شناسهٔ خبر: 17687012 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش 47 درصدی صادرات انواع آبزیان مازندران در دولت یازدهم

ساری - ایرنا - مدیرکل شیلات مازندران گفت که با صدور بیش از 25 هزار تن انواع آبزیان از این استان به خارج از کشور ، صادرات استان در این بخش در سه سال فعالیت دولت یازدهم 47 درصد افزایش یافت .

صاحب‌خبر -

حسینعلی رستمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارزش این مقدار صادرات را 39 میلیون دلار اعلام کرد.
وی گفت صادرات انواع آبزیان در سه سال قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم را یکهزار و 885 تن اعلام کرد.
رستمی یکی از اقدامات دولت یازدهم در بخش شیلات را مهیا کردن زیرساخت ها برای فعالیت بخش خصوصی در این حوزه برشمرد و افزود : به همین دلیل دولت تلاش کرد تا با توجه به مشکلات اقتصادی کشور ، بخش خصوصی با آورده بیشتری در این عرصه فعالیت کند.
وی نتیجه این نگاه دولت را کاهش تسهیلات پرداختی به میزان 32 درصد نسبت به دوره قبل و افزایش تولید و صادرات برمشرد.
مدیرکل شیلات مازندران گفت : دولت یازدهم حدود 423 میلیارد ریال در سه سال فعالیت تسهیلات به بخش شیلات پرداخت کرد در حالی که تسهیلات پرداختی در دوره سه ساله قبل بیش از 622 میلیارد ریال بود .
رستمی مهم ترین عملکرد و توجه دولت یازدهم در حوزه شیلات را پرورش ماهی در قفس های دریایی اعلام کرد و گفت : در سه سال گذشته 750 تن ماهی در قفس های دریایی پرورش داده شد.
** افزایش یک کیلوگرمی سرانه مصرف آبزی در مازندران
مدیرکل شیلات مازندران همچنین به افزایش یک کیلو گرمی سرانه مصرف آبزیان در مازندران در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت : سرانه مصرف آبزیان از 12.7 کیلو گرم سال 92 اکنون به 13.6 کیلو گرم افزایش یافت.
وی افزود : در بخش آبزی‌پروری ، تولید آبزیان پرورشی از 67 هزار و 717 تن در سال 92 به 70هزار و 183 تن در سال 94 و تعداد شاغلان مستقیم این بخش هم به 6 هزار و 301 نفر رسیده است.
رستمی گفت : شیلات مازندران بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی ، سه محور کاری در این حوزه تعریف کرده که شامل توسعه پرورش ماهی در قفس های دریایی ، توسعه پرورش ماهیان خاویاری در مزارع و زمین های ساحلی و شیل گذاری در رودخانه های مهم شیلاتی تعریف کرده است.
مازندران علاوه بر در اختیار داشتن 338 کیلومتر ساحل دریای خزر ، 756 قطعه آببندان و 23 رشته رودخانه مهم شیلاتی دارد که مهم ترین کانون های صید و صیادی استان به شمار می روند .
بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون پنج هزار حلقه چاه کشاورزی مستعد آبزی پروری در مناطق جلگه ای استان وجود دارد و 54 تعاونی پره هم برای صید ماهیان استخوانی در دریای مازندرن فعالیت دارند.
وجود 44 فروند شناور صیادی ویژه کیلکا ، 2 بندر صیادی بابلسر و امیرآباد بهشهر ، استقرار 27 واحد صنایع شیلاتی ، 15 بازار جدید و سنتی و 16 جایگاه عرضه ماهی و آبزیان هم از دیگر ظرفیت های شیلاتی مازندران است .
فعالیت 2 مرکز بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری و باهنر رامسر و مرکز تحقیقاتی اکولوژی دریای خزر و سردآبی دو هزار تنکابن هم از ظرفیت های زیرساختی تحقیقاتی بخش شیلات در مازندران به شمار می رود.
بر اساس آمارهای رسمی ، هم اکنون مازندران 19 درصد ماهیان پرورشی و 6 درصد فرآوری آبزیان کشور را در اختیار دارد .
همچنین 75درصد صید ماهی کیلکا و 43 درصد صید ماهیان استخوانی استان های شمالی کشور هم در این استان انجام می شود.
هم اکنون حدود 11 هزار نفر در زیر بخش شیلات مازندران به صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : فلاحتی
6990

انتهای پیام /*

نظر شما