شناسهٔ خبر: 17587441 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آغاز رویداد فرهنگی مشهد ۲۰۱۷

جهان اسلام زیر سایه فرهنگ رضوی/ قلب کشورهای اسلامی در مشهد می تپد

مشهد- آغاز رویداد فرهنگی مشهد ۲۰۱۷ این شهر را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام مطرح و عطوفت و غنای فرهنگی اهل بیت(ع) و تقریب مذاهب را به عنوان شاه کلید رفع تفرق مذاهب نمایان کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر -  گروه استان ها: پس از مدت ها بحث و گفتگو در نهایت امروز یک رویداد مهم فرهنگی در مشهد آغاز شد که می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات جهان اسلام شود.

با حضور ۲۵۰ شخصیت فرهنگی و سیاسی ۵۱ کشور جهان در جوار حرم مقدس امام رضا(ع) کلید دیدگاهی زده شد که می تواند تئوری تقریب مذاهب را بیش از گذشته عملی کند و زمینه را برای حل بسیاری از مشکلات جهان اسلام هموار سازد و تفرق را به تقریب تبدل کند.

در این میان ۱۰۸ وزیر از تانزانیا، افغانستان، پاکستان، اوگاندا، موریتانی، الجزایر و سوریه هم در کنار اندیشمندان جهان اسلام حضور دارند.

محوریت شهر مقدس مشهد با توجه به عمق و گستره فرهنگ رضوی می تواند روشنگر راه مبهم و متلاطم سیاسی و فرهنگی پیش روی تصمیم گیران کشورهای اسلامی باشد و خط بطلان بر دیدگاه های اسلام هراسی بکشد.

عصری جدید در زمینه تقریب مذاهب رقم خورد

 امروز موقعیت استراتژیک و تاثیرگذار عمق فرهنگی مشهد، برکشورهای اسلامی انکار ناپذیر است و برای نشان دادن ابعاد آن برنامه های مختلفی از جمله کتابت قرآن کریم توسط اساتید برجسته کشور نیز آغاز شد و با اجرای ۱۵۶ برنامه اصلی و ۲۸ رونمایی طی روزهای آینده ادامه خواهد یافت.

گفتگوی فرهنگی ایران و جهان عرب در دانشگاه فردوسی، مراسم های شبی در محفل قرآن، اختتامیه پنجاه و پنجمین جشنواره منطقه ای فیلم و عکس سینمای جوان و اکران فیلم سینمایی محمد(ص) از جمله برنامه های این همایش است.

مشکلات روز افزون اخلاقی و گسترش نمادهای غربی در کشورهای اسلامی و تلاش غرب برای نشان دادن چهره ای خشن و غیر عاطفی از اسلام دارویی جز نشان دادن سیره اهل بیت (ع) ندارد

همچنین از قرآن نفیس به خط مرحوم نیریزی، تابلوی معرق ضامن آهوی استاد فرشچیان، تابلوی خوشنویسی شمس الشموس، هفته نگار مشهد ۲۰۱۷، نماهنگ و سرود ویژه پایتخت فرهنگی جهان اسلام، کتاب کشورهای جهان اسلام و خوشنویسی کتیبه در این ایام رونمایی می شود.

به نظر می رسد هم اکنون عصری جدید در راستای راهبری جهان اسلام آغاز شده است. مشکلات روز افزون اخلاقی و گسترش نمادهای غربی در کشورهای اسلامی و تلاش غرب برای نشان دادن چهره ای خشن و غیر عاطفی از اسلام دارویی جز نشان دادن سیره اهل بیت (ع) ندارد، سیره زندگی امام علی بن موسی الرضا (ع) می تواند در کنار درمان دردهای کنونی بشریت دنیای اسلام را نیز مصون سازی کند.

سیره زندگی پیامبر اسلام (ص) و فرزندانش کلید واژه ای مشترک بین شیعه و سنی است و ائتلاف بین مسلمانان می تواند در توجه به سیره عملی این بزرگواران محقق شود و همان طور که در سوره آل عمران اشاره شده، رمز هدایت الهی و زندگی ربانی آموزه های نبوی است که این آموزه ها نیز به خوبی در فرهنگ رضوی مجسم شده است.

این روزها دشمنان و غرب برای چیره شدن بر جهان اسلام تفرقه افکنی و دو دستگی بین مسلمانان را با اتکاء به برخی سران فاسد کشورهای اسلامی و تفکرات انحرافی مدنظر قرار داده اند و مسلمانان باید با هوشیاری و همدلی بر پایه داشته های غنی فرهنگی بر این چالش ها غلبه کنند.

این مشهد است که سرآغاز و کانون این تفکر نوین دینی در جهان اسلام شده است و یک بار دیگر پس از سال ها از رحلت امام رضا(ع) بار دیگر تفکرات ایشان کشورهای اسلامی را به یکدیگر پیوند داده است

و حالا این مشهد است که سرآغاز و کانون این تفکر نوین دینی در جهان اسلام شده است و یک بار دیگر پس از سال ها از رحلت امام رضا(ع) بار دیگر تفکرات ایشان کشورهای اسلامی را به یکدیگر پیوند داده است.

در این رویداد مهم فرهنگی، در کنار ده ها وزیر از کشورهای مختلف جهان مسئولان آستان قدس رضوی، امامان جمعه و برخی از اعضای هیئت دولت نیز در مراسم آغاز این رویداد حضور یافتند.

