شناسهٔ خبر: 18034726 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرمایه گذاری مطمئن با حمایت دولت/پرداخت تسهیلات به 60 بنگاه اقتصادی کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- هر آنچه که برای سرمایه گذاری نیاز باشد در استان کرمانشاه وجود دارد؛ از امنیت پایدار تا وجود منابع آبی، دشت های حاصلخیز، مردمان سختکوش و از همه مهمتر 2 مرز رسمی که قابلیت صادرات محصولات تولیدی از طریق آن به بازارهای خارجی وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ عقب ماندگی های به جا مانده از دوران قبل از انقلاب، جنگ، ناامنی و ناآرامی و درگیری مستقیم در طول هشت سال جنگ تحمیلی، استان کرمانشاه را از روند توسعه عقب نگه داشت و تمام توان نظام و دولت های وقت صرف تامین امنیت شد و سرمایه گذاری در این استان شکل نگرفت.
با استقرار امنیت و آغاز روند سازندگی بعد از جنگ، توسعه در استان های کشور شدت گرفت اما سرعت آن در برخی از استان ها مانند کرمانشاه که زیرساخت های توسعه ای آن در طول جنگ از بین رفته بود، کند بود و این کند بودن در سال های بعد نیز ادامه داشت و هیچ گاه توسعه در این استان شتاب نگرفت.
تلاش های بسیاری برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در استان کرمانشاه بعد از جنگ انجام شد و برخی از آن نیز محقق شد و واحدهای تولیدی و صنعتی مختلفی در این استان ایجاد شد اما به دلیل مهاجر پذیری و افزایش روزافزون جمعیت و از سوی دیگر موانع مختلف زیاد، استان کرمانشاه نتوانست به جایگاه واقعی خود برسد و اکنون با معضلات متعددی از جمله تعداد افراد جویای کار فراوانی روبرو است.
در دهه 80 که سرمایه گذاری های بسیار خوبی در استان های مختلف کشور انجام شد متاسفانه سهم کرمانشاه از آن زمان بسیار ناچیز بود و در دورانی که کشور تحریم نبود و نفت با قیمت های بالایی به فروش می رفت این استان بهره چندانی از آن درآمدها نبرد تا امروز غم نداشتن صنایع بزرگ را بر دوش بکشد و دارنده رتبه اول بیکاری کشور باشد.
در دولت تدبیر و امید با وجود تحریم ها، کاهش قیمت نفت و به تبع کاهش درآمدهای دولت، گام های بلندی برای جذب سرمایه گذاری در استان کرمانشاه برداشته شده که در صورت تحقق بخش زیادی از معضلات فعلی استان مانند بیکاری را برطرف می کند.
مسوولان استان کرمانشاه رایزنی های فراوانی انجام می دهند تا سرمایه گذاران خارجی و داخلی را به استان دعوت کنند و آنان را برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف مجاب کنند و تاکنون نیز موفقیت هایی داشته اند.
دولت تدبیر و امید به منظور تسریع و شتاب بخشی به روند جذب سرمایه گذاری در استان های کشور دست به تغییراتی در چارت اداری استانداریها زد و اداره کلی با عنوان جذب و حمایت از سرمایه گذاری در زیرمجموعه معاونت های هماهنگی امور اقتصادی استانداریها ایجاد کرد.
در استان کرمانشاه نیز 10 شهریور امسال با انتصاب 'شریف خسروی' به سمت مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه ‌گذاری استانداری کرمانشاه، این اداره کل در استان آغاز به کار کرد.

