شناسهٔ خبر: 17590725 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

از 8000 مرگ مغزی 700 خانواده‌ اهدای عضو می‌کنند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: سالیانه 50 مرگ مغزی در منطقه تحت پوشش این دانشگاه اتفاق می‌افتد که متاسفانه تنها اعضای بدن سه یا چهار نفر اهدای می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمد حاجی جعفری در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در حال حاضر 31 نفر در لیست انتظار پیوند هستند که نیازمند 25 کلیه، دو ریه، دو کبد و دو قلب هستند.

وی افزود: در حوزه دانشکده علوم پزشکی کاشان از مهر 87 تاکنون تنها 30 خانواده به اهدای عضو بیماران مرگ مغزی خود رضایت داده‌اند. امسال تعداد افرادی که اقدام به این امر کرده‌اند، پنج نفر بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: 26 هزار نفر در کشور در لیست پیوند عضو قرار دارند و روزانه 7 تا 10 نفر یا هر سه ساعت یک نفر فوت می‌کند.

حاجی‌جعفری گفت: سالیانه پنج الی هشت هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند که 50 درصد از آن‌ها می‌توانند عضو اهدا کنند. از این تعداد تنها 700 خانواده‌ با اهدای عضو موافقت می‌کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: در کشوری حادثه خیز هستیم و تمام آمارهای مرگ مغزی ثبت نمی‌شود اما پیش بینی می‌شود بالغ بر 12 هزار نفر در سال در ایران مبتلا به مرگ مغزی می‌شوند.

وی تصریح کرد: هر اهداکننده می‌تواند هفت الی هشت نفر را از مرگ حتمی نجات دهد و از معلولیت‌ دائمی 50 نفر جلوگیری کند.

حاجی جعفری افزود: براساس آمار سال گذشته سه هزار و 372 پیوند در کشور انجام شده است که از این تعداد هزار و 500 پیوند کلیه، 770 پیوند کبد، 120 پیوند قلب و 16 پیوند ریه بوده است اما باتوجه به آمار 9 ماهه امسال پیش بینی می‌شود در سال جاری رشد داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در بحث پیوند اعضا تمام خدمات برای اهدا کننده و گیرنده رایگان است در حالی که به گفته وزیر بهداشت برای داشتن تکنولوژی پیوند اعضا در خارج یک میلیارد دلار هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: یک مرگ مغزی تنها توسط دستگاه و با کمک دارو 3 تا 7 روز نگهداری می‌شود و باید کارکرد برخی از ارگان‌های بدن بعد از مرگ مغزی در اولین فرصت اهدای عضو انجام شود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما