شناسهٔ خبر: 18073175 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه اقتصاد مقاومتی/

ریل، راه و مسکن زیر سایه اقتصاد مقاومتی

71474

با نام‌گذاری سال ۱۳۹۵ به سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» بسیاری از دستگاه‌های دولتی تلاش کردند با برنامه‌ریزی نسبت به نهایی کردن اهداف این اقتصاد در حوزه‌های خود فعالیت کنند و وزارت راه و شهرسازی نیز در این چارچوب برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نیاز جدی به تکمیل آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و راه‌های روستایی باقی‌مانده، توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی و رساندن قطار به شهرهای جدید و بهبود نسبی اوضاع در بازار مسکن بخشی از برنامه‌های اصلی بوده که باعث شده اقتصاد مقاومتی نقش جدی‌ در برنامه‌ریزی‌های وزارت راه و شهرسازی پیدا کند.

در آمارهایی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر کرده خبر از فاصله‌ای طولانی میان ظرفیت‌های موجود تا استفاده دقیق از آنها در بخش ریلی وجود دارد. طبق برآوردهای صورت گرفته ظرفیت حمل بار راه‌آهن ۲۰۰ میلیون تن بوده که در سال ۱۳۹۲ تنها ۳۴ میلیون تن بار از این طریق جابجا شده است. برای افزایش نفوذ این بخش در عرصه‌های اقتصادی باید برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت گیرد که یکی از آنها افزایش طول شبکه ریلی و رساندن آن به مناطق مختلف کشور است.

از این‌رو وزارت راه و شهرسازی در طرح شش‌گانه‌ای که برای پیگیری اقتصاد مقاومتی ارائه کرده بخش قابل توجهی را به عرصه ریلی اختصاص داده است.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی این وزارتخانه در سال جاری اتفاقات مثبتی در عرصه ریلی افتاده است. قرارداد سریع‌السیر تهران – اصفهان، برقی‌کردن قطار تهران – مشهد، دو خطه کردن ریل یزد – اصفهان و قرارداد خرید ریل از کشور هند بخشی از این پروژه‌هاست. همچنین برنامه‌ریزی برای رساندن قطار به شهرهای همدان، رشت، ارومیه، کرمانشاه و خط دوم شهر تبریز نیز دیگر برنامه‌ای است که دراین حوزه نهایی شده و برای پایان سال ۱۳۹۵ امیدواری وجود دارد که به ۵۹۱ کیلومتر خط ریلی برسد.

طبق بررسی شبکه تحلیل‌گران اقتصاد مقاومتی، در حوزه آزادراهی اقدامات مثبتی صورت گرفته که یکی از اصلی‌ترین انها نهایی شدن ساخت ۱۲۰ کیلومتر آزادراه جدید تا پایان سال ۱۳۹۵ است که حدود ۸۶ کیلومتر آن معادل ۷۲ درصد تا پایان آذرماه نهایی شده است. در حوزه بزرگراهی نیز در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به ترتیب ۱۱۱۵ و ۹۷۴ کیلومتر احداث شده و در سال ۱۳۹۵ نیز هدف‌گذاری ساخت ۱۰۷۰ کیلومتر بزرگراه تعیین شده که حدود ۸۵۰ کیلومتر معادل ۸۰ درصد آن تا پایان آذرماه به قابلیت بهره‌برداری رسیده است. در حوزه راه‌های اصلی نیز از مجموع ۴۵ کیلومتر راه اصلی تعیین شده در سال ۱۳۹۵ حدود ۳۶ کیلومتر معادل ۸۱ درصد آماده بهره‌برداری شده است.

در حوزه مسکن نیز وزارت راه و شهرسازی پنج طرح کلان را در چارچوب اقتصاد مقاومتی تعریف کرده است. پروژه نوسازی و بهسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی، ایجاد و توسعه ابزارها و نهادهای مورد نیاز بخش مسکن، تکمیل و احداث ۲۴ هزار واحد مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد، آماده‌سازی و تامین زمین برای احداث ۵۳ هزار واحد مسکونی و ساخت ۳۳ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید بخشی از برنامه‌ریزی‌ها در این حوزه به حساب می‌آید.

همچنین این وزارتخانه به‌طور خاص بهسازی حاشیه کلانشهرها و بافت‌های فرسوده را نیز به عنوان بخشی از برنامه‌ریزی خود در چارچوب اقتصاد مقاومتی مشخص کرده که از ارتقاء ایمنی و تاب‌آوری شهری تا تهیه طرح، تهیه بانک اطلاعاتی، تملک زمین و حمایت از نوسازی آنها را شامل می‌شود. تصویب کاهش نرخ سود وام‌های نوسازی و اعطای تسهیلات در این زمینه بخش دیگری از برنامه‌ریزی‌های این وزارتخانه برای حوزه مسکن به حساب می‌آید.

انتهای پیام

نظر شما