شناسهٔ خبر: 18023030 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چند خبر از حوزه کتاب؛

کتابخانه های عمومی با بیش از یکهزار برنامه میزبان علاقه مندان

تهران- ایرنا- کتابخانه‌های عمومی کشور همزمان با نخستین هفته اسفندماه،‌ با یکهزار و 400 برنامه میزبان علاقه‌مندان به کتاب هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بخشی از برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی کشور در اولین هفته اسفند با بیش از یکهزار و 400 برنامه متنوع فرهنگی از سوی روابط عمومی نهاد کتابخانه‌ها برای استفاده اعضا و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی اعلام شد.
کتابخانه‌های عمومی کشور در این هفته با برنامه‌های متنوع فرهنگی نظیر نشست‌های کتاب ‌خوان، کارگاه‌های قصه ‌گویی، نشست‌های جمع‌ خوانی کتاب، کلاس‌ های نقاشی و اوریگامی، نشست ‌های معرفی، نقد و بررسی کتاب و شب ‌های شعر به علاقه مندان خدمات ارائه می دهند.
کارگاه داستان‌نویسی، بازدید مدارس و مهدهای کودک از کتابخانه‌ها و آشنایی با بخش‌های مختلف و فعالیت‌های کتابخانه‌ها، کلاس‌های آموزش روخوانی و تفسیر قرآن کریم، مسابقات کتابخوانی و نقاشی، کلاس آموزش خوشنویسی از دیگر برنامه هایی است که برای اعضای کتابخانه‌ها و تمام علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در نظر گرفته شده است.
کتابخانه‌های عمومی همچنین همزمان با ایام فاطمیه با برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، جلسات آشنایی با سیره عملی حضرت فاطمه زهرا(س) و نشست‌های موضوعی کتاب‌خوان مرتبط ، این ایام را گرامی ‌خواهند داشت.
علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی می‌توانند برنامه‌های مورد نظر را در نزدیک‌ترین کتابخانه عمومی به خود در پایگاه اینترنتی نهاد کتابخانه های عمومی کشور مشاهده کنند.

** کتاب های آماده چاپ پژوهشکده سازمان اسناد
به گزارش ایرنا از کتابخانه ملی، رییس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی از آماده شدن کتاب‌های «افسانه پیروز»، «ایلات کرمانشاهان و نقش آنها در قشون ایران عصر قاجار» و «مروارید اندیشه» برای چاپ خبر داد.
غلامرضا عزیزی با اشاره به کتاب «ایلات کرمانشاهان و نقش آنها در قشون ایران عصر قاجار» افزود: این کتاب تالیف مطلب مطلبی است و در صدد پاسخ به این پرسش است که ساختار ایلات در این دوره به چه شکلی است و جایگاه ایلات کرمانشاهان در قشون دولت مرکزی کجاست؟
وی ادامه داد: کتاب «افسانه پیروز»، خاطرات توران میر‌هادی و تدوین ندا رسولی است، در این کتاب از پیشینه خانوادگی، دوران کودکی و نوجوانی، خاطرات دوران دبستان و دانشگاه تا سفر به اروپا و تحصیل در کالج دو فرانس و سیستم آموزشی آن تا برگشت به ایران و معلمی و ازدواج، اولین کتاب از تجربیات در مدرسه فرهاد، عضویت در هیئت داوران تصویرگران براتیسلاوا صحبت به میان آمده است‌.
رییس پژوهشکده اسناد درباره کتاب «مروارید اندیشه» اظهار کرد: این اثر مصاحبه تاریخ شفاهی با اسماعیل سعادت به کوشش پیمانه صالحی و حاصل گفت‌وگویی پنج ساعته با اسماعیل سعادت، مترجم و ویراستار برجسته و چهره ماندگار زبان و ادب فارسی- در پنج جلسه است.

** کتابچه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون منتشر شد
کتا‌بچه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری و کمیته‌های اجرایی، اسامی داوران بخش‌های مختلف از مراحل اولیه تا بخش بین‌المللی جشنواره، معرفی اسامی شرکت کنندگان بخش پایانی به همراه خلاصه‌ای از قصه‌های هر قصه‌گو و بیانیه هیات داوران مرحله کشوری بخشی از مطالب درج شده در این کتابچه است.
معرفی هیات داوری بخش مقاله‌نویسی، اسامی راه‌یافتگان و افراد شایسته تقدیر، برگزیدگان در دو سطح اول و دوم و بیانیه هیات داوران مقاله‌نویسی، معرفی داوران، برگزیدگان و تقدیر شدگان داستان‌نویسی به همراه بیانیه هیات داوران این بخش از دیگر مطالب چاپ شده در کتابچه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است.
بر همین اساس در بخش بین‌المللی نیز ضمن معرفی داوران این بخش یادداشتی از مسوول بخش مجامع امور بین‌الملل کانون آمده و در ادامه به معرفی قصه‌گویان داخلی و خارجی و خلاصه قصه‌های هر قصه‌گوی این بخش پرداخته شده است.
بخش پایانی این کتابچه به مستندات جشنواره شامل، فراخوان‌ بخش‌های مختلف پوسترهای استانی و بین‌المللی، برنامه‌ زمان‌بندی، اجرای قصه‌ها و اعزام قصه‌گویان به مناطق مختلف شهر تهران، برنامه‌های بخش علمی و معرفی و قدردانی از مسوولان ستاد برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اختصاص داده شده است.
نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از 27 بهمن تا 1 اسفند در تهران برگزار شد.

** نهمین نشست از سلسله نشست‌های هنر معاصر برگزار می‌شود
نهمین نشست از سلسله نشست‌های هنر معاصر را با بررسی دیدگاه‌های «رودولف آرنهایم» روز چهارشنبه چهارم اسفند در پژوهشکده هنر برگزار می‌شود.
به گزارش ایرنا از پژوهشکده هنر، در این نشست علمی که توسط کمیته هنر معاصر پژوهشکده هنر و با همکاری پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود دیدگاه‌های «رودولف آرنهایم» فیلسوف و نظریه‌پرداز آلمانی سینما و هنر توسط کارشناسان این نشست دکتر جمال عربزاده و دکترکامبیز موسوی اقدم مورد بررسی قرار می‌گیرد.
این نشست روز چهارشنبه از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در پژوهشکده هنر برگزار می‌شود.
حضور در این نشست برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
فراهنگ**1880**1027**دریافت کننده: پروین اروجی**انتشار دهنده: جواد دهقانی

انتهای پیام /*

نظر شما