شناسهٔ خبر: 17588400 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

یک نرم‌افزار بسیار خوب برای مدیریت موسیقی

نیـش‌آهنگ

یکی از خوبی‌های برنامه آن است که هنگام اجرا برای نخستین بار، مراحل طولانی راه‌اندازی و تنظیم ندارد. فقط به آن می‌گویید آهنگ‌هایتان در کدام فولدر هستند، آیا فایل‌های ویدئویی هم وارد کتابخانه‌ نرم‌افزار شوند یا خیر و این‌که آیا می‌خواهید فایل‌ها در همان‌ مکان باقی بمانند یا همه‌ آنها به فولدر خود میوزیک‌بی منتقل شوند. نت 1: نصب و راه‌اندازی: میوزیک‌بی را به جرأت می‌توان یکی از غلط‌‌ اندازترین نرم‌افزارها دانست! با توجه به انواع و اقسام امکاناتی که این نرم‌افزار در خود جای داده، هر کاربری در ذهنش انتظار دو چیز را دارد: یکی غیر رایگان بودن (یا حداقل تبلیغات) و دیگری حجم بالا، ولی این برنامه در هر دو جنبه شما را غافلگیر می‌کند. اینتل در حال برنامه‌ریزی برای انتشار پردازنده‌های پیشرفته‌ی Skylake-X و Kaby Lake-X در آگوست ۲۰۱۷ میلادی است. جدیدترین اخبار منتشر شده از وب‌سایت Benchlife درز کرده که گزارش داده پردازنده‌های جدید بعد از نمایشگاه Gamescom 2017 روانه‌ی بازار خواهند شد. معمولا تمام شرکت های تجاری با تهدیدات امنیتی در فضای سایبری روبه رو هستند، که دائما هم در حال تغییر و تحول می باشند. هر سال نسخه‌ی جدیدی از بازی PES عرضه می‌شود و حال مشتاقانه منتظریم ببینیم این بازی که در سال ۲۰۱۷ وارد بازار خواهد شد چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟ در ادامه با ما همراه باشید تا جزئیاتی از زمان انتشار، اخبار مرتبط، قیمت و گیم‌پلی PES 2018 را بررسی کنیم. پس از عرضه ویندوز ۱۰، کاربران استقبال خوبی از آن کردند؛ اما ویندوز ۷ هنوز یک رقیب جدی برای جدیدترین نسخه ویندوز است؛ زیرا طبق جدیدترین آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۶، میزان استفاده از ویندوز ۷ در سال گذشته، دو برابر استفاده از ویندوز ۱۰ بوده است. همان طور که می دانید، ایربادهای بی سیم به تازگی به دنیای فناوری راه پیدا کرده اند که یکی از پر سر و صداترین آن ها ایرپاد ساخت شرکت اپل است. اما موتورولا هم محصولی به نام VerveOnes Music Edition را تولید کرده که قرار است رقیبی برای ایرپاد اپل باشد. اگر شما هم به دنبال ایربادهای بدون سیم با عمر باتری 8 ساعت و مجهز به دستیار صوتی هوشمند هستید. اپل برای نخستین بار تلفن های همراه را به قابلیت ضد آب مجهز کرد و بر همین اساس آیفون 7 را با استاندراد IP67 عرضه کرد. اگر پیگیر اخبار تلفن های همراه اپل بوده باشید ح

صاحب‌خبر -

نت 1: نصب و راه‌اندازی: میوزیک‌بی را به جرأت می‌توان یکی از غلط‌‌ اندازترین نرم‌افزارها دانست! با توجه به انواع و اقسام امکاناتی که این نرم‌افزار در خود جای داده، هر کاربری در ذهنش انتظار دو چیز را دارد: یکی غیر رایگان بودن (یا حداقل تبلیغات) و دیگری حجم بالا، ولی این برنامه در هر دو جنبه شما را غافلگیر می‌کند.

