شناسهٔ خبر: 17590314 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

موهای کراتینه، خوب یا بد؟

عرضه روش‌های جدید برای زیباترکردن مو برای هر خانمی و البته برخی آقایان نیز وسوسه‌انگیز است، به گونه‌ای که گاهی فراموش می‌کنیم استفاده از این روش‌ها به هر قیمت، ممکن است شرایطی را فراهم کند که دیگر مویی بر سرمان نماند و با مشکلات و بیماری‌هایی مواجه شویم که دیگر حتی در خواب هم خبری از زیبایی موهایمان نباشد.

صاحب‌خبر -

کراتینه کردن مو از جمله روش‌های بسیار شایعی است که اتفاقا طرفداران زیادی هم دارد.اما تقریبا هیچ کدام از ما، قبل از آغشته کردن موها به این ماده پروتئینی کمی درباره فواید و عوارض آن مطالعه و بررسی نمی‌کنیم و تنها بر اساس شنیده‌ها و اعتماد به آنها از این روش استفاده می‌شود. در صورتی که برخی متخصصان هشدار داده‌اند استفاده از این ماده به دلیل وجود یک ماده حلّال به نام فرمالدهید (Formaldehyde) خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست و مو درباره فواید و عوارض کراتینه‌کردن مو به جام‌جم می‌گوید: کراتین، پروتئین اصلی موجود در مو، دندان و ناخن‌هاست که باعث تقویت، صاف شدن و درخشندگی موها می‌شود. زمانی که موی فرد در اثر عوامل مختلفی همچون رنگ کردن‌های متعدد دچار آسیب و کاهش این ماده پروتئینی می‌شود، از این ماده به شکل مصنوعی استفاده می‌شود.

وی تأکید می‌کند: کراتین‌ها با منشأ حیوانی و گیاهی تهیه می‌شوند و البته کراتین‌های مصنوعی دیگری نیز در بازار وجود دارد که از مواد مصنوعی ساخته می‌شوند.کراتینه کردن مو به خودی خود چیز بدی نیست اما شیوه به کارگیری آن باعث بروز عوارض مخرب آن می‌شود.

پولیش مو با کراتین

کراتین می‌تواند به موهای مرده جان دوباره ببخشد. البته منظور ما بازگشت مو به حالت طبیعی و شاداب اولیه نیست بلکه تغییر وضعیت آن از حالت وزوز و خشک تا زمان ریزش و رویش مجدد موی زنده است.

این متخصص پوست و مو با انتقاد از شیوه استفاده از کراتین در برخی آرایشگاه‌ها می‌گوید: متاسفانه برخی آرایشگران به منظور زیباتر جلوه دادن مو و جلب نظر مشتری، کراتین را با مواد مختلفی مخلوط می‌کنند.‌ آسیب این کار زمانی شدیدتر می‌شود که موها با سشوار داغ تحت حرارت شدید قرار می‌گیرند.

عمر کراتین روی موها

این تصور که اگر موهایتان را کراتینه کنید تا مدت زمان طولانی می‌توانید جلای آن را روی موهایتان مشاهده کنید، اشتباه است. به گفته دکتر داوودی این ماده درست بعد از اولین شست‌وشوی مو که معمولا 72 ساعت بعد از درمان است، از روی موها پاک می‌شود و تازه تاثیر آن روی مو نمایان می‌شود که اقدام آرایشگر تا چه اندازه برای مو مفید یا مضر بوده است.

وی ریزش مو را یکی دیگر از عوارض کراتینه کردن مو عنوان می‌کند و می‌گوید: میزان ریزش با میزان آسیب وارده شده به ساختمان مو ارتباط دارد.

این متخصص پوست و مو تأکید می‌کند: کراتینه کردن مو باید توسط خود شخص در منزل بدون آسیب زدن به مو با کمک مواد جانبی و سشوار انجام شود، که در این صورت استفاده مجدد از آن برای ادامه فرآیند درمان مفید است .درست مانند این که بعد از حمام از ماسک مو استفاده شود. تأکید ما بر مضر بودن کراتینه مو، بیشتر بر روش‌های رایج در آرایشگاه‌هاست.

سرطانزایی کراتین

هر ماده‌ای حتی آب در صورتی که بیش از حد مجاز استفاده شود، عارضه ساز می‌شود. کراتین‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند. فرمالدهید نام ماده‌ای است که می‌تواند منشأ بروز سرطان در مصرف‌کنندگان باشد.

دکتر داوودی می‌گوید: مقدار مجاز مصرف این ماده در محصول یک PPM است، اما در اغلب محصولات مقدار آن بیش از 6 درصد است و این می‌تواند مشکل‌ساز شود.این ماده بر روی خود مو تاثیری ندارد، اما نفوذ آن به سطح پوست می‌تواند زمینه ساز بروز آلرژی و چه‌بسا سرطان شود.

امتناع از رنگ کردن‌های مکرر کل مو مخصوصا در فاصله زمانی بسیار کوتاه یک تا دو روز، رعایت تجدید رنگ فقط برای ریشه مو، کاهش مصرف اتوی مو و سشوار داغ، توصیه‌های دیگر هستند که دکتر داوودی در پایان اظهارات خود بر آنها تأکید کرد.

نرم‌کننده باعث ریزش مو نمی‌شود

این بخش پاسخ سوال خوانندگانی است که معتقدند استفاده از نرم‌کننده باعث ریزش موهایشان می‌شود. نرم‌کننده اصلا باعث ریزش مو نمی‌شود. کف شامپو باعث می‌شود که متوجه ریزش موهای مرده نشوید، اما نرم‌کننده چون کف نمی‌کند، جدا شدن موهای مرده بیشتر به چشم می‌آید به همین دلیل گمان می‌کنیم نرم‌کننده باعث ریزش می‌شود. ریزش مو چهار ماه طول می‌کشد. اگر ریزش مو دارید، بررسی کنید که سه چهار ماه قبل چه رفتاری با مو داشته‌اید.

با موهای آسیب‌دیده چه کنیم

در حال حاضر انواع ماسک‌ها و سرم‌های تقویت‌کننده و البته حالت دهنده مو در داروخانه‌ها وجود دارد که مورد تائید متخصصان پوست و مو است. می‌توانیم تا زمان پایان عمر مو که سه سال است، از این محصولات استفاده کنیم و منتظر رویش موهای جدید و بازگشت آنها به حالت طبیعی بمانیم. البته بازگشت مو به حالت اولیه زمانی امکان‌پذیر است که دیگر به مو آسیب نزنیم.

شامپو، ترمیم‌کننده مو نیست

زمانی که مو حالت طبیعی خود را در اثر رنگ کردن‌های مکرر، سشوار داغ، کراتینه و اتو کردن از دست می‌دهد به استفاده از انواع شامپوها، نرم‌کننده و ماسک موها پناه می‌بریم و وقتی انتظارمان برآورده نمی‌شود، مدام شامپوی مو را عوض می‌کنیم. در صورتی که متخصصان معتقدند این نگرش اشتباه است و شامپو نقش ترمیم‌کننده ندارد.

سهیلا فلاحی

دانش و سلامت

نظر شما