شناسهٔ خبر: 18071722 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نقد کتاب "تدبر در سیره تمدن ساز اهل بیت"

جلسه نقد کتاب " تدبر در سیره تمدن ساز اهل بیت " نوشته حجت السلام محمد حسین الهی زاده برگزار شد.

صاحب‌خبر -
نقد کتاب به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،در ابتدای این جلسه  که با حضور با حضور جمعی از طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه علمیه ثقلین مشهد مقدس برگزار شد، حجت السلام سید رسول حسینی یگانه تدوینگر این کتاب و پژوهشگر موسسه تدبر در قرآن و سیره در خصوص هدف از تحریر و چاپ این کتاب گفت: با توجه به مطالعات جامعه شناختی و فرهنگی نویسنده این کتاب، دو نگاه به مکتب اهل بیت در جامعه شناسایی شد.
 
وی افزود: نگاه عده ای از مردم نگاهی عرشیست بدین معنی که مردم نمی توانند به جایگاه اهل بیت دست یابند و در کنار این نگاه، نگاه فرشی وجود دارد که باعث شده مردم به یک شناخت سطحی و کلی از اهل بیت اکتفا کنند.
 
این پژوهشگر با اشاره به سوابق علمی حجت السلام الهی زاده بیان کرد : با توجه به وجود این نگرش ها و همینطور کمرنگ بودن نگاه تاریخی در حوزه های علمیه، ایشان را برآن داشت تا با رویکردی متفاوت به بررسی سیره اهل بیت و تمدن سازی آن ها بپردازد.
 
در ادامه خواجه میرزا استاد پژوهشگر تاریخ و تمدن اسلام به نقد و تحلیل این کتاب پرداخت و گفت: در سال های اخیر در کشورهای مختلف اسلامی پژوهش های زیادی در زمینه سیره پیامبر و تمدن اسلامی انجام شده و در کشور ما نیز کتاب های زیادی در همین خصوص به چاپ رسیده است.
 
وی افزود: اگر بخواهیم تعریف جامعی از این کتاب داشته باشیم باید گفت در این کتاب مطالبی بدیهی از کتب تاریخی و منابع شیعی با ادبیات تاثیر گرفته از فضای سیاسی کنونی کشور و با استفاده از کلماتی امروزی مانند بصیرت افزایی، استکبار ستیزی، کودتای سیاسی و ... به  سیره معصومین به صورت مجزا پرداخته شده است.
 
او با بیان اینکه این کتاب برای کسانی که می خواهند به صورت کلی با سبک زندگی معصومین آشنا شوند بسیار مفید است به وجود ایراداتی در نگارش این کتاب از قبیل عدم وجود تعریف دقیقی از تمدن، عدم توازن میان استفاده از منابع تشیع و اهل تسنن، ارجاع به کتبی یکسان و با چاپ های متفاوت و عدم رعایت تاخر منابع اشاره کرد و افزود:  برای معرفی این کتاب به جهان اسلام نیاز است کاستی های این کتاب برطرف گردد.
 
در ادامه این جلسه پژوهشگر تاریخی حجت السلام محمد الهی و همینطور محسن ساغروانیان پژوهشگر موسسه تدبر در قرآن و سیره به بیان دیدگاه ها و بررسی ایرادات وارد شده به کتاب تدبر در سیره تمدن ساز اهل بیت پرداختند.
 
انتهای پیام//ح.م

نظر شما