشند.
«تلاش برای آزادی فلسطین باید محور وحدت همه ملت‌های مسلمان و آزادی خواه باشد» هم بخشی از سخنان رهبر انقلاب بود که روزنامه «جمهوری اسلامی» عنوان گزارش خود قرار داد. به گزارش این روزنامه، رهبری در این کنفرانس بیان داشت: باوجود اختلافاتی که کشورهای اسلامی با یکدیگر دارند که برخی از آنها طبیعی و برخی دیگر توطئه دشمن و برخی دیگر ناشی از غفلت است، لیکن همچنان عنوان فلسطین میتواند و باید، محور وحدت همه آنان باشد.
روزنامه «خراسان» در گزارشی به نگاه «آسیب شناسی رهبر انقلاب از جریان مقاومت فلسطین» پرداخت. به گزارش این روزنامه، ایشان با فراخواندن مقاومت فلسطین به عبرت‌گیری از گذشته‌، توصیه مهمی در خصوص پرهیز گروه های مقاومت از ورود به اختلافات مطرح و تأکید کردند: مقاومت و فلسطین، ارزشمندتر و والاتر از آن است که در اختلافات میان کشورهای اسلامی و عربی و یا اختلافات داخلی کشورها و یا اختلافات قومی و مذهبی درگیر شود و فلسطینیان، به‌خصوص گروه‌های مقاومت باید قدر جایگاه ارزشمند خود را بدانند و به این اختلافات ورود نکنند.
«تبیین رابطه ایران با گروه‌های مقاومت» هم دیروز از سوی رهبری در کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاظه فلسطین صورت گرفت. موضوعی که روزنامه «همدلی» با عنوان قرار دادن آن نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، هدف فتنه‌ها و جنگ‌های داخلیِ تحمیلی در منطقه را کمرنگ‌شدن حمایت از آرمان مقدس آزادی قدس خواندند و با تاکید بر لزوم پرهیز گروه‌های مقاومت فلسطینی از ورود به اختلافات قومی و مذهبی و اختلافات داخلی کشورها خاطرنشان کردند: همه جریان‌های اسلامی و ملی، موظفند در خدمت آرمان فلسطین قرار گیرند و عمق رابطه جمهوری اسلامی با گروه‌های مقاومت فقط به میزان پایبندی آنان به اصل مقاومت مرتبط است.
روزنامه «کیهان» هم زیر عنوان «گسترش جغرافیایی رژیم صهیونیستی با مقاومت معکوس شده است» به نقل از رهبر انقلاب آورد: اگر مقاومت، رژیم صهیونیستی را زمین‌گیر نکرده بود، اینک شاهد دست‌اندازی آن به دیگر سرزمین‌های منطقه بودیم؛ از مصر گرفته تا اردن و عراق و خلیج ‌فارس و غیره؛ آری این دستاورد بسیار مهم است، امّا این تنها دستاورد مقاومت نیست و آزادی جنوب لبنان و آزادی غزّه، تحقّق دو هدف مرحله‌ای مهم در روند آزادی فلسطین به شمار می‌رود که توانسته است روند گسترش جغرافیایی رژیم صهیونیستی را معکوس گرداند.
«سیدحسین موسوی» رییس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه هم در یادداشتی با عنوان « ترامپ، نتانیاهو و اجلاس تهران» به دیدار رییس جمهوری آمریکا با نخست وزیر اسراییل و مواضع آنان در مقابل فلسطین و کنفرانس فلسطین در تهران اشاره کرد و نوشت: نشست تهران که برای حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران فرصتی پیش‌روی مسلمانان به‌ویژه کشورهای محور مقاومت فراهم می‌کند که دستور کار خود را با توجه به تحولات اخیر در موضع ایالات متحده آمریکا در قبال مسئله فلسطین ارتقا دهد. نشست تهران می‌تواند فرصتی کم‌نظیر برای بسیج لایه‌های بیشتری از مردم بدون توجه به گرایش‌ها و تمایلات سیاسی و دینی آنان در قبال خطر ترامپیسم باشد.

**مسکن اجتماعی جایگزینی مناسب برای مسکن مهر
پس از آثار منفی‌ که اجرای نادرست طرح مسکن مهر بر اقتصاد کشور گذاشت، دولت یازدهم طرح جدیدی را با عنوان تامین مسکن اقشار کم‌درآمد یا مسکن اجتماعی در دستور کار قرار داد که پس از کش و قوس‌های فراوان، مصوبه هیات وزیران درباره چگونگی اجرای مسکن اجتماعی به وزارت راه و شهرسازی، وزارت رفاه، سازمان برنامه، بنیاد مسکن، وزارت کشور و بانک مرکزی ابلاغ شد.