تولیت آستان قدس رضوی، در این همایش در سخنانی فرهنگ غنی رضوی را نجات بخش جهان اسلام دانست و با اشاره به اینکه فرهنگ رضوی می تواند بسیاری از مشکلات پیش روی بشریت را بر طرف کند گفت: این رویداد سرآغازی برای اصلاح زندگی و بنیان نهادن تمدن اسلامی بر اساس دیدگاه های رضوی است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، مدنیت بشر را مرهون آموزه های دین اسلام دانست و افزود: مدنیت و تمدن بشری تنها در پرتوی آموزه‌های انبیای الهی و وجود مقدس خاتم انبیاء(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به عنوان مفسران و مبینان حقیقی آیات قرآن شکل می‌گیرد.

حدیث سلسله الذهب مسلمانان را از شر کفر دور می کند

وی تاکید کرد که اسلام برای عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی الگو و برنامه‌ای تضمینی ارائه کرده و در ادامه به حدیث سلسله الذهب امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: این حدیث شریف فرمایشی است که باید برای رهایی از شر شیاطین و قرار گرفتن در «حصن حصین» نسبت به آن التزام فکری، اندیشه‌ای، اخلاقی و عملی داشته باشیم. از این حدیث می‌آموزیم که زندگی توحیدی یک شرط مهم و اساسی دارد و آن ولایت پذیری است.

وی معنای انتخاب مشهد به عنوان پایتخت جهان اسلام را مهم دانست و این گونه گفت که این انتخاب به این معنی است که تمام کشورهای اسلامی باید از آموزه‌های حضرت رضا(ع) به عنوان بزرگ معلم بشریت برای شکل دادن به زندگی انسان معاصر بهره ببرند و گمشده خود را با تاسی بر آموزه‌های این حضرت پیدا کنند.

سخنان تولیت آستان قدس رضوی در خصوص محوریت سیره اهل بیت در اتحاد مسلمانان در حالی بیان شد که اگر به سخنرانی معاون دبیرکل آیسسکو در نشست امروز نگاهی گذرا داشته باشیم به خوبی تشنگی جهان اسلام به سیره اهل بیت را می توانیم ببینیم.

امینه الحجری در این خصوص نکات کلیدی را مطرح کرد که می توان به این موارد اشاره کرد؛ وی معتقد است که مشهد با داشته هایش کمک قابل توجهی به جامعه بشری کرده است و تاریخ این شهر توانسته تفکر بشریت را در طول تاریخ تحت تاثیر خود قرار دهد.

ایران و کشورهای مسلمان پیام صلح و دوستی را از مشهد ابلاغ می کنند

وی سختگیری های آیسسکو را برای انتخاب پایتخت جهان اسلام بسیار چشمگیر دانست و افزود: با وجود همه این سختگیری ها اما مشهد نمادی از تمام فاکتورهای مورد نیاز این انتخاب شده است.

الحجری این گونه گفت که اصالت فرهنگی در این شهر مستند و مشهد همیشه دانش محور بوده است، از سوی دیگر وجود نمادهایی مانند بناهای یادبود تاریخی و تمدنی، و نهادهای فرهنگی و هنری نشان می دهد این شهر به عنوان یک قطب فرهنگی زنده و پویا است که البته طی حکومت سلسله های مختلف اسلامی این جایگاه حفظ شده است.

مرقد مطهر امام رضا(ع) این شهر را به عنوان دومین شهر زائر پذیر جهان اسلام تبدیل کرده است و این ظرفیت می تواند بین مسلمانان تاثیرگذار باشدوی به وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) در مشهد اشاره کرد و این ظرفیت را بسیار قابل توجه دانست و افزود: همین امر مشهد را دومین شهر زائر پذیر جهان اسلام کرده است و این ظرفیت می تواند بین مسلمانان تاثیر گذار باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این رویداد را فرصتی دانست که در این مراسم پیام صلح و دوستی ایران را به جهان اسلام بفرستد و بگوید که دولت ایران آماده اقدام موثر در راستای وحدت بیشتر بین کشورهای اسلامی است و در این راستا برنامه ریزی می کند.

سید رضا صالحی‌امیری از مسلمانان خواست سیره امام رضا (ع) را مطالعه کنند و گفت: این سیره و آموزه هایش می تواند مسلمانان را در جهان عزتمند و مردم سایر  مذاهب را با اسلام واقعی آشنا کند.

وی اعلام کرد که ایران و به همراه سایر کشورهای اسلامی از مشهد پیام خود را مبنی بر وحدت مسلمانان ابلاغ می کنند و این پیام در جهان منعکس می شود و تاثیر گذار خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر این باوریم که فرهنگ و سیره رضوی می تواند یک زندگی عزتمندانه و مسالمت آمیز با گفتگوی درون تمدنی برای جهان اسلام فراهم آورد.

وی مکارم اخلاقی را مهمترین رسالت همه پیامبران دانست و  ادامه صحبت هایش را با اشاره به احادیث بزرگان اسلام ادامه داد و گفت: مسلمانان دیدگاه های مشترک فراوان و محکمی دارند که باید با هوشیاری به آن ها تکیه کنند.

حالا ندای وحدت و یکدلی مسلمانان از مناره های بلند حرم رضوی در جهان منعکس می شود و وحدت و زندگی عزتمندانه و توسعه گفتمان دینی، پیامی است که به گوش تک تک مسلمانان می رسد.

نظر شما