**احیای واحدهای غیرفعال یکی از اولویت های دولت
اولین مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه ‌گذاری استانداری کرمانشاه بعد از گذشت بیش از پنج ماه از فعالیتش در این سمت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به تلاش های دولت و برنامه های مسوولان استان برای جذب سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: تمام تلاش مسوولان استان رفع مشکلات اولویت دار استان از جمله بیکاری از طریق جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.
شریف خسروی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در حوزه سرمایه گذاری 2 اقدام را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: احیای واحدهای راکد و نیمه فعال یکی از این اقدام ها بود که در استان کرمانشاه نیز آن را از طریق راه اندازی ستاد تسهیل پیگیری کرده ایم.
وی یکی از مشکلات به وجود آمده در استان را تعطیل شدن برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی دانست و گفت: متاسفانه در سال های گذشته تسهیلات بانکی به برخی افراد پرداخت شده بود که وارد حوزه سرمایه گذاری اقتصادی شوند اما به دلیل آشنا نبودن با این حوزه نتوانسته بودند موفق شوند و واحدهای آنها تعطیل و یا نیمه فعال شده بود.
وی با بیان اینکه این موضوع در تمام کشور وجود دارد و تنها مربوط به استان کرمانشاه نیست، گفت: در مقطعی کشور با مشکلات اقتصادی مانند تورم، افزایش قیمت و تحریم مواجه شد و بنگاه های اقتصادی فراوانی با مشکل مواجه شدند که بخشی تعطیل و بخشی هم نیمه تعطیل و یا با ظرفیت پایین فعالیت می کردند.
او یکی از مشکلات دیگر در این حوزه را عدم توجه به اهلیت سرمایه گذاران دانست و افزود: متاسفانه برخی افراد که وارد حوزه سرمایه گذاری شده اند اهلیت این کار را نداشته اند و به این دلیل اکنون با مشکلات فراوانی روبرو شده اند که تمام تلاش ما در جذب سرمایه گذار در مقطع فعلی سنجیدن و ارزیابی اهلیت سرمایه گذار است تا مشکلات سال های قبل تکرار نشود.
او تاکید کرد که افراد باید با دید و شناخت کافی و آگاهی از حوزه سرمایه گذاری وارد این حوزه شوند تا هم خودش را دچار مشکل نکند و هم توان مسوولان را در جهت رفع مشکلات واحد خودش نگیرد.

**راه اندازی ستاد تسهیل در استان
این مسوول در ادامه سخنانش به راه اندازی ستاد تسهیل در استان ها با محوریت سازمان صنعت، معدن و تجارت و ریاست استانداران اشاره کرد و گفت: در این ستاد بنگاه هایی که دچار مشکل شده را شناسایی کرده ایم که تعداد آنها در استان به حدود 230 مورد می رسد که بدون در نظر گرفتن سقف، به آنها تسهیلات جهت احیای این واحدها پرداخت می کنیم.
خسروی اظهار کرد که از این 230 بنگاه مشکل دار با پرداخت تسهیلات مشکل حدود 60 مورد آنها برطرف شده و مابقی هم در حال پرداخت تسهیلات و کمک های موردی به آنها هستیم تا به چرخه تولید برگردند.
او به اختصاص 200 میلیارد ریال یارانه در سال 95 از سوی دولت به استان کرمانشاه در جهت کمک به بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه نرخ سود تسهیلات بانکی 18 درصد است و این رقم برای فعالان اقتصادی سنگین است از این رو دولت به منظور رونق بخشیدن به صنعت در استان ها به هر واحد تولیدی مشکل دار پنج درصد یارانه می دهد.
او گفت: اگر واحد مشکل داری بخواهد از بانک تسهیلات با نرخ سود 18 درصد دریافت کند دولت پنج درصد از این سود را در قالب یارانه پرداخت می کند و شخص تسهیلات گیرنده 13 درصد مابقی را می پردازد و در عمل نرخ سود تسهیلات او 13 درصد است.
او با بیان اینکه این اقدام دولت بسیار مفید و موثر است، افزود: در حال مبادله موافقتنامه ها با سازمان برنامه و بودجه برای اجرایی کردن این مورد در استان هستیم.

**شناسایی لکه های سرمایه گذاری در سطح استان
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه ‌گذاری استانداری کرمانشاه در ادامه سخنان خود یکی از اقدام های این اداره کل را شناسایی لکه های سرمایه گذاری در شهرستان های استان ذکر کرد و گفت: در 14 شهرستان استان این اقدام صورت گرفته و در صورت اعلام آمادگی سرمایه گذاران، این لکه ها را به آنها برای اجرای طرح های سرمایه گذاری معرفی می کنیم.
خسروی همچنین به اعطای امتیازهای ویژه به افرادی که قصد سرمایه گذاری در حوزه صنایع کوچک و در محدوده شهرک های صنعتی را دارند، نیز اشاره کرد و افزود: در شهرک های صنعتی برای جذب سرمایه گذاری، قیمت زمین ها را تا 50 درصد کاهش می دهیم و در منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین نیز اگر سرمایه گذاری کند، آمادگی داریم با حداقل قیمت، زمین واگذار کنیم.
او فعال کردن کارگروه های ویژه در بخش های مختلف را از دیگر اقدام های دولت در استان ها برای حمایت از سرمایه گذاری دانست و افزود: به عنوان نمونه برای برخورد نکردن با مشکل آب واحدهای تولیدی و صنعتی در استان کرمانشاه، کارگروه آب را فعال کرده ایم و تاکنون هم تصمیمات کارگشای زیادی در این کارگروه برای حمایت از سرمایه گذاری اتخاذ شده است.