درباره «ابلاغ جزئیات طرح مسکن اجتماعی» روزنامه «ایران» به گفت و گو با «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی پرداخت.آخوندی در این گفت‌و‌گوی اختصاصی در توضیح این طرح گفت:«درقالب مسکن اجتماعی هم این سؤال پیش می‌آید که چرا می‌گوییم مسکن اجتماعی؟ به این دلیل می‌گوییم اجتماعی چون این مسکن اصلاً اقتصادی نیست. خانه‌ سازی در مدل مسکن اقتصادی است یعنی باید مسکن بسازید و بازگشت سرمایه صورت پذیرد.»
به گزارش ایران، وزیر راه و شهرسازی درباره شرایط مسکن اجتماعی و حمایتی، هم گفت:«ما به گروه‌های کم درآمدی برخورد می‌کنیم که اصلاً در قالب مدل اقتصادی امکان تأمین سرپناه ندارند. وقتی مدل اجتماعی مدنظر قرار گرفت این سؤال پیش می‌آید که متولی آن کیست؟ چه کسی باید آن را تأمین کند. پاسخ این است که نهادهای حمایتی و نهادهایی که سیاست اجتماعی را تعقیب می‌کنند باید متولی شوند. یعنی این می‌شود بخشی از سیاست‌های اجتماعی دولت. لذا نهادهایی چون کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن این مسکن اجتماعی را دنبال می‌کنند.»
روزنامه اقتصادی «تعادل» هم در گزارشی درباره جزییات این طرح نوشت: بر اساس این مصوبه برای کمک به تامین هزینه اجاره خانوارهای کم‌درآمد ماهانه 200 هزار تومان برای ساکنان شهرهای زیر (500) هزار نفر و 400 هزار تومان با افزایش سالانه (10درصد) برای ساکنان شهرهای بالای (500) هزار نفر در نظر گرفته شده است که پس از تایید قرارداد اجاره در اختیار مالکین قرار داده می‌شود. همچنین بر اساس این مصوبه خانواده‌هایی که شامل دریافت کمک هزینه اجاره‌بها می‌شوند، در صورت تایید ادامه وضعیت درآمدی توسط مراجع ذی‌ربط تا 5سال مجاز به استفاده از این کمک‌‌هزینه هستند.
تعادل در بخشی دیگر از این گزارش نوشت: اما آنگونه که برخی کارشناسان می‌گویند، «دشواری هماهنگی بین نهادهای دولتی»، «ناپایداری منابع هدفمندی یارانه‌ها برای تامین مالی مسکن اجتماعی»، «پایین بودن بازدهی بازار اجاره در مقایسه با نرخ سود بانکی»، «عدم شفافیت در بازار اجاره و نبود نظارت دولت بر این بازار» و «بی‌میلی سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار اجاره‌داری حرفه‌یی» 5 عامل ناکامی مصوبه دولت برای تامین مسکن اقشار کم درآمد خواهد بود.
این روزنامه، همچنین در یادداشتی به قلم «مجید اعزازی» دبیر گروه راه و شهرسازی به «3چالش مسکن اجتماعی» اشاره کرد و آورد: تعیین کم هزینه «منابع» مورد نیاز برای مسکن حمایتی و اجتماعی، واگذاری«شناسایی» خانوارهای مشمول مسکن اجتماعی به نهادهای کلیدی در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و همچنین تلاش برای جلب «سرمایه‌گذاری» بخش خصوصی در ساخت و اجاره‌داری مسکن اجتماعی، سه ویژگی مثبت مصوبه طرح مسکن اجتماعی در قیاس با طرح مسکن مهر به شمار می‌روند. در عین حال، این سه ویژگی تحت شرایطی می‌تواند به پاشنه آشیل طرح مسکن اجتماعی تبدیل شود.
روزنامه «جهان صنعت» هم این طرح را جایگزینی برای مسکن مهر دانست. به نوشته این روزنامه، دولت گذشته طرح مسکن مهر را با هدف خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد جامعه کلید زد تا با واگذاری زمین رایگان خانه‌سازی را در کشور تشویق کند، با این وجود مشکلات فراوان این طرح، از جمله مشکل تامین مالی که منجر به چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش تورم شد، همچنین جایگزینی نامناسب ساختمان‌های مسکن مهر این طرح را با شکست مواجه کرد.اگرچه سیاستگذاری دولت گذشته درباره طرح مسکن مهر سیاستگذاری صحیحی نبود با این وجود هدفی که دنبال می‌کرد، یعنی خانه‌دار کردن اقشار کم‌در‌آمد توسط دولت کنونی نیز دنبال می‌شود و به عقیده دولت وقت، طرح مسکن اجتماعی می‌تواند همان چیزی را به مردم بدهد که مسکن مهر قصد آن را داشت.