میوزیک‌بی، نرم‌افزار رایگانی است که می‌توانید آن را از سایت getmusicbee.com دانلود کنید؛ بدون هیچ خبری از نسخه‌ پولی یا حتی تبلیغات. حجم این برنامه حدود 12 مگابایت است (مقایسه کنید با آی‌تیونز 120 مگابایتی). تازه، میوزیک‌بی نسخه‌ پرتابل هم دارد که می‌توانید بدون نصب از آن استفاده کنید.

نت 2: محیط و پخش

محیط میوزیک‌بی از چند پنل که در چهار جهت پنجره و در قسمت میانی قرار گرفته، تشکیل شده است. منوی اصلی برنامه هم در سمت چپ و بالا قرار دارد، اما یکی از مهم‌ترین نکات محیط میوزیک‌بی چیزی است که شاید در نگاه اول متوجه‌ آن نشوید: تب‌ها (tab). بله، میوزیک‌بی مانند یک مرورگر دارای تب است که در نوار بالا تعبیه شده‌ است. با این‌ تب‌ها برای مثال می‌توانید یک آلبوم را در یک تب باز داشته باشید و فهرست آهنگ‌های در حال پخش را در تبی دیگر.

میوزیک‌بی در پخش آهنگ هم کم نگذاشته است. علاوه بر امکانات پایه‌ای مانند shuffle یا تکرار آهنگ و حتی پخش آهنگ مانند یک DJ، در داخل خود یک ایکوالایزر قوی نیز تعبیه کرده است. این نرم‌افزار حتی به کاربر این امکان را می‌دهد تا نحوه‌ shuffle آهنگ‌ها را هم تعیین کند!

همچنین به کمک تم‌های جالب می‌توانید صفحه‌ آهنگ‌های در حال پخش (Now Playing) را آن‌طور که می‌خواهید تغییر دهید یا از ویژوالایزرهای جالبی که میوزیک‌بی در اختیارتان گذاشته در حال پخش آهنگ لذت ببرید.

نت 3: ویرایش تگ‌

به یکی از اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین قابلیت‌هایی که از یک نرم‌افزار مدیریت موسیقی انتظار می‌رود، می‌رسیم: ویرایش تگ‌ها. این زمینه‌ای است که باید گفت میوزیک‌بی در آن واقعا می‌درخشد. برای ویرایش مشخصات یک آهنگ روی آن کلیک راست و گزینه‌ Edit را انتخاب می‌کنید یا به‌صورت راحت‌تر می‌توانید از میانبر Shift+Enter استفاده کنید.

میوزیک‌بی از تگ‌های ID3v1، ID3v2 و حتی APEv2 پشتیبانی می‌کند تا مطمئن شوید همه اطلاعات یک فایل آهنگ در اختیار شماست. قسمت ویرایش تگ‌ها به بهترین صورت طراحی شده و هنگام تایپ هم موارد مشابه پیشنهاد می‌شود که کار را بسیار آسان می‌کند. در این‌که سازندگان تا چه حد این قسمت را جزئی طراحی کرده‌اند همین بس که در تگ Artist این امکان وجود دارد که تعیین کنید یک نفر خواننده‌ اصلی است یا مهمان!

بخش تنظیم تصویر آلبوم (Album Art) هم یکی از نقاط قوت میوزیک‌بی به شمار می‌آید که در آن می‌توانید تصویر را از روی رایانه تان یا با جست‌وجو در اینترنت به آهنگ اضافه کنید. هنگام تائید هم از شما پرسیده می‌شود که می‌خواهید تصویر در آهنگ تعبیه شود (که همه‌جا با آن باشد) یا خیر.

تگ‌گذاری تک‌تک آهنگ‌های یک آلبوم دردسر زیادی دارد و میوزیک‌بی هم این دردسر را درک می‌کند! زیرا دقیقا مانند یک آهنگ، تگ‌های یک آلبوم را هم می‌توانید ویرایش کنید تا تمام آهنگ‌ها داخل آن تغییر کنند. میوزیک‌بی حتی به این هم اکتفا نکرده و این امکان را به شما می‌دهد که با انتخاب چند آلبوم، تگ‌های آنها را یکجا ویرایش کنید!

