شناسهٔ خبر: 1805062 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

توحیدی: وزارت ارشاد تسلیم فشارها نشود

رئیس هیات مدیره خانه ی سینما درباره ی نامه ی اخیر کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم اکران دو فیلم قصه ها و عصبانی نیستم گفت: مجلس شورای اسلامی باید نقش نظارتی خود را در قالب تعاملاتی که با سازمان سینمایی دارد ایفا کند و تنها نهاد تعیین کننده ی اکران یا عدم اکران فیلم ها، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است.

صاحب‌خبر -
آفتاب- سرویس فرهنگی: فرهاد توحیدی، نویسنده فیلم سینمایی شهر موش ها، در پاسخ به این سوال خبرنگار «آفتاب» که چه کسی مسئول تعیین  خطوط قرمز در سینما است گفت: وقتی مسئولیت قوه ی مجریه در خصوص قوانین روشن است این مسئولیت باید با اختیارات تام همراه باشد در این مورد نیز تنها مرجع، وزرات ارشاد و سازمان سینمایی است.

وی درباره راه حل پیشنهادی اش برای برطرف کردن مشکل اکران فیلم ها افزود: کمیسیون صدور پروانه نمایش فیلم ها متشکل از نمایندگانی از سازمان سینمایی، مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه های دولتی است که راه کارهای لازم را در قوانین پیش بینی کرده اند بنابراین نیاز به راه حل تازه ای نیست مگر اینکه بخواهیم ساز و کار جدیدی را پیش بگیریم.

 توحیدی ضمن اشاره به این که سندی تحت عنوان «پیش نویس لایحه  تشکیل نظام سینمایی» در دولت نهم به سازمان سینمایی ارائه شد که در دولت دهم نیز مسکوت ماند اضافه کرد: در این لایحه پیشنهاد تغییر اعضا و بافت کمیسیون را دادیم که درصورت تصویب این طرح توسط مجلس ساختار نظام اداری اصناف وسینمای ایران فضای جدیدی را تجربه خواهد کرد.

رئیس هیات مدیره خانه سینما درباره ی مسائلی که قرار است طی جلساتی در روزهای نخست آبان درخصوص مشکلات اکران فیلم ها مطرح شود گفت: با توجه به افرادی که به این جلسات دعوت شده اند قراراست در مورد آسیب شناسی و تعدد مراجع تصویب اکران فیلم ها صحبت شود. وی همچنین از حضور نمایندگان عضور کمیسیون اصل نود در این جلسات خبر داد.

نویسنده ی فیلم سینمایی شهر موش ها در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ارشاد دربرابر خواسته ی مجلس مبنی برعدم اکران فیلم قصه ها و عصبانی نیستم ایستادگی خواهد کرد؟گفت: وزارت ارشاد نباید تسلیم اینگونه فشار ها شود همانطور که آقای شمقدری در زمان آغاز کار خود در دولت دهم وعده ی اکران فیلم های توقیف شده را داد و با اکران برخی از این فیلم ها هیچ گونه اتفاق سوئی نیفتاد.

فرهاد توحیدی در پایان سخنانش به نقش شورای ارزشیابی در صدور مجوز اکران فیلم ها اشاره کرد و گفت: این اداره ی کل به لحاظ اداری عهده دار صدور پروانه ساخت و مجوز اکران فیلم ها است. با توجه به روشن بودن قوانین بهتر است در مورد اقدامات فراقانونی نمایندگان از خودشان سوال شود.

نظر شما