شناسهٔ خبر: 18066201 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

چرا کاندیداتوری بقايي را کسی جدی نگرفت؟/ اهداف سیاسی به روز شده حلقه انحرافی چیست؟

صاحب‌خبر -
يكي از افراد اصلی جریان انحرافی براي حضور در رقابت هاي انتخاباتي رياست جمهوري سال بعد اعلام آمادگي كرده است. حضوري كه با واكنش سرد اصولگرايان و استقبال گرم اصلاح طلبان روبه رو شده است.

به گزارش جهان نيوز، كمتر از سه ماه به انتخابات حساس رياست جمهوري ارديبهشت 96 باقي مانده و به تدريج شخصيت هاي سياسي از سايه خارج مي شوند و خود را عرضه مي كنند. تكليف اصلاح طلبان و اعتداليون تا حد زيادي مشخص است و روحاني گزينه نهايي آنها محسوب مي شود. برخي از نيروهاي سياسي در قالب اصولگرا و مستقل مانند ميرسليم، رستم قاسمي، حجت الاسلام تقويي، حاج بابايي براي شركت در رقابت هاي رياست جمهوري اعلام آمادگي كرده اند اما طيف جریان ساز اصولگرا هنوز روي گزينه نهايي خود تصميم جدي نگرفته و از افرادی مانند جليلي،‌ بذرپاش،‌ زاکانی، قاليباف، ضرغامي و...  به عنوان گزینه های اصلی این طیف نام برده می شود.

در اين ميان يكي از جريان هايي كه تمايل شديدي براي نقش آفريني در سال آينده دارد، جريان انحرافی و برخی نزدیکان رئيس جمهور سابق كشورمان است. احمدی نژاد خود به دلايلي مانند توصيه رهبر معظم انقلاب و جلوگيري از دو قطبي و تند شدن فضاي سياسي كشور، نمي تواند وارد انتخابات رياست جمهوري 96 شود. وی پس از آن در اعلاميه اي كه در بهمن ماه صادر كرد به صراحت عنوان داشت، هيچ برنامه اي براي حمايت از جريان و شخصي در انتخابات سال آينده ندارد:  "در رد برخی شایعات مبنی بر حمایت اینجانب از کاندیدای خاص در انتخابات سال آینده.. از هیچ فرد یا جناح و حزب و گروهی حمایت نکرده و نخواهم کرد. این موضع قطعی و غیرقابل تغییر اینجانب است."
آيا اين گزاره به معني عقب نشيني و انفعال برخی اطرافيان احمدي نژاد در انتخابات است؟

در انتخابات مجلس و خبرگان در 7 اسفند 94،‌ تحرك خاصي از سوي نيروهاي نزديك وي مشاهده نشد. هرچند جبهه اي به نام يكتا با حضور برخي از وزرا و مديران دولت نهم و دهم از سال 94 شروع به فعاليت كرده است ولي اين جبهه  نیز بارها اعلام داشته كه با احمدي نژاد و مشايي ارتباطي ندارند.

با اعلام كانديداتوري حميد  بقايي يكي از اصلي ترين افراد حلقه انحرافی معادلات  سیاسی در کشور تغییر خاصی نکرده ولی کمی خبر ساز شده است. پيش از اين از افرادي مانند غلامحسين الهام و ثمره هاشمي به عنوان نزدیکان احمدی نژاد براي شركت در رقابت هاي رياست جمهوري نام برده مي شد و كسي گمان نمي كرد بقايي كه پرونده اي هم در قوه قضاييه دارد و مدتي نيز در زندان و انفرادي در بازداشت بوده، قصد كانديداتوري در اين عرصه را داشته باشد.

وي به اتهامات مختلفي از جمله تخلفات مالي و اداري بازداشت شده بود. بقايي هدف خود را از اعلام نامزديش، اينگونه عنوان كرده است: "اینجانب این اعلام نامزدی را که کاملاً مستقل از اشخاص، گروهها، احزاب و جناحهای سیاسی است، صرفاً اعلام سربازی برای کشور عزیز و خدمتگذاری به ملّت شریف ایران دانسته و بدان افتخار می کنم."

