شناسهٔ خبر: 17590013 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سخنگوی دولت خبر داد

افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان در سال آینده

دنیای اقتصاد: سخنگوی دولت از افزایش ١٠ درصدی حقوق کارمندان در سال آینده خبر داد و گفت: هنوز میزان عیدی کارمندان دولت مشخص نشده است و باید در دولت به تصویب برسد. به گزارش «ایرنا» محمدباقر نوبخت روز گذشته در نشست خبری‌اش درباره میزان افزایش حقوق کارمندان در سال آینده و عیدی آنها افزود: عیدی کارمندان بعد از تصویب اعلام می‌شود اما درباره افزایش حقوق؛ حدود 10 درصد افزایش حقوق داریم. چون 140 هزار میلیارد تومان حجم حقوق و دستمزد است. سخنگوی دولت گفت: 14 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 96 بیش از سال 95 پیش‌بینی شد که بتوانیم 10 درصد افزایش حقوق را پرداخت کنیم؛ البته غیر یک‌هزار میلیارد تومانی است که در یک ردیف متفرقه برای تعادل بخشی و رفع نابرابری در حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال آمده است.

صاحب‌خبر -

 

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری تاکید کرد: براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول که روز دوشنبه منتشر شد، اقتصاد ایران یکی از باثبات‌ترین اقتصاد‌های دنیا است و کشور برای نخستین‌بار به جایگاه هجدهم در اقتصاد جهانی دست یافت.

 

اصلاح نظام بانکی

سخنگوی دولت با اشاره به گزارش امیدوار‌کننده از اصلاح نظام بانکی که در هیات وزیران آیین‌نامه اجرایی آن به تصویب رسیده است، اظهار کرد: با این اقدام صورت‌های مالی بانک‌ها اصلاح خواهد شد و قدرت تسهیلات‌دهی آنها افزایش می‌یابد. او ادامه داد: در این آیین‌نامه به بانک‌های عامل دولتی اجازه داده شد نسبت به بخشودگی جرائم کسانی که تسهیلات زیر 100 میلیون تومان دریافت کرده‌اند، اقدام کنند و دولت موظف شد تا سقف 10 هزار میلیارد تومان نسبت به بخشودگی سود تسهیلات زیر 100 میلیون تومان متقبل شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد اگر افرادی که زیر 100 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند اصل پول خود را به بانک بپردازند، بانک‌ها جریمه را خواهند بخشید و دولت سود آن را پرداخت خواهد کرد. نوبخت همچنین گفت: 45 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکی تا پایان سال‌جاری پرداخت می‌شود. همه درآمدهای نفتی را بدون مشکل می‌توانیم وارد اقتصاد کنیم و برای سال‌جاری 68 هزار و 500 میلیارد تومان از درآمد نفتی تا پایان سال در اختیارمان قرار می‌گیرد.

 

واکنش به درخواست نمایندگان

به گزارش خبرگزاری فارس، نوبخت در مورد تذکر تعدادی از نمایندگان درباره مسائل مالی حسین فریدون به رئیس‌جمهوری نیز گفت: صرف‌نظر از اینکه برای بسیاری از افرادی که در مظان اتهام قرار می‌گیرند، حتی راجع به بابک زنجانی که تا چندی پیش هم به عنوان ب-ز در رسانه‌ها منعکس می‌شد و الان اینجور صریح اتهام وارد می‌شود. او ادامه داد: صرف‌نظر از این موضوع که قابل بحث است، تردید نداشته باشید قوه‌قضائیه، قوه مستقلی است و با هرکسی که جرمی مرتکب شود و هر فسادی را بخواهد انجام دهد، با استقلال برخورد می‌کند. نیازی به زحمت هیچ فرد و نماینده محترمی نیست که نامه‌ای بنویسد و درخواست کند. سخنگوی دولت در ادامه با انتقاد از اتهام‌افکنی قبل از اثبات در دادگاه گفت: بعد از اینکه قوه قضائیه به این نتیجه برسد که آن اتهامات درست نبود، چه پاسخی به وجدان عمومی خواهیم داد، با این حال منتظر باشید قوه قضائیه با استقلال و قاطعیت به همه موارد رسیدگی کند.

 

شاید وزرا خسته شده‌اند

به گزارش «ایسنا» او در پاسخ به این پرسش که موضع دولت نسبت به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد و بهداشت درباره عدم ادامه همکاری با روحانی در دولت بعدی، اظهار کرد: شاید آنها خسته شده باشند اما این سوالات را از خود آنها بپرسید. صلاح کار خویش را وزرا می‌دانند؛ البته دولت مشکل زیاد دارد و ما هم همه را دعوت به همکاری می‌کنیم.

 

واکنش به حادثه پلاسکو

در ادامه این نشست خبری سخنگوی دولت با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو گفت: در جلسه یکشنبه گذشته هیات دولت هم کمیته ویژه‌ای مامور شد که به چرایی حادثه بپردازد و مسوول حادثه را مشخص کند. البته قانون به صورت صریح شهرداری را مسوول می‌داند، اما فعلا به‌جای توضیح‌خواهی از شهرداری باید این کمیته گزارش خود را تهیه کند. این اتفاق غیرمترقبه نبود و می‌شد آن را پیش‌بینی کرد. قانون هم به صراحت دستگاه مسوول را مشخص کرده است، اما باید منتظر بود تا گزارش کمیته تهیه شود و این گزارش به اطلاع مردم خواهد رسید.

نوبخت با بیان اینکه باید به فکر مردم حادثه‌دیده بود، افزود: این گزارش در حال تهیه است و فعلا نباید فضا را به سمت این ببریم که چه کسی مقصر است. اینگونه هم گفته نشود که دولت انگشت خود را به سمت شهرداری گرفته است. سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا برای شهید خواندن آتش‌نشانان نیاز به تأیید رهبری وجود دارد،‌ گفت: این مسأله روال خود را دارد و آقای شهیدی هم گزارشی را درباره این موضوع در جلسه هیات دولت ارائه داده و اظهار کرده‌اند شهدای آتش‌نشان جزو شهدای خدمت هستند که در کنار مدافعان حرم و شهدای منا دفن می‌شوند. طبق این گزارشی که آقای شهیدی دادند، روال کار اینگونه است که لازم نیست رهبری مجوزی را بدهند.

برچسب‌ها:

نظر شما