شناسهٔ خبر: 18046156 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

استفراغ کردن چه اثراتی بر روی دندان ها، دارد؟

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استفراغ کردن می تواند روی دندان ها تأثیر بد بگذارد و به آن ها آسیب برساند. پرخوری در غذا خوردن اختلال ایجاد می کند. افراد پرخور بعد از پرخوری برای خلاص شدن از کالری اضافه  با استفاده از داروهای مسهل و یا ورزش بیش از حد سعی در پاکسازی خود می کنند. چرخه ی ثابت پرخوری و پاکسازی بر روی قلب، کلیه ها و ارگان های دیگر سخت است.

پاکسازی دهان و دندان:

استفراغ های مکرر می تواند آسیب جدی به دندان ها وارد کند.  استفراغ سمی است چون حاوی اسیدهای معده است. این اسیدها غذا را در معده تجزیه می کنند به طوری که بدن شما می تواند آن را هضم کند.
اما در دهان این اسیدها خورنده هستند. مسواک زدن بیش از حد پس از استفراغ نیز می تواند سبب پوسیدگی دندان شود.

حفره:

اسیدهای حاصل شده از استفراغ مکرر، با ضربه زدن به مینای دندان سبب سوراخ شدن  و ایجاد حفره در دندان می شوند. پرخوری در غذاهای شیرین نیز سبب پوسیدگی دندان می شود. زمانی که دندان های شما پوسیده باشد، هنگامی که آن ها را مسواک می زنید ممکن است متوجه خونریزی لثه های خود شوید. سوراخ ایجاد شده در دندان ممکن است آنقدر بزرگ شود که شما دندانتان را از دست بدهید.

زرد شدن دندان و شکننده بودن آن:

تغییر در رنگ و بافت دندان ممکن است سبب فرسایش بیشتر دندان شود. دندان های شما ممکن است ضعیف و شکننده تر از حد معمول باشند. گاهی اوقات آن ها به رنگ زرد روشن می باشند. پرخوری می تواند شکل و طول دندان ها را تغییر دهد.

غدد بزاقی متورم:

اسیدهای موجود در استفراغ می تواند غدد هر دو طرف را تحریک کند. این غدد بزاق تولید می کنند، این مایع(بزاق) کمک می کند شما غذاها را فرو ببرید و همچنین دندان های شما را در برابر پوسیدگی محافظت می کند. اغلب بیشتر تغییرات ایجاد شده درد دندان های شما در اثر پرخوری برگشت ناپذیر است. هنگامی که شما درمان می شوید و از پرخوری جلوگیری کنید غدد بزاقی متورم نیز باید پایین باشد.

زخم های دهان:

اسید معده دور مینای دندان را می پوشاند و می تواند به دندان و گلوی شما آسیب برساند و زخم ایجاد کند. این زخم های دردناک در داخل دهان و گلو ترک ایجاد می کند، زخم متورم می شود و حتی ممکن است آلوده شود. برخی افراد احساس می کنند یک گلو درد ثابت دارند.

خشکی دهان:

فقدان بزاق می تواند سبب خشک شدن دهان شود. خشکی دهان سبب تغییر طعم غذای شما می شود. خشکی دهان همچنین می تواند به دندان آسیب وارد کند و سبب پوسیدگی دندان شود. پوسیدگی دندان در اثر خشکی دهان بدتر از پرخوری است.

درد:

شما ممکن است متوجه آسیب دندان های خود شوید. برخی افراد بعد از خوردن مواد غذایی داغ یا سرد احساس درد و حساسیت می کنند. آنها ممکن است زمانی که به یک بستنی گاز می زنند و یا چیزی گرم مانند سوپ می خورند احساس ناراحتی کنند. آسیب به لثه می تواند موجب دردهای اضافی در هنگام  جویدن یا بلع شود.

درمان:

یک راه حل کوتاه مدت برای درمان مشکلات دهان و دندان جلوگیری از پرخوری است. دندانپزشک می تواند حفره ایجاد شده در دندان شما را پر کند. دندان های شکسته را ترمیم کند و به مراقبت از لثه ها کمک کند.

دکتر سلام

نظر شما