شناسهٔ خبر: 17883339 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

‌آیا دوست دارید مهمان کردهای کرمانج در خراسان‌شمالی شوید؟

نمایندگی خراسان شمالی

‌آیا دوست دارید مهمان کردهای کرمانج در خراسان‌شمالی شوید؟ تا حالا پیش آمده به آوازهای محزون آنان، وقتی با دو تار همراه می‌شود، گوش دهید؟ از مهمان نوازی و غیرتمندی شان شنیده اید؟ وصف رسوم و سنت‌هایشان در عزاها و جشن‌ها چطور؟ اگر راجع به همه این‌ها کنجکاوید، به روستای درکش بروید که مردمش بیشتر کردهای کرمانجی اند.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش ایسنا،‌ درکش از روستاهای گردشگری خراسان‌شمالی است که در فاصله۷۳ کیلومتری غرب بجنورد و ۲۵کیلومتری جنوب غربی آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان قرار دارد و فاصله آن  از جاده آسیایی (محور آزادشهر-بجنورد) حدود دو کیلومتر است و به عنوان یکی از دل انگیزترین جاذبه‌ها و کم نظیرترین جلوه های گردشگری روستایی استان بر دامنه کوه یامان داغی لمیده است.

 این روستا در ارتفاع ۱۰۴۰متری از سطح دریا قرار دارد و از اطراف توسط کوه‌های بلند در بر گرفته شده است. روستای درکش در دره واقع شده و رودخانه درکش (زاو هاور) از میانه آن می‌گذرد و در جنوب روستا کوه آلاداغ با ارتفاع 2455 متر و دره کنداب قرار دارد.

این روستا حدود۲۰۰ خانوار جمعیت دارد که زبان محلی آن‌ها کردی کرمانجی است و به خاطر قرارگرفتن در طول دره، به دره کش یا درکش معروف شده است. مراتع و جنگل‌ها، یکی از متنوع ترین پوشش‌های گیاهی و درختی منطقه است. این جنگل به صورت کمربندی به عرض سه تا پنج کیلومتر و طول۲۰ کیلومتر در دامنه شمالی رشته کوه آلاداغ در محلی به نام کوه یامان داغی قرار دارد.

طبق نظر گیاه شناسان روستای درکش داروخانه ای طبیعی است. در این روستا گنجینه ای کم نظیر از گیاهان دارویی وجود دارد و حدود ۳۸۰ گونه گیاه دارویی وجود دارد که ۷۹ گونه از آن‌ها بسیار ارزشمند هستند.

گیاه بابونه که یکی از گیاهان دارویی منحصر به فرد در زمینه درمان بیماری‌های گوارشی محسوب می‌شود، به وفور در اطراف این روستا می‌روید و باریجه و مرزه و آویشن و کاکوتی از دیگر گیاهان دارویی این روستا هستند.

وجود باغ‌های میوه، انواع گیاهان دارویی و شفابخش، گونه‌های مختلفی از حیات وحش، تپه‌های باستانی و چشم اندازهای بکر و دلپذیر، جلوه ای خاص و بی مانند به این تفرجگاه بخشیده که هر ساله میزبان شمار زیادی از دوستداران طبیعت است.

روستای درکش با طبیعتی جنگلی و کوهستانی، با چشمه سارها و آبشارهای مصفا در حاشیه غنی ترین و تنها ذخیره گاه جنگل‌های بلوط شرق کشور قرار گرفته است.

روستای پای کوهی درکش بافت مسکونی متمرکزی دارد. خانه‌های روستائیان غالبا در یک طبقه با سقف مسطح و دیوارهای گلی و مصالح بومی مانند چوب، گل و خشت ساخته شده اند. در ساخت و سازهای جدید از مصالح تیرآهن و سیمان نیز استفاده شده است. ورزش بومی این روستا کشتی «باچوخه» و غذای سنتی آنان «فتیرمسکه» است و موسیقی محلی آنان اشعار کرمانجی به همراه قوشمه و دوتار است.

مجتمع تفریحی ببرخان واقع در روستای درکش یکی از مجتمع های تفریحی این روستاست که از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار است، کنار کوه‌های مه گرفته و رودخانه ای که از پایین این مجتمع می‌گذرد و درختان بلند که همه جا را فرا گرفته و بوی طبیعت و غذاهای خوشمزه به مشام می‌رسد.

در این روستا انواع حیوانات و پرندگان شکاری در ارتفاعات و جنگل‌های منطقه مانند قوچ، میش، گرگ، پلنگ، خرس، خوک و پرندگانی چون عقاب، شاهین، کرکس و کبک زیست می‌کنند. جنگل‌های این منطقه یکی از زیستگاه های مرال (گوزن قرمز) است. 
انتهای پیام

نظر شما