شناسهٔ خبر: 17590758 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

بلای رئال و بارسا بر سر استقلال/ هوشنگ نصیرزاده: بهترین راه حل پرداخت پول به بازیکن است

در شرایطی که هواداران استقلال برای رونمایی از خریدهای جدید این باشگاه در بازی هفته نوزدهم مقابل پیکان انتظار می‌کشیدند، روز گذشته با رسیدن نامه‌ای از سوی فیفا به باشگاه استقلال دچار شوک بزرگی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از شهروند، آبی‌پوشان پایتخت به دلیل عدم پرداخت طلب بازیکن خارجی سابق خود تا اطلاع ثانوی از نقل‌وانتقالات محروم شدند تا نتوانند از ٣ بازیکن جدید خود بهره ببرند و این موضوع منوط به پرداخت طلب بازیکن مراکشی‌ سال گذشته‌شان شود.

محرومیت برای٤٧‌هزار دلار
با این‌که مسئولان باشگاه‌ استقلال در ماه‌های اخیر از پرداخت طلب بازیکنان خارجی سابق خود خبر داده بودند، روز گذشته نامه‌ای به این باشگاه از سوی فیفا رسید که در آن اعلام شده بود به دلیل بدهی ٤٧‌هزار دلاری به عادل شیحی استقلال از نقل‌وانتقالات زمستانی محروم شده است. این مبلغ که هزینه زیادی برای باشگاه استقلال محسوب نمی‌شود، حالا گریبان این تیم پرطرفدار پایتخت را گرفته تا آنها برای استفاده از بازیکنان جدید خود یعنی آندرانیک تیموریان، سرور جپاروف و روزبه چشمی با مشکلاتی مواجه شوند.
استدلال استقلال برای فیفا
باشگاه استقلال در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده بود که طلب چند بازیکن خارجی ازجمله عادل شیحی پرداخت شده است و هنوز هم روی موضع خود پافشاری می‌کند. در اطلاعیه‌ای که استقلال دراین‌باره صادر کرده، آمده است: «باشگاه استقلال طلب ٤٧‌هزار دلاری عادل شیحی را پرداخت کرده اما به واسطه مشکلات انتقال پول از تهران به آلمان از طریق سیستم مالی و بانکی عادی، باشگاه استقلال پیشنهاد داد این پول تسلیم سفارت آلمان در تهران شود که وکیل آلمانی شیحی با این مسأله مخالفت کرد. براساس اعلام فیفا، روز ١٣ دسامبر هم به‌عنوان آخرین فرصت برای پرداخت این پول اعلام شد. باشگاه استقلال نیز به دلیل مشکل نقل‌وانتقالات پول از طریق صرافی مجاز اقدام به انتقال پول کرد، البته به دلیل تعطیلات ‌سال جدید میلادی، این مبلغ با تأخیر به مقصد رسید که تاییدیه دریافت آن هم توسط وکیل عادل شیحی به فیفا رسیده است.»
راه‌های فرار استقلال
در شرایطی که نزدیک به یک هفته تا پایان زمان نقل‌وانتقالات زمستانی باقی ‌مانده و استقلال نیز نمی‌تواند قرارداد ٣ بازیکن جدید خود را به صورت رسمی ثبت کند، باید به دنبال راه‌حلی برای فرار از محرومیت فعلی باشد. یکی از این راه‌ها اعتراض به حکم کمیته انضباطی فیفا و ارجاع پرونده به کمیته استیناف است که باعث می‌شود محرومیت آبی‌پوشان موقتا نقض شده و اگر استقلال نتواند طرف خود را متقاعد کند، محرومیتش به نقل‌وانتقالات تابستانی ‌سال آینده کشیده می‌شود. همچنین در شرایطی که استقلال نتواند تا یک هفته آینده ماجرای عادل شیحی را حل کند، فقط در نیم فصل دوم حق جذب ٢ بازیکن آزاد را دارد چون یک سهمیه خود را در ابتدای فصل با جذب پادوانی پر کرده است. راه‌حل منطقی‌تر هم پیدا کردن راهی برای رساندن پول به دست عادل شیحی است تا او رضایتش را اعلام کرده و مشکل استقلال هم حل شود.
مقصر کیست؟
به نظر می‌رسد باشگاه استقلال در مکاتبات بین‌المللی از گذشته تاکنون دچار مشکلاتی بوده است. یادمان نمی‌رود که چند‌سال قبل این باشگاه فقط به خاطر دیر ارسال کردن لیست خود به کنفدراسیون فوتبال آسیا از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شد. حالا هم به نظر می‌رسد مدیران استقلال خودشان را بی‌تقصیر دانسته و بیشتر انگشت اتهام را به سمت مدیران قبلی نشانه می‌روند. حسن زمانی، عضو هیأت‌مدیره استقلال دراین‌باره می‌گوید: «در جلسه‌ای که روز دوشنبه با اعضای هیأت‌مدیره و افتخاری داشتیم، مدیرعامل باشگاه چیزی برخلاف این موضوع را اعلام کرد و به ما گفت که بدهی به تمام بازیکنان خارجی پرداخت شده است. حالا این‌که چرا این موضوع حل نشده را باید جویا شویم.»
اتفاق مشابه در رئال و بارسا
در یکی، ٢‌سال اخیر تیم‌های بزرگ دنیا مثل بارسلونا و رئال‌مادرید هم دچار چنین مشکلی شده بودند. آنها از فعالیت در نقل‌وانتقالات آن هم نه یک دوره، بلکه چند دوره محروم شدند اما دلیلی که باعث محرومیتشان شد، متفاوت بود. باشگاه‌های اسپانیایی به دلیل تخلف در جذب بازیکنان جوان دچار مشکل شدند و حالا نوبت به استقلال رسیده که برای نخستین‌بار در ایران از سوی فیفا با چنین محرومیتی مواجه شود.
تدبیر یا...؟
حالا که استقلال با چنین محرومیتی مواجه شده، خطرات زیادی تیم منصوریان را تهدید می‌کند. حتی شاید این ماجرا منجر به منتفی شدن جذب بازیکنان جدید استقلال شود چون قطعا آنها حاضر نیستند یک نیم فصل بیرون باشند. مدیربرنامه‌های سرور جپاروف، بازیکن ازبکستانی استقلال البته این موضوع را رد می‌کند: «قرارداد جپاروف با استقلال قانونی است و او قراردادش را به ثبت رسانده است. این بازیکن یک‌سال و نیم با استقلال قرارداد دارد و حتی اگر فعلا نتواند بازی کند، منتظر می‌ماند تا مشکل استقلال حل شود.» از سوی دیگر دوشنبه‌شب خبری مبنی بر فسخ قرارداد سجاد شهباززاده با تیم آلانیااسپور ترکیه به گوش رسید که یکی از گزینه‌های اصلی استقلال در نقل و انتقالات نیم فصل محسوب می‌شد. حالا از گوشه و کنار شنیده می‌شود در شرایطی که شهباززاده تصمیمش را برای بازگشت به استقلال گرفته بود، به خاطر بروز چنین مشکلی در تصمیمش مردد شده و ممکن است به سراغ گزینه‌های دیگری برود. از سویی هواداران این باشگاه هم به‌شدت ناراحت هستند و حتی برای بازی روز جمعه مقابل پیکان قرار گذاشته‌اند تا با حضور در ورزشگاه علیه مدیران استقلال شعار سر بدهند. باید دید که مدیران استقلال می‌توانند مشکل به وجود آمده را در آستانه ٢ دیدار مهم مقابل السد قطر و پرسپولیس حل کنند یا این‌که دست منصوریان در این ٢ بازی مهم خالی‌تر از قبل خواهد بود.

