شناسهٔ خبر: 17590775 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پایگاه اماراتی:

آمریکا کار دشواری برای بازگشت به منطقه دارد/ایران در همه جبهه‌های منطقه طرف پیروز است

تحلیل‌گران بین‌المللی در اظهار نظرهایی عنوان داشتند، رییس جمهور جدید آمریکا برای بازگشت به منطقه کار دشواری پیش رو دارد و در حال حاضر ایران در تمام جبهه‌ها دست برتر را در اختیار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه اماراتی «گالف نیوز» روز دوشنبه در گزارشی تحت عنوان «تثبیت نقش آمریکا در خاورمیانه برای ترامپ سخت است» نوشت: با نگرانی‌های گسترده در زمینه اهداف سیاست خارجی «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا، تنها در خاورمیانه خوش‌بینی‌ نسبی به او وجود دارد. در این بین متحدان عرب آمریکا امیدوارند که ترامپ متحد آن‌ها و هم‌راستا با منافعشان باشد.

«ابراهیم حمیدی» روزنامه نگار بخش دیپلماسی نشریه «الحیات» معتقد است، اگرچه ترامپ دوست دارد سیاست قاطعانه‌تری را به نسبت باراک اوباما رییس جمهور قبلی این کشور پیش گیرد اما او نخواهد توانست بار دیگر آمریکا را به عنوان «قوی‌ترین بازیگر منطقه» مطرح کند.

وی افزود: «آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند به منطقه برگشته و تنها ابرقدرت آنجا باشند.»

به باور تحلیلگران، پس از هشت سال عدم مشارکت اوباما در امور خاورمیانه و با توجه به حضور ایران و روسیه در منطقه، ترامپ فضای مناسبی را برای مانور دادن ندارد.

گالف نیوز در ادامه نوشت: «البته ترامپ و برخی همکارانش در سیاست خارجی در زمینه لزوم مبارزه بیشتر با داعش و همچنین کاستن از نفوذ ایران دیدگاه مشابه‌ای دارند.»

«سالم ظهران» تحلیلگر لبنانی مقیم بیروت که روابط نزدیکی با حکومت سوریه دارد در این زمینه گفت هرچند ایران باید از لفاظی‌های ترئیس‌جمهور جدید آمریکا نگران باشد، اما هرگونه تلاش ترامپ برای مقابله با نفوذ ایران، با هدف نزدیکی به روسیه و سوریه که دستکم در ظاهر متحد ایران هستند، در تناقض بوده و خطر تقابل را نیز به همراه دارد.

«توبیاس اشنایدر» تحلیلگر آلمانی مستقر در واشنگتن نیز عنوان می‌دارد: «چه لزومی دارد ایران به چیزی جز فشار نظامی واکنش نشان دهد؟ ایران اینک برنده است و در همه جا نماینده دارد. در همه مناطق، طرف‌های پیروز متحد ایران هستند.»

«رایان کروکر» سفیر سابق آمریکا در عراق با بیان اینکه احیای نقش آمریکا در غرب آسیا غیر ممکن نیست اما به شدت دشوار است، گفت: «با عقب نشینی آمریکا از عراق در سال 2011، ایران جایگاه خود در عراق را به عنوان قدرتمندترین کشور مستحکم کرده است.»

«آنتونی کوردزمن» دیگر تحلیلگر سرشناس آمریکا با بیان این‌که واشنگتن همچنان اهرم‌های مهم خود چون حضور نظامی گسترده در خلیج فارس و نیز قدرت اقتصادی را نگه داشته و روسیه توانایی رقابت با هیچ کدام آن‌‌ها را ندارد، می‌گوید که عربستان سعودی متحد آمریکا که اوباما را مقصر قدرت گرفتن ایران بر می‌شمارد، چشم به راه این است که یک دولت جدید انعکاس دهنده اولویت‌هایش در منطقه باشد.

وی توضیح داد: «کشورهای عرب خلیج فارس نیاز دارند تا آمریکا یک وزنه متعادل کننده برابر ایران باشد. این امر نیاز به تغییر بنیادی ندارد اما لازمه‌اش تلاش مداوم، صبر و پایداری است.»

اما ابراهیم حمیدی می‌گوید سران کشورهای عربی تردید دارند که ترامپ فردی باشد که بتواند مداومت و صبر به خرج دهد.

او می‌گوید: «مورد ترسناک این است که هموار کردن مسیر برای نقش آمریکا در سال‌های آتی نیازمند این است که یک چشم‌انداز و دیدگاه وجود داشته باشد. اگر شما این چشم‌انداز را نداشته باشید یا خود را درگیر یک تقابل خواهید یافت یا اینکه به طور کامل عقب نشینی کرده و منطقه را به روسیه واگذار می‌کنید.»

انتهای پیام/ق

نظر شما