نت 4: مدیریت فایل‌‌ها

یکی از نقاط ضعف بسیاری از نرم‌افزارهای این سبک، نحوه‌ مدیریت فایل‌های آهنگ در آنهاست. برخی هیچ امکانی برای جابه‌جایی و مرتب‌سازی فایل‌ها به کاربر ارائه نمی‌کنند و برخی نیز خودشان هر طور بخواهند این‌ کار را انجام می‌دهند! در میوزیک‌بی اما ریش و قیچی در دست کاربر است تا به دلخواه این مرتب‌سازی را انجام دهد.

برای تعیین نحوه‌ مرتب‌سازی یک یا چند فایل آهنگ، کافی است در پنجره ویرایش آنها گزینه‌ Rename را بزنید یا از ترکیب میانبر ctrl+R استفاده کنید. در دیالوگ باز شده می‌توانید فولدر مقصد و همچنین قالب (template) تعیین نام فایل و فولدر را مشخص کنید. تمام قدرت مرتب‌سازی موزیک در همین قالب‌ها نهفته است. مثلا به کمک این‌ قالب‌ها می‌توان تعیین کرد آهنگ‌ها در وهله‌ اول در فولدرهای به نام آهنگسازشان قرار گیرند و در داخل آن بر اساس نام آلبوم و سال چیده شوند یا هر نوع چیدمان دیگری که دلخواه کاربر باشد.

میوزیک‌بی هنگام تغییر نام اگر تگ‌های آهنگی ناقص باشد اطلاع می‌دهد و حتی می‌توانید تنظیم کنید این‌گونه آهنگ‌ها جابه‌جا نشوند. همچنین این قابلیت وجود دارد که در صورت وجود کاراکترهای مشکل‌ساز برای اسم فایل در نام آلبوم (مثل دو نقطه)، کاربر کاراکتری را به‌عنوان جایگزین آن تعیین کند.

محیط «میوزیک‌ بی» و شخـصی‌سازی آن

محیط میوزیک‌بی احتمالا کمی گیج‌کننده به نظر برسد، اما بگذارید یک مطلب را برایتان روشن کنم: در میوزیک‌بی تقریبا هر بخش و هر چیزی را که می‌بینید می‌توانید آن‌طور که دوست دارید تغییر دهید! کافی است نگاهی به دست راست و بالای آن بیندازید و روی آیکون Configure Layout (پنجره‌ای با چند خط) بزنید. در منویی که باز می‌شود می‌توانید نمایش یا عدم نمایش هر پنلی را که در محیط اصلی وجود دارد تعیین کنید. در مورد پنل اصلی که در وسط صفحه است، تنظیم فراتر از این می‌رود و امکان تعیین این‌که چه محتوایی در آن نمایش داده شود هم وجود دارد.

اما این در مقابل برخی تنظیمات دیگر محیط نرم‌افزار چیزی به حساب نمی‌آید! از فونت عنوان آلبوم‌ها یا آهنگ‌ها خوشتان نمی‌آید؟ می‌توانید عوضشان کنید! می‌خواهید سال آلبوم را هم ببینید؟ آن را هم اضافه کنید! اصلا می‌خواهید یک آیکون در نوار بالا بگذارید و یک عملکرد هم برایش تعریف کنید؟ امکانش هست! به همه‌ اینها هم اضافه کنید انواع تم‌هایی که برای این‌نرم‌افزار
وجود دارد.

واقعیت این است که اگر بخواهیم، می‌توانیم تمام این مطلب را به توضیح جزئیات انعطاف‌پذیری میوزیک‌بی اختصاص دهیم، ولی همین‌قدر بدانید که میوزیک‌بی دست‌تان را باز می‌گذارد تا محیط را هر آن‌گونه که دلتان می‌خواهد درست کنید.

محمود صادقی

ضمیمه کلیک جام‌جم

نظر شما