شناسهٔ خبر: 17589680 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

«فریدون»، «شاخ بز» و «بدحجابی» هشتگ خوردند

صاحب‌خبر -

علیرضا کیانپور روزنامه نگار@kianpourAlireza

واقعیت این است که هنوز هم‌ درصد قابل‌ توجهی از تويیت‌ها هشتگ پلاسکو و آتش‌نشان دارند و به‌ویژه در آستانه برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان، کاربران از ابعاد دیگری هم به این موضوع می‌پردازند. با این حال برادر رئیس‌جمهوری بودن آن‌قدر مهم و ویژه هست که بتواند تکانی اساسی به فضای شبکه‌های اجتماعی بدهد. به‌ویژه آنکه اخوی مذکور که حتی نام خانوادگی‌اش هم با برادر ارشد یکی نیست، به سوژه اصلی مخالفان دولت تبدیل شده تا با محوریت شایعات درباره تخلفات مالی، علیه روحانی و برادرش بتازند. نکته مهم اینجاست که این تفاوت نام روحانی و برادرش از قضا در تويیتر اهمیتی دوچندان دارد؛ چراکه اگر قرار بود نام برادر کوچک همچون برادر بزرگتر، روحانی باشد، آن‌وقت داغ‌شدن این نام به‌حساب رئیس‌جمهوری نوشته می‌شد اما حالا واژه‌ای که به‌شدت داغ شده نه روحانی، بلکه فریدون است:
 # حسین_فریدون!
این در حالی بود که موضوع ابلاغ حکم اعدام بابک زنجانی همچنان از موضوعات پر بحث بود و در این میان یکی از کاربران به‌نام «Cancel» تويیت کرد: اگه بابک زنجانی رو بدون پس‌گرفتن پول‌های ملت اعدام کنن، خسارتش از ساختمان پلاسکو بیشتر می‌شه. همچنین پایان کار اوباما و آغاز کار ترامپ هم از موضوعات مورد علاقه کاربران تويیتر بود و
 «P: fire_engine» نوشت: الان زن اوباما املت درست کرده، می‌گه باراک جون بیا بخور. این دنیا به ما هم وفا نکرد. اوباما هم دستشو با شلوارش خشک می‌کنه می‌گه خدایا شکرت.
در این میان، صحبت درباره برنامه نود که با اختصاص‌دادن سوال پیامکی خود به موضوع پلاسکو، بخشی از انتقادهای این روزهای کاربران شبکه‌های مجازی از شهرداری که کمتر مجال بحث در صداوسیما پیدا کرده بود، بازگو کرد نیز به تويیت‌های کاربران راه یافت. کاربری به‌ نام «مریم» تويیت کرد: فردوسی‌پور میگه اتفاق پلاسکو هر جای دنیا بود، خیلیا استعفا می‌دادن یا اخراج می‌شدن انگار نمی‌دونه ما از همه دنیا برتریم، اصلاً به ما نمی‌خورن اونا.
این در حالی بود که اظهارنظر اخیر عباس جدیدی که در واکنش به انتقادهای برخی هنرمندان از نحوه مدیریت شهری پایتخت، گفته بود که آرتیست‌های سینمایی هم درباره مسائل شهری عرض‌ اندام می‌کنند اینها بدون یک سناریو نمی‌توانند شاخ بز را جدا کنند، با واکنش‌های انتقادی کاربران روبه‌رو شد و کاربری به‌نام «الهه‌ی تويیتری» نوشت: عباس جديدي گفته هنرمندي كه نمي‌تونه دو تا شاخ بز رو از هم جدا كنه، چطوري اظهارنظر مي‌كنه خب خداروشكر كاربري آقای جديدي تو شوراي شهر هم مشخص شد.
همچنین انتشار گزارش اخیر روزنامه شهروند نیز واکنش‌هایی برانگیخت که در این میان «پیمان یزدانی» تويیت کرد: امروز داشتم روزنامه شهروند رو می‌خوندم مصاحبه با کارگری که نجات پیدا کرده. می‌گفت رفتیم طبقه دهم کپسول‌ها رو برداریم همه خالی بودن. این در حالی بود که موضوع موافقت سید حسن خمینی با اختصاص‌دادن بخشی از مرقد امام(ره) برای استراحت بی‌خانمان‌ها نیز واکنش‌های مثبتی برانگیخت. همچنین خبر برگزاری مراسم تشیيع پیکر آتش‌نشانان در روز پنجشنبه نیز بارها از سوی کاربران بازنشر شد و برخی کاربران هشتگ زدند: همه می‌آییم!
با این همه، شاید یکی از مهم‌ترین مباحث 24 ساعت گذشته تويیتر مربوط به انتشار نقشه بدحجابی شهر مشهد بود. نقشه‌ای که توسط وحید جلیلی طراحی شده و در آن، نقاطی از شهر که بدحجابی بیش از دیگر بخش‌ها دیده می‌شود، علامت‌گذاری شده است. کاربری به‌نام «Надия-наденка» تويیت کرد: اگر نقشه‌های بافت فرسوده شهرمون هم اینجوری بود و این‌قدر حساب‌شده روش کار می‌کردن الان وضع مملکت این نبود.  

نظر شما