شناسهٔ خبر: 17590699 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

شناسایی یک درصد کودکان مبتلا به اوتیسم

مشاور علمی طرح غربال و تشخیص اختلالات طیف اوتیسم سازمان بهزیستی کشور ازتشخیص یک درصد از کودکان 2 تا 5 ساله به اختلالات اوتیسم خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر سیدعلی صمدی مشاور علمی طرح غربال و تشخیص اختلالات طیف اوتیسم سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: تشخیص اختلالات طیف اوتیسم با آزمون گارس 2 به کارشناسان آموزش داده می‌شود.

وی افزود: این کارشناسان قبلا تحت آموزش‌هایی قرار گرفته‌اند و به صورت عملی نیز این آموزش‌ها را اجرا کرده‌اند و پس از پذیرش تحلیل‌های آن‌ها، کارشناسان مذکور جهت شرکت در کارگاه کشوری دعوت شده‌اند و تقریبا از تمام استان‌های کشور در این کارگاه شرکت کرده‌اند.

صمدی افزود: کودکان دارای اختلالات اوتیسم در مراکز ارزیابی و پایش رشد از زمان تولد تا دو سالگی معمولا توسط وزارت بهداشت خدماتی دریافت می‌کنند، البته در صورتی که این اختلالات در کودک تشخیص داده شود زیرا در این بازه سنی تنها در صورتی که علایم اوتیسم خیلی شدید باشد، اختلالات اوتیسم در کودک قابل تشخیص است.وی گفت : از سوی دیگر کودکان بیش از 5 ساله دارای اختلالات اوتیسم نیز قبل از ورود به مدرسه در پایش‌ها و سنجش‌هایی شناسایی می‌شوند و از این طریق خدماتی را دریافت می‌کنند. بنابراین افراد دارای اختلالات اوتیسم در بازه سنی دو تا پنج سال معمولا خدمات تخصصی موردنیاز را دریافت نمی‌کنند و این کودکان می‌توانند گروه طلایی طرح غربال و تشخیص اختلالات طیف اوتیسم باشند.

مشاور علمی طرح غربال و تشخیص اختلالات طیف اوتیسم سازمان بهزیستی کشور با بیان این‌که این طرح با هدف تحت پوشش قرار دادن کودکان 2 تا 5 ساله دارای اختلالات طیف اوتیسم اجرا می‌شود،‌ گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی یک درصد از جمعیت جهان در معرض اختلالات اوتیسم قرار دارند، بنابراین بر اساس این اعلام سازمان بهداشت جهانی و همچنین بر اساس پژوهش‌ها و ارزیابی‌های ما، یک درصد از کودکان 2 تا 5 ساله کشور ایران دارای اختلالات طیف اوتیسم هستند که انتظار داریم در این طرح شناسایی شوند.صمدی افزود: در سه مرحله پژوهش و ارزیابی سازمان بهزیستی، پیش‌بینی می‌شود 9/0 تا یک درصد از جمعیت کشور دارای اختلالات طیف اوتیسم باشند.

نظر شما