شناسهٔ خبر: 17589414 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آخوندی: قابلیت زندگی در کلانشهرها در حال کاهش است

صاحب‌خبر -
بیش از ۱۰۰ سال از ورود مدرنیته به ایران می‌گذرد و ما با تنگناهای پیچیده‌ای در زندگی نوین شهری مواجه هستیم.
به گزارش فارس، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دومین همایش شهرسازی ریل‌پایه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت: ایشان بود که پای ریل را به ایران باز کرد.
وی با اشاره به اینکه بنیاد شهرسازی ریل‌پایه بسیار ژرف و عمیق است، افزود: شهرسازی ریل‌پایه پاسخی به جنبه‌های اصلی پایه‌های زندگی مدرن در ایران است.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در بازنگری زندگی مدرن در آستانه بحران قرار داریم، گفت: از هم گسیختگی اجتماعی و فروپاشی سرمایه اجتماعی و گسترش رابطه فقر وغنا قابل مشاهده است.
وی گفت: کاهش قابلیت زندگی در کلان‌شهرها نکته مهمی است،به طوری که امروز ۵۶ میلیون نفر شهرنشین داریم که ۱۹ میلیون نفر در بدمسکنی مطلق هستند که در حاشیه شهرها و بافت‌های میانی قرار دارند.
نامبرده به کاهش سرعت و حرکت در شهرها اشاره کرد و گفت: امروز میانگین سرعت در شهرها به ۲۵ کیلومتر و در ساعات پیک به ۷ کیلومتر در ساعت کاهش یافته و این یعنی حرکت در شهرها دچار مشکل است.
وی ادامه داد: بحران دیگر، بحران منابع زیست‌محیطی است که شهرها با آن مواجه هستند، مثلاً هوا که رایگان‌ترین منابع زیست‌محیطی است، با آلودگی گسترده ای مواجه است.
آخوندی همچنین به کمبود منابع آب اشاره کرد و گفت: اغلب کلان‌شهرها با بحران آب مواجه هستند و به جای اینکه در اندیشه بازنگری در زندگی مدرن باشیم، به دنبال روش‌های پروژه‌محوری هستیم که فقط جیب عده‌ای را پر از پول می‌کند. مثلاً پیشنهاد انتقال آب از دریای عمان به مشهد را می‌دهیم و شوربختانه از سوی عده‌ای هم این موضوع پیگیری می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در سواحل جنوبی کشور هم در هر مترمربع فقط ۸ر۴ نفر زندگی می‌کند، اما به ادعای پروژه اقتصاد مقاومتی می‌خواهیم آب را از دریای عمان آورده و شیرین کنیم و به زاهدان بفرستیم و آنجا تمرکز جمعیت ایجاد کنیم که این، سوءاستفاده از فناوری مدرن است.
وی اظهار داشت: پدیده فرونشست زمین از زلزله و آتش بدتر است، اما چنین مخاطره‌ای در کمین ما خوابیده است و کسی نمی‌بیند.
وی مدعی شد: این توسعه شهری بر مبنای سوداگری، بی توجهی به حمل و نقل ریل‌پایه و سوءاستفاده از فناوری، ایران را با بحران مواجه کرده است.
آخوندی با اشاره به اینکه شاخصی به عنوان همبستگی اجتماعی نداریم، اما شاخص‌های زیادی برای توزیع اعانه داریم، تأکید کرد: باید به مفهوم ایران‌شهر برگردیم،ایران‌شهر می‌گوید که مردم چگونه در کویر زندگی کردند و با حداقل آب به توسعه رسیدند، اما ما امروز در کلان‌شهرها آب را هدر می‌دهیم. اگر اندیشه ایران‌شهری را داشتیم،به آسانی همه تهران، مشهد، اصفهان و شهرهای بزرگ را نمی‌فروختیم که به تدریج آثار زندگی تمدن ایران‌شهری به مزاحم توسعه تبدیل شود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با هماهنگی مدیرعامل قبلی راه‌آهن و حوزه معاونت شهرسازی،روابط شهرسازی ریل‌پایه آماده شد و در دو جلسه آینده شورای عالی معماری و شهرسازی، اصول و ضوابط شهرسازی ریل پایه مصوب می‌شود.
وی گفت: شهرسازها در ایران براساس شهرسازی ریل‌پایه آموزش نمی‌بینند و در این حوزه نیازمند همکاری بخش‌های دانشگاهی واجرایی هستیم.
آخوندی با مثبت برشمردن نگاه مجلس به شرکت قطارهای حومه ای و تصویب این شرکت در مجلس گفت: اگر مردم در پیرامون کلان‌شهرها زندگی کنند و حمل و نقل سریع، ایمن و منظم به درون شهر را داشته باشند، دیگر نیازی به حضور در شهرهای بزرگ و سکونت در میان دود نیست.
وی سپس به حادثه ساختمان پلاسکو اشاره کرد و گفت:حادثه پلاسکو تحقق یک مخاطره از هزاران مخاطره از نگاه نامناسب به مدیریت شهری در ایران است؛ مدیریت شهری تجارت‌پیشه که مأموریت اصلی خود را سازش با سوداگری فروش شهرها می‌بیند و در نتیجه به بحران می‌انجامد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: متأسفانه نگاه برخی به حادثه پلاسکو فقط به همان ساختمان است، کاهش مخاطرات این چنینی فقط به یک ساختمان، جفا در حق مردم است. مشکل ما نگاه به توسعه شهر و نحوه طبقه‌بندی، اولویت‌بندی‌ها است.
وی با تأکید بر اینکه باید در نحوه تخصیص مسئله بودجه‌های شهرداری تجدیدنظر شود،خاطرنشان کرد: بودجه شهرداری‌ها بسیار بزرگ است. باید مشخص شود که بودجه بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومانی شهر تهران چگونه اختصاص می‌یابد.
