شناسهٔ خبر: 18053303 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

محفل نوروزی طنزپردازان در قندپهلو

جام جم آنلاین

پس از یک سال وقفه، نوروز امسال هشتمین فصل برنامه «قندپهلو» با حضور شاعران و طنزپردازانی از سراسر کشور به علاقه‌مندان شعر طنز ارائه می‌شود. تهیه‌کنندگی این برنامه را امیر قمیشی برعهده دارد، رضا رفیع آن را اجرا می‌کند و ناصر فیض و شهرام شکیبا به‌عنوان داور در برنامه حضور دارند.

صاحب‌خبر -
به گزارش بولتن نیوز، پس از یک سال وقفه، نوروز امسال هشتمین فصل برنامه «قندپهلو» با حضور شاعران و طنزپردازانی از سراسر کشور به علاقه‌مندان شعر طنز ارائه می‌شود. تهیه‌کنندگی این برنامه را امیر قمیشی برعهده دارد، رضا رفیع آن را اجرا می‌کند و ناصر فیض و شهرام شکیبا به‌عنوان داور در برنامه حضور دارند.

محفل نوروزی طنزپردازان در قندپهلو

تدارک یک قندپهلو
قندپهلو در 16 قسمت برای نوروز در دست تولید است و بزودی تصویربرداری آن آغاز می‌شود. امیر قمیشی درباره ساختار این برنامه به جام‌جم گفت: دکور، موسیقی و آیتم‌های برنامه عوض شده و طراحی و چینش آن تغییراتی دارد که خواهید دید. در هر فصل، شکل و شیوه ارائه شعر در برنامه تغییراتی داشته است؛ گاهی در قالب عکس و مکث شعر طنز ارائه کرده‌ایم و گاهی به بهانه یک کاریکاتور برای این فصل هم برنامه‌هایی داریم که خواهید دید.
براساس اظهارات این تهیه‌کننده، موسیقی متن به آهنگساز سفارش داده شده، دکور در مرحله ساخت است و تصویربرداری قبل از نیمه اسفند آغاز می‌شود.

از سراسر ایران
طی یک سال گذشته برنامه تازه‌ای از مجموعه قندپهلو ارائه نشده و در مواردی بخش‌هایی از فصول قبلی این برنامه بازپخش شده است. براساس اظهارات قمیشی طی یک سال گذشته، گروه تولید با علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان برنامه در تماس بوده‌اند و ارتباط با مخاطبان و علاقه‌مندان قطع نشده است.
این تهیه‌کننده توضیح داد: بسیاری از شرکت‌کنندگانی که در برنامه نوروز شرکت دارند طی یک سال گذشته و در ارتباط برنامه‌سازان با مخاطبان کشف شده‌اند.
به گفته قمیشی، شرکت‌کنندگان برنامه طنزپردازانی هستند که از سراسر ایران در برنامه شرکت می‌کنند و از هم‌اکنون با حضور داوران، مجری برنامه، مدیر گروه برنامه‌ساز و گاهی با حضور مدیر شبکه جلساتی برگزار و برای بخش‌های مختلف تصمیم‌گیری می‌شود.
وی از جمله به حضور داور مهمان اشاره می‌کند و می‌گوید: ممکن است برخی شب‌ها داور مهمان داشته باشیم که براساس شرایط و مقتضیات برنامه این اتفاق خواهد افتاد و حتما انتخاب داور مهمان با همفکری مجری، داوران و مدیر گروه برنامه‌ساز انجام خواهد شد.

فصل‌های پربار
برنامه نوروزی قندپهلو شاید به لحاظ ساختاری و محتوایی تغییرات جدی و اساسی با فصل‌های قبلی نداشته باشد اما این برنامه سرآغاز اتفاقاتی تازه در فصل‌های آینده خواهد بود.
دکتر حسین ساری مدیر شبکه آموزش، قندپهلو را یکی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون معرفی کرد و توضیح داد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، این برنامه جزو موفق‌ترین برنامه‌ها در حوزه شعر و طنز فاخر بوده است.
شیرینی و ملاحت زبان فارسی و توانمندی‌های این زبان در انتقال معنا و پیام بویژه در قالب شعر طنز مهم‌ترین دلیل توجه مخاطبان و جلب نظر آنها بوده است. این برنامه مورد توجه توده‌های مختلف مردم است و هستند کسانی که به طور ویژه شعر و ادبیات فارسی را دنبال می‌کنند.

چند گام به پیش
برنامه‌هایی با موضوع مشاعره از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود؛ به‌عنوان نمونه رادیو فرهنگ مسابقه مشاعره طنز را با مشارکت علاقه‌مندان برگزار کرده و این برنامه از رادیو صبا هم پخش شده است اما قندپهلو صرفا یک برنامه مشاعره نیست و بخش‌های متنوعی دارد. به اعتقاد ناصر فیض، شاعر و طنزپرداز و داور مسابقه قند پهلو، این برنامه سبب شده عامه مردم با مقوله شعر و نیز طنز شعری بیشتر آشنا شوند. این طنزپرداز معتقد است اگر برنامه قندپهلو در هر فصل بتواند ضعف‌های احتمالی در فصل‌های گذشته را از بین ببرد؛ نوآوری داشته باشد و تغییر کند، حتما موفق‌تر خواهد شد.
فیض عنوان کرد: خوشبختانه برنامه یک شورای سردبیری دارد و اعضای این شورا که من هم در آن عضویت دارم هر بار جلساتی برگزار می‌کنند و ما نظراتمان را مطرح می‌کنیم و پیشنهادها و انتقادهایی ارائه می‌دهیم که می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت برنامه داشته باشد.
داور برنامه قندپهلو تصریح کرد: یکی از مسائلی که باید در برنامه مدنظر قرار بگیرد انتخاب شرکت‌کنندگانی است که به لحاظ توانایی طنزپردازی در یک سطح بوده و دانش شعری آنها با هم تناسب داشته باشد. به این ترتیب رقابت گرم‌تر می‌شود و هیجان بیشتری خواهد داشت.
به اعتقاد این شاعر و طنزپرداز، دست‌اندرکاران یک برنامه تلویزیونی نباید به بالا بودن آمار مخاطب برنامه دلخوش باشند و دست از تلاش برای بهتر شدن بکشند. وی اظهار کرد: شاید یک برنامه مخاطب زیاد داشته باشد اما همیشه امکان ارتقای کیفیت برنامه وجود دارد و می‌توان اقدامات بهتر و خلاقانه‌تری داشت.
ناصر فیض درباره شرکت‌کنندگان در قندپهلو هم توضیح داد: این برنامه صادقانه تولید می‌شود و اگر به شرکت‌کنندگان فرصت داده می‌شود که شعری بسرایند و بعد این روند به دلیل اتلاف زمان از برنامه حذف می‌شود، به معنای آن نیست که ما صادقانه برخورد نمی‌کنیم. وی معتقد است: لازمه جذابیت یک برنامه تلویزیونی این است که اضافات آن حذف شود و تصویری جذاب به علاقه‌مندان نمایش داده شود.

خیز به سمت قندپهلوی استانی
دکتر حسین ساری، مدیر شبکه آموزش استقبال مخاطبان را دلیل تداوم برنامه قندپهلو دانست و توضیح داد: این برنامه قطعا تداوم خواهد داشت و به این منظور درصددیم تغییراتی در آن ایجاد کنیم و برنامه را توسعه بدهیم. امیدوارم در دوره‌های بعدی بتوانیم از ظرفیت‌های شعر طنز و شعرای استانی بهره بگیریم و قندپهلوی استانی هم داشته باشیم.

نظر شما