**ادارات و سازمان ها با ماموریت دولت هماهنگ شوند
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه ‌گذاری استانداری کرمانشاه در ادامه سخنان خود به تدوین سند توسعه شهرستان ها با اولویت سرمایه گذاری در استان خبر داد و گفت: سند 14 شهرستان استان با محوریت توسعه تدوین شده و اکنون قابل استناد است و اکنون در حال تدوین راهکارهای سرمایه گذاری با همکاری مرکز خدمات سرمایه گذاری استان هستیم.
خسروی از تمام ادارات و سازمان های استان خواست با ماموریت دولت در زمینه تدوین راهکارهای جذب سرمایه گذاری همکاری کنند و آمار و اطلاعات به روز و مورد نیاز برای تدوین این راهکارها را در اختیار مسوولان اجرای این برنامه قرار دهند.
او هدف از فعالیت مرکز خدمات سرمایه گذاری استان را رفع دغدغه سرمایه گذاران دانست و افزود: این مرکز مسوولیت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی را پذیرفته و بسترهای مورد نیاز را برای فعالیت سرمایه گذاران فراهم می کند.
وی اظهار کرد: با ادارات و سازمان ها در جهت معرفی نماینده تام الاختیار برای استقرار در مرکز خدمات سرمایه گذاری نامه نگاری کرده ایم و با جدیت به دنبال تسهیل و رفع موانع سرمایه گذاری در استان هستیم.

**سرمایه گذاری 13 میلیون و 429 هزار دلاری خارجی در استان کرمانشاه
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه ‌گذاری استانداری کرمانشاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، 13 میلیون و 429 هزار دلار سرمایه گذاری خارجی در استان صورت گرفته است، گفت: از کل سرمایه گذاری خارجی جذب شده، بیشترین مقدار آن با 11 میلیون و 355 هزار دلار سهم شرکت روژین تاک (بسته بندی مواد غذایی) بوده است.
شریف خسروی با اشاره به اینکه یک میلیون و 744 هزار دلار نیز سهم شرکت کیمیا گستر(اسید سیتریک) و یک میلیون و 744 هزار دلار نیز سهم شرکت جهان آرتا ایرانیان (تولید رزیدنت) بوده است، افزود: این میزان سرمایه گذاری خارجی در بخش های مربوط به صنعت، کشاورزی و صنایع تبدیلی جذب شده که منجر به افزایش اشتغالزایی در استان و بالا رفتن تولید ناخالص داخلی گردیده است.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه ‌گذاری کرمانشاه در ادامه با اشاره به جذب سه میلیارد و 890 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در دولت یازدهم در سطح کشور نیز گفت: در این خصوص پروژه های پالایشگاه آناهیتا، تولید سوخت زیستی (بیودیزل) از گیاه جاتورفا و نیروگاه خورشیدی به عنوان پروژه های اولویت دار به دولت برای اختصاص سهمی به استان معرفی شده اند.
وی تاکید کرد: استان کرمانشاه در زمینه های گردشگری، صنعت، معدن و تجارت، پزشکی، خدمات و کشاورزی و صنایع تبدیلی ظرفیت جذب سرمایه گذاری فراوانی دارد.
خسروی همچنین در خصوص اقدام های انجام شده و حمایت های صورت گرفته در زمینه سرمایه گذاری در استان گفت: احصا و شناسایی فرصت های سرمایه گذاری یکی از کارهای انجام شده بوده که در این زمینه بیش از 100 فرصت سرمایه گذاری در زمینه های گفته شده در بالا که استان ظرفیت های لازم را در آن دارد، ایجاد شده است.
وی افزود: ایجاد مشوق های سرمایه گذاری از قبیل معافیت های مالیاتی، در اختیار گذاشتن زمین و شهرک صنعتی و سایر امتیازاتی که در قانون تشویق سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاران تعریف شده از دیگر اقدام های صورت گرفته است.
خسروی همچنین ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری و تسهیل فرآیند صدور مجوزها را از دیگر کارهایی عنوان کرد که در سال های اخیر توسط مجموعه استانداری برای جذب سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته است.