**تعیین تکلیف لایحه بودجه 96 در صحن مجلس
دیروز سوم اسفندماه، صحن علنی مجلس شورای اسلامی شاهد تصویب کلیات لایحه بودجه بود که در نهایت بعد از قرائت دلایل مخالفان و موافقان این لایحه؛ با 111 رأی موافق، 70 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در جلسه، به تصویب رسید.
روزنامه «مردم سالاری» در بازتاب این موضوع، سخنان مخالفان و موافقان این طرح را مورد بررسی قرار داد. به گزارش مردم سالاری، «محمد محمودی» شاه‌نشین نماینده مردم شهریار به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه 96 اظهار کرد: روش‌های کهنه برای تدوین بودجه دیگر پاسخگو نیست و نمی‌توان به عملکرد بودجه سال‌های گذشته بی‌توجه بود. متأسفانه ما شاهد گسترش هزینه‌های جاری در بودجه 96 بودیم که با این شرایط نمی‌توان به رشد 8 درصد رسید.تسلط سیاست‌های مالی بر پولی باعث می‌شود دولت برای تأمین کسری بودجه از طرق مختلف از جمله افزایش نرخ ارز اقدام کند.
به نوشته این روزنامه، «عباسعلی پوربافرانی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه 96 حادثه پلاسکو را درس عبرتی برای توجه به سازمان آتش‌نشانی دانست و افزود: امروز می‌خواهیم بر اساس منابع موجود کشور و برنامه‌های پیش‌بینی شده در لایحه بودجه به وضعیت مطلوب برسیم. دسترسی به وضعیت ایده‌آل نیازمند توجه و عنایت ویژه است. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران، توجه به حمل و نقل ریلی و حوادث جاده‌ای، توجه به سهم استان‌ها، افزایش توان دفاعی کشور، توجه به ساماندهی حاشیه شهرها و آسیب‌های اجتماعی، توجه به حقوق بازنشستگان و ثبات نسبی در خدمات دولتی را از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه 96 برشمرد.
روزنامه «آرمان» هم در گزارشی تحلیلی به «تعیین تکلیف دخل‌و خرج سال 96» اشاره کرد و آورد: روز گذشته نمایندگان مجلس کلیات بودجه سال 96 را تصویب کردند. هر چند بودجه سال آینده تقریبا مانند بودجه‌های سال‌های پیش تدوین شده، اما به گفته کارشناسان این بودجه تفاوت‌هایی هم با گذشته دارد. به اذعان برخی کارشناسان بودجه سال 96 نه انبساطی و نه انقباضی است، بلکه باید آن را بودجه انضباطی نامید.
در ادامه این گزارش می خوانیم: یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید درباره بودجه سال 96 ذکر کرد، این است که در اقدامی بی‌سابقه سهم درآمد‌های مالیاتی بیشتر از درآمد‌های نفتی پیش‌بینی شده است.اگرچه به دنبال توافق اوپک و همچنین افزایش صادرات نفت پیش‌بینی می‌شود درآمد‌های نفتی ایران برای سال 96 افزایش چشمگیری داشته باشد، اما کارشناسان هشدار می‌دهند این افزایش درآمد نباید به معنای بازگشت کشور به نظام تک‌محصولی باشد.
«هادی حق‌شناس» کارشناس مسائل اقتصادی در یادداشتی با عنوان «برنامه بودجه‌96 کامل اجرا می‌شود» که در روزنامه آرمان منتشر شد، با اشاره به این مطلب که بودجه سند دخل و خرج سالانه یک کشور است، نوشت: آثار مجموع قراردادهایی را که دولت با شرکت‌های اروپایی و شرکت‌های آسیای جنوب شرقی در زمینه خودروسازی، فولاد، بهره‌برداری از معادن و حمل و نقل و بنادر منعقد کرده است، در سال آینده خواهیم دید. بنابراین با اینکه پیش‌بینی درآمدهای بودجه در نقطه مرزی قرار دارد، به نظر می‌رسد ما در سال آینده با داشتن بسترهای اقتصادی ایجادشده در سه سال گذشته و وجود فضای مثبت در اقتصاد ایران، رشد اقتصادی هشت‌درصدی را تجربه کنیم و دولت برنامه بودجه را درست و کامل اجرا کند.
پژوهشم**9294** 9279**خبرنگار: فاطمه دهقان نیری** انتشاردهنده :سید محمد موسی کاظمی

انتهای پیام /*

نظر شما