شناسهٔ خبر: 18059557 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

پیام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به اجلاس دبیران شورای قرآن و عترت

دکتر میرزاده: دانشگاهیان اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله هاشمی را بازتولید کنند/ لزوم توجه به قرآن به عنوان یک منبع ناب علمی

با آغاز بیست‌و‌دومین دوره فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی، پیام دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه به اجلاس دبیران شورای قرآن و عترت استان‌ها، صبح امروز در این نشست، از سوی دکتر اشرف مدیر دبیرخانه‌های تخصصی فرهنگی قرائت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، در متن پیام دکتر میرزاده آمده است:

«بسم‌الله الرّحمن الرّحیم

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولًا مِنْکُمْ یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ. ﴿البقره، ۱۵۱﴾

قرآن کریم به مثابه چشمه فیاضی است که پیوسته از درون آن علم و دانش می‌جوشد. بسیاری از علوم انسانی و حتی تجربی در گزاره‌های قرآنی مطرح شده که می‌تواند با ارائه نیکوترین سبک زندگی، راهگشای بشر در حل مشکلات معنوی، زیستی و معیشتی او باشد. حقیقت آن است که قرآن کریم در محافل علمی و دانشگاهی مهجور مانده است؛ زیرا به عنوان کتابی که منظومه آفرینش است و همه حقیقت در آن مکتوب است، مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این مهجوریت خاستگاه بروز بسیاری از ناهنجاری‌ها در جامعه شده، در حالی که در قرآن به مسائل اساسی زندگی بشر پرداخته شده است. قرآن، تنها دارای فصاحت زبانی و بیانی نیست؛ بلکه کتاب زندگی انسان‌ها نیز هست. از این رو چنانچه به قرآن به عنوان یک چشمه جوشان علمی نگاه شود، می‌تواند علاوه بر ابعاد فرهنگی و اجتماعی، حتی راهگشای ابعاد اقتصادی و سیاسی زندگی بشر هم باشد. در قرآن به حقیقت‌هایی اشاره شده که برخی از آنها در طول تاریخ کشف شده و برخی هنوز برای بشر ناشناخته باقی مانده است. بسیاری از فناوری‌هایی که امروز به آن دسترسی یافته‌ایم، در قرآن به آنها اشاره شده است. از این رو دانشگاهیان باید به قرآن علاوه بر منشور سعادت بشر به عنوان یک منبع ناب علمی توجه کنند و علاوه بر قرائت و انس با قرآن که یک وظیفه همگانی است، به طور اخص در قرآن تدبّر کنیم و با این کتاب آسمانی برخورد عمیق و علمی داشته باشیم.

کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه آزاد اسلامی تلاش کنند بهره‌مندی از دانش مفسران قرآن و دانشمندان رشته‌های علمی دیگر را جزء برنامه‌های مستمر خود قرار دهند تا با نگاه علمی، مسائل قرآنی را دنبال کنند و از این کتاب آسمانی ایده‌های علمی بگیرند. البته فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در حوزه فرهنگ و معارف قرآن کریم مانند مسابقات قرائت و حفظ قرآن کریم نیز در میان دانشگاهیان امری پسندیده است، لکن شایسته است تلاوت قرآن و قرائت آیات به گونه‌ای باشد که با تفکر و تدبّر همراه شود، و خود را مخاطب قرآن بدانیم که گویی شخصاً آن را از زبان پیامبر اکرم (ص)، جبرئیل و خدا می‌شنویم. مقام معظم رهبری بارها در فرمایش خود انس با قرآن را به جامعه علمی و دانشجویان تاکید فرموده‌اند و در بیانات خود همواره به آیات مبارک قرآن کریم استناد می‌فرمایند که نشان‌دهنده اهمیت تکیه بر قرآن در همه امور و شئونات زندگی است.

و از طرفی همه میدانیم که موسس این دانشگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رحمةالله علیه خود به عنوان یک مفسر قرآن دارای اندیشه‌های نو و جدیدی در حوزه معارف قرآنی بود که محصول این نوآوری دو اثر ماندگار یعنی تفسیر راهنما و فرهنگ موضوعی قرآن است؛ بر همه قرآن‌پژوهان و فعالان قرآنی در دانشگاه و متولیان امر قرآنی و مسؤولان کانون‌های قرآن و عترت فرض است که تلاش کنند اندیشه‌های قرآنی این عالم برجسته جهان اسلام در این دانشگاهی که یادگار ماندگار ایشان است باز تولید شده و گسترش یابد. در این راه شایسته است جلسات و نشست‌های علمی مشترک با دانشمندان رشته‌های مختلف و دانشمندان و قرآن‌پژوهان برگزار شود تا درباره مقولات پیچیده مطرح شده در قرآن بحث و نتیجه‌گیری شود. این مساله به یقین انس و علاقه ما را به قرآن بیشتر خواهد کرد. به امید روزی که شاهد بهره‌مندی شایسته جهان اسلام از آموزه‌های انسان‌ساز این کتاب بی‌بدیل آسمانی باشیم.

درپایان ضمن گرامی‌داشت ایام فاطمیه امیدوارم توفیق خدمت قرآن کریم و معارف اهل بیت (س) و در سایه آن سعادت دنیا و آخرت نصیب ما گردد. در پایان از معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیریت فعالیت‌های قرآن و عترت به جهت برگزاری این اجلاس تقدیر و تشکر می‌کنم

نظر شما