شناسهٔ خبر: 18046082 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

سایه ترامپ بر بازار جهانی طلا

خبرگزاری تسنیم

۳ نوبت افزایش نرخ بهره اخیر در آمریکا، که باید موجب کاهش قیمت طلا می شد، موجب جهش قیمت فلز زرد در ماه های بعدی شده است. این اتفاق تا حدی ناشی از انتظارات معقول و دیگر اتفاقاتی بوده که در دنیا رخ داده و یا در حال رخ دادن است.

صاحب‌خبر -
۳ نوبت افزایش نرخ بهره اخیر در آمریکا، که باید موجب کاهش قیمت طلا می شد، موجب جهش قیمت فلز زرد در ماه های بعدی شده است.

قیمت طلا از زمان افزایش نرخ بهره در ۱۴ دسامبر حدود ۷ درصد افزایش یافته است. قیمت فلز زرد همچنین در طی ۲ ماهه بعد از افزایش نرخ بهره در دسامبر ۲۰۱۵ نیز جهشی ۱۳ درصدی را شاهد بود. پس از افزایش نرخ بهره در ژوئن ۲۰۰۶ نیز قیمت طلا ۶ درصد افزایش یافت.

این اتفاق تا حدی ناشی از انتظارات معقول و دیگر اتفاقاتی بوده که در دنیا رخ داده و یا در حال رخ دادن است. این بار یکی از عوامل این افزایش غیرمنتظره قیمت طلا ریاست جمهوری دونالد ترامپ بوده است. عدم قطعیت های ناشی از ریاست حمهوری وی از روز ۸ نوامبر به این طرف بر بازارهای جهانی سایه افکننده است.

قیمت فلزات گرانبها پس از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا ابتدا کاهش یافت، زیرا سرمایه گذاران وعده وی مبنی بر تقویت اقتصاد آمریکا از طریق افزایش هزینه ها در بخش زیرساخت ها را مورد توجه قرار دادند. چنین اقداماتی می توانست موجب افزایش سوددهی دارایی هایی نظیر سهام شرکت ها و کاهش تمایل به بازارهای امنی نظیر طلا شود.

اما با توجه به اینکه تاکنون بخش عمده ای از زمان ترامپ در دوران سپری شده از ریاست جمهوری اش صرف مسائل دیگر شده، روند اولیه کاهش قیمت طلا به سرعت متوقف و برعکس شده است. از این رو افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر تاثیر چندانی بر بازار نداشته و انتظار افزایش بیشتر نرخ بهره در سال ۲۰۱۷ نیز نتوانسته روند افزایشی قیمت طلا را متوقف کند.

دیگر دلیل تقویت بازار طلا به رغم افزایش نرخ بهره در امریکا، عدم قطعیت های سیاسی است. انتخابات در کشورهای آلمان و هلند در پیش است، در حالی که انگلیس هنوز با شرایط خروج از اتحادیه اروپا موافقت نکرده است.

در فرانسه، مارین لوپن، رهبر جبهه ملی گفته که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امسال فرانسه را از یورو خارج خواهد کرد و با پس گرفتن کنترل بانک مرکزی فرانسه، برای تامین مالی طرح های رفاهی اقدام به چاپ اسکناس خواهد کرد.

ایلی اونگ، تحلیلگر بلومبرگ در این باره گفت: «سرمایه گذاران (در مواجهه با این عدم قطعیت ها) همچنان در جستجوی یک ملجا و پناهگاه امن برای سرمایه هایشان هستند.»

نظر شما