آخوندی اظهار داشت: سوداگری در شهر، بر شهر غلبه کرده است و نتیجه آن، چیزی جز وقوع بحران‌هایی نظیر حادثه پلاسکو نیست.
همچنین وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل خاورمیانه با گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان و یاد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت:هاشمی رفسنجانی برای توسعه ایران و توسعه امنیت در منطقه پیرامونی ایران تلاش زیادی داشت و نقش بسیار شایانی ایفا کرد.
وی با بیان اینکه رویکرد کلی دولت ایران آن است که براساس نقش مسالمت‌آمیز و سیاست برد-برد نه فقط موجبات توسعه ایران بلکه توسعه کل منطقه را فراهم کند، گفت: می‌خواهیم همزمان با ما تمام کشورهای منطقه توسعه یابند و این سیاستی است که آیت‌الله هاشمی آن را پیگیری می‌کرد.
نامبرده با بیان آنکه بهترین ارتباط با آسیای میانه و کشورهای جنوب خلیج‌فارس را در دوره وی داشتیم، گفت: یکی از دلایلی که معتقدم باید مقام و موقعیت هاشمی را گرامی بداریم این است که او نه تنها قلبش برای ایران می‌تپید، بلکه مفهوم امنیت منطقه‌ای را خوب دریافته بود. او می‌دانست چگونه تلاش‌های صهیونیست‌ها در جهت گسترش ناامنی در منطقه را خنثی و همبستگی منطقه‌ای صلح‌آمیز را در منطقه ایجاد کند.
وی گفت: آیت‌الله هاشمی پیشتاز گفتگوهای صلح در منطقه بود.به طوری که نقش او را در گفتگوهای صلح در تاجیکستان و در کل منطقه می‌توان دید.
آخوندی ادامه داد: ما در یک چهارراه جهانی قرار داریم و بزرگترین ماموریتی که برای خود قائل هستیم تامین امنیت این چهارراه برای خود و تمام مردم جهان است.
وی شکل‌گیری داعش و جنگ‌افروزی‌ها در منطقه را حاصل تلاش رقبای بین‌المللی برای برهم زدن امنیت این چهارراه دانست و گفت: برنامه اقدام مشترک اقدامی جهانی برای مبارزه با این جنگ‌افروزی‌ها بود. رویکرد ما در برجام فراتر از ایجاد صلح در ایران و اعتقاد ما را به مفهوم سیاست برد- برد نشان داد که در پی آن اتفاقات بزرگی در حوزه توسعه در منطقه رخ داد.
وی ادامه داد: در پی اتصال شبکه آزادراهی و بزرگراهی ایران به آسیا هستیم و تمام این شبکه‌ها به تدریج در حال وصل شدن به یکدیگر هستند و این شبکه‌های ریلی و جاده‌ای می‌تواند رسیدن به دریا را برای تمام آسیای میانه هموار کند.
آخوندی با اشاره به اینکه این وضع یک شبکه حمل ونقل چندوجهی ارزان و مطمئن را در منطقه ایجاد می‌کند، ادامه داد: اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است و توسعه‌های اخیر در ایران امتیازی به نام کاهش هزینه مبادله را داشته است.چنانکه اخیرا اولین محموله تجهیز بندر چابهار که از آلمان به طور رسمی خریداری شده و هزینه آن از طریق مجرای رسمی بانکی مبادله شده بود، وارد چابهار شد.
وی ورود این محموله به چابهار را به معنای شکسته شدن موانع تحریم دانست و گفت: در حوزه هوایی هم ورود اولین هواپیما به ایران همین مفهوم را دربرداشت. ایران دیگر به صورت چهره به چهره مبادله اقتصادی و تجاری می‌کند و هزینه مبادله در ایران کاهش یافته است که این یک شاه‌کلید است.
وی ادامه داد: اکنون شاهد ورود سرمایه‌گذارانی برای مشارکت در پروژه‌های بندری هستیم. چنانکه برای طرح توسعه فاز دوم و سوم بندر شهید رجایی تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران خارجی اعلام آمادگی کردند و همزمان سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها و آزادراه‌های ایران رو به فزونی است و ما در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم بگوییم هزینه مبادله در ایران از طریق ایران رو به کاهش است.
وی از نوسازی ناوگان جاده‌ای با خرید بیش از ۶۵هزار کامیون خبر داد: توافقات آن با وزارت نفت انجام شده و همچنین از نهایی شدن قرارداد خرید ۲۱هزار کامیون با شرکت‌های تولید کننده خبر داد.
وی همچنین از تکمیل طرح‌های زیادی برای مدیریت هوشمند بنادر خبر داد و گفت:ما از ارتباط تاریخی که با همسایگان خود داشته‌ایم به عنوان تمدن ایران‌شهری یاد می‌کنیم و در همین راستا نگاهی استراتژیکی با عنوان نقش و مسئولیت خود در قبال کشورهای منطقه داریم. وی با بیان اینکه خاورمیانه امن و ارتباط با آسیای میانه اولویت ماست، گفت: خیلی‌ها علاقه‌مند هستند کریدورهای تصنعی با میلیاردها دلار ایجاد کنند، اما کریدوری که فقط با پول ایجاد شود، پایدار نیست.این در حالی است که کریدورهایی که از ایران عبور می‌کنند، پشتوانه تاریخی دارند و به لحاظ اقتصادی کم‌هزینه‌ترین است و بر همین مبنا شما را به سرمایه‌گذاری در ایران و استفاده از این کریدروها دعوت و تشویق می‌کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما