شناسهٔ خبر: 1806951 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

انتقاد از نامعلوم بودن معیار ممیزی در آثار هنری

معتمدی، شاعر و منتقد ادبی، درباره‌ی سخت‌گیری‌های مطرح شده در حوزه ی ترانه‌سرایی اجتماعی و حذف برخی کلمات از ترانه‌ها و از محبوبیت ترانه‌های اجتماعی نسبت به سایر حوزه ها سخن گفت.

صاحب‌خبر -
آفتاب- سرویس فرهنگی: معتقدی در پاسخ به این سوال خبرنگار «آفتاب» که چه کسانی تعیین‌کننده این ممیزی‌ها هستند، گفت: وزارت ارشاد تعیین‌کننده‌ی این خطوط قرمز برای شاعر و کسانی که در حوزه‌ی موسیقی و ترانه‌سرایی فعالیت می‌کنند، است.

معتقدی درخصوص نامعلوم بودن معیار این ممیزی‌ها افزود: آیا هدف مسئولان گفتن همه چیز در شعر اجتماعی است؟ یا نگران تاثیرات بد یک ترانه در جامعه هستند.

این ترانه‌سرا درباره‌ی جدی‌ترین دغدغه‌های ایجاد ممیزی‌ها گفت: بی‌شک اصلی‌ترین نگرانی‌ها در جنبه‌های آئینی، اروتیک و سیاسی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ترانه‌های اجتماعی می‌توانند زبان مشکلات و مسائل اجتماعی مردم باشند، گفت: این اتفاق به زمان مشروطه بازمی‌گردد که شعرا در آن زمان در حوزه‌ی اجتماعی ترانه می‌سرودند و دغدغه‌های مردم را در غالب کلمات بیان می‌کردند و چون این اشعار برگرفته از زندگی روزمره مردم بود بیشتر بر دل می‌نشست.

معتقدی در ادامه افزود: اکنون نیز به همین شکل است. جدی‌ترین مباحث در حوزه ترانه‌سرایی مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.

محمود معتقدی در پایان سخنانش از تغییر و گشایش نامحسوس در حوزه ترانه‌سرایی با عوض شدن دولت سخن گفت.

نظر شما