شناسهٔ خبر: 17796743 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

ماموریت سنگین اشتغال زایی با محوریت فاوا

صاحب‌خبر -

فناوران- آنطور که گفته شده، میزان اشتغال زایی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال 93 حدود 30 هزار شغل بود. 
در ابتدای سال 94 وزیر ارتباطات اعلام کرد در سال مذکور 100 هزار شغل ایجاد خواهد شد اما براساس اعلام خود وزارتخانه، 70 هزار شغل در آن سال اتفاق افتاد. هدف گذاری وزارت ارتباطات در سال 95 دستیابی به 100 هزار شغل است و در آخرین جلسه شورای عالی اشتغال نیز رییس جمهور به وزارت ارتباطات دستور داد برای ایجاد 120 هزار شغل در سال 96 برنامه ریزی کند.

 کاهش سهم فاوا از اشتغال زایی در کشور؟
پیش بینی شده در سال جاری نزدیک به 750 هزار شغل در کشور ایجاد شود و در صورت تحقق وعده ایجاد 100 هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سهم این حوزه از اشتغال زایی در کشور کمی بیش از 13 درصد خواهد بود.
برای سال آینده هدف گذاری دولت ایجاد یک میلیون شغل است و بنابراین در نگاه اول، سهم حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (با در نظر گرفتن تحقق هدف ایجاد 120 هزار شغل) به 12 درصد کاهش خواهد یافت.
با این حال علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته اعلام کرد سهم 12 درصدی فناوری اطلاعات و ارتباطات از اشتغال زایی، تنها حدس و گمان و برآورد اولیه است و انتظار دولت، سهم 20 درصدی این حوزه در اشتغال زایی است.
وی گفت: زمانی که سهم اشتغال کشور را برش می زنیم، در برخی صنایع نسل دو و صنایعی مانند حوزه انرژی که برای آنها سرمایه گذاری زیادی هم صورت می گیرد، نمی توان جای زیادی برای اشتغال زایی دید.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برخلاف این صنایع در بخش هایی مانند ICT سال به سال سهم آنها از اشتغال بیشتر می شود و در برنامه ریزی های صورت گرفته این گونه عنوان شده است که بیش از ۱۲ درصد سهم اشتغال کشور به حوزه ICT اختصاص خواهد داشت که البته بنابر اظهار رییس جمهور این رقم پیش بینی اولیه است و حتی جا دارد تا ۲۰ درصد هم افزایش پیدا 
کند.
 کمیته ویژه سه وزیر برای اشتغال زایی در فاوا
ربیعی همچنین به بحث مشاغل جدیدی که در حوزه فضای مجازی ایجاد می شوند، پرداخت و گفت: در حوزه این خدمات در حال حاضر کمیته ای متشکل از سه وزیر یعنی بنده، وزیر ارتباطات و وزیر کشور تشکیل شده و در حال بررسی روش های برطرف کردن موانع کسب وکارهای جدید در فضای مجازی هستیم.
وی ادامه داد: حتی پیگیری ها در این حوزه ادامه دارد که چگونه می توان کانون های صنفی و اتحادیه های مربوط به این بخش ها را شکل داد و افراد شاغل در این بخش را به عنوان کارگران دانشی به شمار آورد.  
وزیر کار ادامه داد: به هرحال لازم است در این زمینه به سرعت پیگیری ها انجام شود؛ چرا که از دنیا عقب هستیم و امید می رود بتوانیم سهم خود را از بازارهای جهانی این بخش به دست بیاوریم.
ربیعی همچنین درباره آخرین وضعیت دورکاری گفت: با توجه به اینکه مفاهیم کار و دورکاری در حال تغییر است، باید در حوزه قانون گذاری های این بخش تجدیدنظرهایی صورت گیرد.
وزیر کار در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بیمه افرادی که به شکل دورکاری فعالیت دارند، توضیح داد: مفهوم کار در حال تغییر است.
 در حوزه دورکاری نیز یک مفهوم در گذشته وجود داشت که فردی امور کاری خود را در منزل انجام دهد؛ اما اکنون شاهدیم حتی افراد در شهرستان ها در حال خدمت دهی به شرکت های بزرگ هستند که بر همین اساس لازم است قوانین مربوط به دورکاری نوعی تجدیدنظر صورت گیرد.

دفاع از کسب و کارهای نوپا
وزیر کار همچنین به دفاع از کسب و کارهای نوپا به ویژه اسنپ و تپسی پرداخت و گفت: فرصتی که آژانس های اینترنتی در کسب و کار فراهم کرده اند، جامعه را متاثر کرده است. 
وی افزود: 3 سال پیش یک دیدگاه رایتل را به دلیل فناوری به روز تماس تصویری عقب انداخت. 
وی گفت: همچنان که همین دیدگاه زمانی با ورود برق، حمام دوشی و گوشت یخی مخالفت کرد تا اینکه فتواهایی آمد و استفاده از آنها مرسوم شد. 

 بیکارترین فارغ التحصیلان ایران
اما در حالی دولت به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اشتغا ل زایی تکیه زده است که بیکارترین فارغ التحصیلان نیز در این حوزه قرار دارند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار چند روز پیش با تایید این مطلب به ایسنا گفت: به دلیل منطبق نبودن آموزش های مرتبط با رشته IT و تقاضای موجود در بازار کار، فارغ التحصیلان این رشته عمدتا بیشترین آمار بیکاری در میان رشته های تحصیلی را 
دارند.
عیسی منصوری با بیان ارتقای سطح مهارت دانشجویان رشته IT گفت: اکنون بین نظام آموزش عالی و نیاز بازار کار تناسب لازم وجود ندارد و نیروهایی که در دانشگاه ها در رشته های IT فارغ التحصیل می شوند، از مهارت کافی برخوردار نیستند؛ از این رو لازم است تا آموزش های مرتبط با این رشته به تناسب تخصص مورد نیاز بازار عرضه 
شود.
وی ادامه داد: در همین راستا طرح مشترکی را با وزارت ارتباطات دنبال می کنیم که به موجب آن در حوزه های IT و ICT با اولویت فارغ التحصیلان دانشگاهی و جوانان جویای کار اشتغال زایی صورت گیرد که خوشبختانه از محل اجرای طرح در چهار استان کردستان، یزد، مازندران و خوزستان ۱۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده و پیش بینی ما برای سال آینده اشتغال ۱۲۰ هزار نفری است.

برچسب‌ها:

نظر شما