** نقشه راه سرمایه گذاری استان کرمانشاه تدوین می شود
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه در ادامه سخنان خود از تدوین نقشه راه سرمایه گذاری استان خبر داد و گفت: تسهیل در روند سرمایه گذاری و رفع موانع موجود بر سر راه کارآفرینان از جمله اهداف مهمی است که در راستای پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، توسط دولت با جدیت در حال انجام است.
خسروی با تاکید بر لزوم تسهیل فرآیند سرمایه گذاری در استان افزود: متأسفانه مجموعه قوانین و دستورالعمل های درون استانی وجود دارد که در روند سرمایه گذاری بازدارنده و مانع ایجاد می کنند که باید پس از شناساسی به دنبال لغو آن ها باشیم.
او با تاکید بر نحوه هم افزایی سازمان ها و دستگاه های مرتبط در بررسی کارشناسانه مسایل و مشکلات حوزه سرمایه گذاری تصریح کرد: با توجه به تاکیدهای استاندار کرمانشاه در زمینه معرفی پتانسیل ها، مشوق ها و مزیت های سرمایه گذاری استان باید تلاش کنیم این قابلیت ها در قالب های مناسبی به سرمایه گذاران و کارآفرینان ارایه شود.

**اعلام پروژه های قابل واگذاری در استان
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه در ادامه سخنان خود، از آماده کردن پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری استان در قالب بسته‌ای جهت ارایه به سرمایه‌گذاران خبر داد و با بیان اینکه کرمانشاه سرشار از فرصت‌های سرمایه‌گذاری است، گفت: این استان با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایش در همه زمینه‌ها قابلیت سرمایه‌گذاری دارد.
خسروی به پتانسیل‌های استان در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و گردشگری اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه در بخش گردشگری وجود هوای چهار فصل و جاذبه‌های مختلف تاریخی و طبیعی، این استان را بسیار مستعد سرمایه گذاری کرده است.
او گفت: در بخش کشاورزی نیز وجود منابع آبی فراوان و خاک حاصلخیز موجب شده تا استان بسیار مستعد در امر کشاورزی و سرمایه گذاری در این حوزه باشد.
این مسوول با اشاره به شناسایی و دسته بندی پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری در استان، گفت: در همین راستا بسته ای از پروژه‌های دارای قابلیت سرمایه گذاری در استان تهیه شده که تمامی پروژه‌ها در آن معرفی شده‌اند.
خسروی تصریح کرد: در این بسته، پروژه‌هایی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را داشته و یا باید بصورت مشارکتی و یا نحوه دیگری اجرا شوند، شرح داده شده است.
وی به برخی پروژه‌های مهم و قابل سرمایه گذاری در استان اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در حوزه گردشگری کریدور گردشگری تاق بستان - بیستون، شهربازی مدرن و یا تله کابین از پروژه‌های مهم برای سرمایه‌گذاری هستند.
خسروی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی استان، گفت: نیاز است سرمایه گذاران به این قسمت نیز ورود کنند و در همین راستا و در اجرای پروژه‌های دیگر، امکان تامین تسهیلات برای سرمایه گذاران در استان فراهم شده است.

**اختصاص 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از کارآفرینان استان کرمانشاه
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه ‌گذاری استانداری کرمانشاه در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه از محل سفر رییس جمهوری 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از کارآفرینان و صنعتگران استان اختصاص یافته است، گفت: این اعتبار برای همه حوزه ها اعم از کشاورزی، خدمات، صنعت و گردشگری در نظر گرفته شده است.
خسروی اظهار کرد: این تسهیلات با نرخ 18 درصد و از منابع داخلی بانک های استان پرداخت می شود و کسانی که توانمندی ایجاد شغل را دارند و از حداقل 20 درصد سهم آورده برخوردار باشند می توانند از آن بهره منده شوند.
وی تصریح کرد: در موارد خاصی که واحدهای تولیدی مشکل نقدینگی و کمبود سرمایه داشته باشند می توانیم از این محل هم تسهیلات اختصاص دهیم.
خسروی ادامه داد: با بانک های عامل تفاهم نامه هایی انعقاد شده و بانک ها نیز موظف به پرداخت این تسهیلات هستند.
اقدام های انجام شده توسط مسوولان دولت تدبیر و امید در استان کرمانشاه نشان از جدیت آنها در جذب سرمایه گذاری به منظور رفع مشکلات و معضلات استان از جمله بیکاری دارد و باید همه سازمان ها و ادارات نیز شرایط خود را با این ماموریت مهم دولت تطبیق دهند و همکاری بیشتری با تصمیم گیرندگان این حوزه داشته باشند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی

انتهای پیام /*

نظر شما