حال در چارچوب چند گزاره مي توان اعلام نامزدي بقايي را مورد تحليل قرار داد و نسبت به موفقيت آن بر حسب گمانه زني هايي ارزيابي ارائه داد:

1- بحث هاي زيادي بر تاييد صلاحيت بقايي وجود دارد و احتمال تاييد وي توسط شوراي نگهبان بسيار پايين است. سال 92 نيز مشايي با وجود حمايت بي سابقه رئيس جمهور مستقر از وي، نتوانست از سد شوراي نگهبان عبور كند. از اين رو بقايي نيز به اين گزينه انديشيده ولي با اين وجود به نظر به دنبال اهداف ديگري براي شركت در رقابت هاي رياست جمهوري است.

2- وي در اظهارنظري خود را رقيب اصلي حسن روحاني مي داند كه در اين گزاره اعتماد به نفس ويژه حلقه انحرافی نهفته است. برخلاف آنچه كه اعضای این حلقه گمان مي كند، تنها كسي كه با توجه به ويژگي هاي شخصي قابليت جذب آراي طبقات پايين را دارد،‌ خود احمدي نژاد است و افرادي مانند بقايي چنين توانايي را در اختيار ندارند! همچنانکه سیاست ورزی احمدي نژاد تنها در احمدي نژاد خلاصه است و نزدیکان وی تاکنون تنها راويان آن هستند.

3- برخي بر اين عقيده اند كه حضور بقايي با احمدي نژاد گره خواهد خورد. اين درك سطحي از واقعيات موجود است، چرا كه احمدي نژاد به نظر نمي رسد بخواهد كارت هايش را به اين راحتي ها بسوزاند. وي پا در ميداني مي گذارد كه خود بازيگر اصلي آن باشد.

4- اعلام نامزدي بقايي به تيتر اصلي رسانه ها و روزنامه هاي اصلاح طلب و حامي دولت تبديل شد. استقبال از نامزدي بقايي يا كسي از حلقه احمدي نژاد، با يك هدف اساسي صورت مي گيرد و آن نيز تشتت و برهم زدن معادلات انتخاباتي جبهه اصولگرايي. هرچند در توانايي هاي بقايي براي ايجاد موج ترديدهاي جدي وجود دارد ولي همانقدر هم كه وي بتواند بخشي از انرژي جريان اصولگرا را به خود مشغول دارد،‌ به نفع گزينه اصلاح طلبان خواهد بود.

5- نيروهاي حلقه انحرافی خود را كاتوليك تر از پاپ مي دانند و نشان دادند با شكست جريان اصولگرايي در انتخابات مجلس تهران  به صورت حق جانبانه اي آن را ناشي از عدم اتحاد حول گفتمان خود ارزيابي كردند. اين بلندپروازي همچنان نيز باقي است و پيشاپيش شكست اصولگرايان در انتخابات سال آينده را به جشن نشسته اند! از اين رو حمايت از بقايي يا هر گزينه برخواسته از جريان حامي خود را تنها راه پيروزي اصولگرايان در رياست جمهوري مي دانند!

6- در گزاره اي ديگر بايد عنوان داشت، مشاركت انحرافی در انتخابات پيش رو مي تواند بر اساس تاكتيك بازي دست گرمي براي انتخابات سال 1400 دانست. آنها به هيچ وجه قصد ندارند از كانون رسانه اي و توجهات سياسي حذف شوند و يكي از بهترين زمينه ها براي بازيگري سياسي را انتخابات مي دانند. از اين رو علاوه بر بقايي ممكن است افرادي ديگر نيز از اين حلقه وارد انتخابات شوند و با رفتارهاي سياسي خاص خود،‌ ميزان استقبال افكار عمومي را از گفتمان خود بسنجند. از سوی دیگر برخی جتی بیانیه احمدی نژاد مبنی بر عدم حمایت از فرد یا گروهی تنها یک اقدام تاکتیکی می دانند تا در صورت هرگونه شکست یا بی اقبالی به افراد حلقه وی این شکست به پای وی نوشته نشود و در صورت پیروزی یا اقبال نسبی به نیروهای اطراف احمدی نژاد آن به مقبولیت گفتمان احمدی نژادی پیوند بخورد. بنابراین تنها راه برای خود احمدی نژاد در این روزها قطعا سکوت دربرابر بقایی نیست زیرا این سکوت به پای خودش نوشته می شود و او باید یکبار دیگر از صداقت بیانیه خود درباره ریاست جمهوری دفاع کند.
 

نظر شما