شناسهٔ خبر: 18062926 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

مردمی که روستای خود را به دنیا معرفی کردند؛

فهلیان ممسنی؛ برترین روستای دوستدار کتاب کشور

صاحب‌خبر -

به گزارش شیرازه ، سومین جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب در حالی به پایان رسید که یکی از روستاهای قدیمی ممسنی به نام فهلیان توانست به عنوان برترین دوستدار کتاب از بین 1000 روستای کشور انتخاب شود.

شاید همه این روستا را به عنوان یکی از قدیمی ترین مناطق استان فارس بشناسند. که گفته می شود بین 3500 تا 8 هزار سال قدمت دارد و روزگاری جزء مناطق تجاری جنوب کشور بوده است. اما تمام این پتانسیل ها دلیل نمی شود تا فهلیان را برترین روستای دوستدار کتاب معرفی کنند بلکه راز آن در رفتار مردم این روستاست.


اهالی و خیرین این روستا در اقدامی جالب دست به دست هم دادند و یکی از بزرگترین کتابخانه های شهرستان ممسنی را احداث کردند. این پروژه نه تنها در چندین سال بلکه فقط در طول یک سال شروع و به اتمام رسید.

بنابراین شاید اینگونه رفتارهای مردم فهلیان عاملی شد تا داوران سومین جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب مجاب شوند و بپذیرند که فهلیانی ها برترین دوستداران کتاب هستند.

البته ساخت کتابخانه ابتدای این حرکت بود و پس از آن برنامه های متنوعی در ترویج کتابخوانی در سطح روستا صورت گرفت که در واقع این موضوع مهمترین عنصر انتخاب فهلیان است.

و جالب آنکه سید ابراهیم حسینی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ممسنی هم،  دلیل انتخاب داوران را سابقه فعالیت های این روستا در بحث کتابخانه و کتاب خوانی نمی داند و می گوید: برنامه های متنوعی که طی یک سال گذشته در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی در این روستا اجرا شده عاملی گردید تا فهلیان به عنوان برترین روستا معرفی گردد.

کتابخانه فهلیان ممسنی

بنابراین با استناد به صحبت های این مقام مسئول شاید فهلیان زودتر از اینها باید به عنوان برترین روستای دوستدار کتاب معرفی می شد و نباید در این بین نام خانواده خیر طباطبایی که در اهداء زمین و کمک به ساخت کتابخانه مشارکت مناسبی داشته اند را فراموش کرد زیرا که یکی از عوامل اصلی در امتداد حرکت  ترویج کتابخوانی در روستا بوده است.

سیمین نوذری رئیس کتابخانه عمومی ممسنی در خصوص کتابخانه فهلیان به خبرنگار نورآنلاین گفت: کتابخانه فهلیان در زمینی به مساحت 1200 متر مربع و با زیربنای 288 متری احداث شده  که با کمک های خیرین و اعتبارات استانی و شهرستانی توسط اداره کل ارشاد ساخته شد و در بهمن ۱۳۸۹  باحضور مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی و مسئولین و اهالی فهلیان افتتاح گردید.

تجهیزات و منابع موجود در کتابخانه توسط نهاد کتابخانه های عمومی تامین گردیده و در حال حاضر دارای 6 هزار جلد کتاب و بیش از 500 عضو دارد.

کتابخانه فهلیان ممسنی

نوذری با اشاره به مشارکت خیرین در راه اندازی این کتابخانه گفت: برای خیرین باید تبین شود که کتابخانه چه جایگاهی دارد و با ساخت کتابخانه یا حتی کمک های دیگر میتوانند در رشد و ارتقاع فرهنگی شهرمان تاثیر گذار باشند. خیرین خیلی راحت می توانند زمینه ساز توسعه علمی شوند. اگر به کمک مسئولین بتوانیم انجمن خیرین کتابخانه ساز یا کتابخانه یار راتشکیل دهیم کمک بزرگی به جامعه ی ممسنی کرده ایم.


البته خیرین می توانند در زمینه های مختلف یا حتی با هزینه های کم به کتابخانه کمک کنند. ما خیرهایی داریم که خوشبختانه توانسته اند یک سری از مشکلات کتابخانه را برطرف کنند به عنوان مثال درخود فهلیان کمکهای خوبی شده و در کتابخانه مرکزی شهر هم  شاهد حضور خیرین دوستدار کتاب بوده ایم.

کتابخانه فهلیان ممسنی

اما نسرین صدرنیا مسئول کتابخانه فهلیان در خصوص برنامه های اجرا شده در یک سال گذشته نیز گفت: بیشتر فعالیت ها در سطح کتابخانه انجام می شد و تلاش کردیم تا از تمامی گروه ها و انجمن های فعال در سطح روستا استفاده کنیم تا هم معرفی کتاب مناسبی داشته باشیم و هم اینکه بتوانیم اعضاء بیشتری را جذب کنیم.

لذا در سطح مدارس و با همکاری دهیار روستا - آقای اسماعیلی - فعالیت های بسیار زیادی صورت گرفت. راه اندازی انجمن مادران حامی کتاب، برگزاری جشنواره های دانش آموزی، اجرای کارگاه های قصه گویی با حضور اساتید مجرب استان از جمله آنها بود.

البته نشست های متنوعی در سطح مساجد و بسیج نیز برگزار کردیم و این نشست ها به صورت مستمر ادامه دارد. همچمنین تلاش شد تا فضای کتابخانه را برای حضور مهد کودک ها فراهم کنیم و ماهانه میزبان این کودکان و خردسالان باشیم.

وی افزود: علاوه بر این، چندین نمایشگاه در یک سال گذشته برپا کردیم که مهمترین آنها در نمایشگاه بین المللی گلستان بود همچنین  نمایشگاه های در سطح روستا  با همکاری بسیج به مدت 6 روز دایر و مورد استقبال اهالی قرار گرفت. در تمای این فعالیت ها دیگر نهادهای کتابخانه ی شهرستان، با ما همکاری داشتند که قابل تقدیر است.

کتابخانه فهلیان ممسنی

کتابخانه فهلیان ممسنی

کتابخانه فهلیان ممسنی

منبع: نورآنلاین

نظر شما