دنبال مقابله با فیفا نباشید

هوشنگ نصیرزاده، کارشناس حقوقی فوتبال ایران درباره محرومیت استقلال از نقل و انتقالات می‌گوید: «به هر حال احترام به احکام فیفا جزو مواردی است که در آیین‌نامه پیش‌بینی شده و در صورت رعایت نکردن جریمه‌هایی در نظر گرفته می‌شود. شاید پیش از این فقط با محرومیت از نوع کسر امتیاز در ایران آشنا بودیم اما محرومیت از نقل و انتقالات نوع ملایم‌تر جریمه از سوی فیفا است. فیفا تاریخ نقل‌وانتقالات هر کشور را دارد و دقیقا می‌داند که در چه تاریخی باید چنین محرومیتی را در نظر بگیرد.»
وی درباره راه فرار استقلال از محرومیت می‌افزاید: «اگر استقلال بخواهد به این حکم اعتراض کند و در انتظار کمیته استیناف باشد که موضوع زمان بری است و فعلا نمی‌تواند از بازیکنان جدید خود استفاده کند. بحث اینجاست که طبق گفته مسئولان استقلال قرار بوده این پول در آلمان به بازیکن پرداخت شود و سپس هم در دوبی به دنبال پرداخت نقدی آن به شیحی بوده‌اند. آنها اگر واقعا دراین‌باره مشکلی داشتند، می‌توانستند از همان امارات پول را به حساب بازیکن واریز کنند تا مورد تأیید فیفا باشد. تنها و بهترین راه حل هم این است که از هر طریقی پول به بازیکن پرداخت شود.»
نصیرزاده در پایان می‌گوید: «در نامه باشگاه استقلال به فیفا نوشته شده وقتی شما نمی‌توانید طلبمان را از جام‌جهانی به دستمان برسانید، ما هم نمی‌توانیم این پول را به دلیل تحریم‌ها واریز کنیم. من یادم می‌آید که یک خانم در کمیته انضباطی فیفا چنین حکم‌هایی را می‌نوشت و الان هم با رسیدن این نامه به باشگاه استقلال، آنها به جای مقابله باید هر چه سریعتر به دنبال راهکاری برای پرداخت پول باشند. باشگاه استقلال نامه‌ای بنویسد که ما پول را از فلان بانک در امارات به حساب بازیکن واریز کردیم و سریعا مشکلش حل می‌شود. نمی‌دانم چرا تا به حال چنین کاری را نکرده‌اند.»

نظر شما