شناسهٔ خبر: 18073472 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

قرآن، کتاب تربیت و انسان‌سازی است

گروه معارف: استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: هرچند که قرآن کریم، کتاب تربیت و انسان‌سازی است، ولی در آن همه چیز بیان شده و در آیات مختلفش پرده از روی قسمت‌های حساسی از علوم و دانش برداشته شده است.

صاحب‌خبر -

حجت‏الاسلام ناصر فروهی، استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: هرچند که قرآن کریم، کتاب تربیت و انسان‌سازی است، ولی در آن همه چیز بیان شده و در آیات مختلفش پرده از روی قسمت‌های حساسی از علوم و دانش برداشته است.

وی افزود: قرآن نسخه‏ای برای سامان بخشیدن به همه نابسامانی‌‏ها، بهبودی خود و جامعه از انواع بیماریهای اخلاقی و اجتماعی است.

حجت‌الاسلام فروهی، خاطرنشان کرد: قرآن کتابی است که برای یک زمان نازل نشده، و اگر غیر این بود باگذشت زمان، همه رازهای آن کشف می‌شد و جاذبه، تازگی و اثربخشی خودش را از دست می‌داد، حال آنکه می‌بینیم زمینه تدبّر و تفکر و کشف جدید، همیشه برای این دریای بی‌کران و مفاهیم بلند آن وجود دارد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به فرموده امام صادق(ع) ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: خداوند در قرآن هرچیزی را بیان کرده است به خدا سوگند چیزی که نیاز مردم بوده است کم نگذارد تا کسی نگوید اگر فلان مطلب درست بود در قرآن نازل می‌شد، به راه راست رهنمون می‌گشتم! لذا همواره هشدار میدهد که آگاه باشید همه نیازمندی‎ ‎های بشر را خدا در قرآن نازل کرده است.

وی، یادآور شد: در نگاه نخست ممکن است به نظر رسد جاودانگی قرآن تنها مربوط به ویژگی فرازمانی آن است، ولی با توجه به دلایل قرآنی، روایی و عقلی و با توجه به نتایج جاودانگی، دانسته خواهد شد که جاودانگی مفهومی گسترده و نه تنها فرازمانی، بلکه توجه به فرد فرد انسان‏‌ها دارد به گونه‏ای انحصارگرایانه یعنی بدون پذیرش منبع همعرض و موازی است.

نظر شما