شناسهٔ خبر: 17585572 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

در دیدار آخوندی و استاندار قزوین مطرح شد

قزوین بستری مستعد برای توسعه حمل و نقل سبز/ بهره برداری کامل از پروژه دو خطه راه آهن کرج- قزوین- زنجان

موضوعات و موارد اولویت دار و اساسی استان قزوین در حوزه راه و شهرسازی طی جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی واستاندار قزوین مطرح شد و راهکارهای بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، پس از درخواست‌های طرح شده در استان و مکاتبات استاندار قزوین، جلسه‌ای با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، فریدون همتی استاندار قزوین و مسعود حق لطفی، مدیر کل راه و شهرسازی استان برگزار شد و پس از بررسی موضوعات و موارد موجود در استان، وزیر راه و شهرسازی دستورات لازم را جهت حصول نتیجه به بخش‌های مربوط ابلاغ کرد.

در این جلسه استاندار قزوین با اشاره به تاکید دولت و وزارت راه و شهرسازی بر توسعه سیستم‌های حمل و نقل ریلی کشور گفت: استان قزوین بر جاده ابریشم نشسته و گلوگاه عبوری بسیاری از مناطق ایران است و با توجه به اهمیت توسعه حمل و نقل سبز، تکمیل پروژه دو خطه کردن قزوین - کرج و در پی آن قزوین – زنجان از مطالبات مهم استان است.

همتی در ادامه افزود: بررسی و راه اندازی قطار سریع السیر تهران به غرب کشور با نگاه به حجم سفر از این منطقه و همچنین تردد قابل توجه مسافر و کالا از شهر قزوین به تهران تاثیر قابل توجهی در توسعه اقتصادی، افزایش ایمنی و گسترش اقتصاد حمل و نقل خواهد داشت.

 استاندار قزوین بررسی احداث راه آهن قزوین - بویین زهرا - قم را از دیگر نیازهای منطقه دانست و اضافه کرد: احداث این خط آهن موجب برقراری ارتباط ریلی شمال- جنوب کشور و کاهش مسافت و زمان سفر شده و اهمیت استراتژیک و ارزش اقتصادی بالایی ایجاد خواهد کرد.

همتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص راه اندازی مرکز نظارت و مانیتورینگ ITS ( مرکز کنترل هوشمند ترافیک کشور) نیز بیان کرد: موقعیت ممتاز جغرافیایی استان قزوین از یک سو و قرار داشتن در مرکز تلاقی استان‌های غربی، شمالی و مرکزی کشور از سوی دیگر و همچنین عبور فیبر نوری ۱۹ استان از قزوین، مستعد و نیازمند اجرایی شدن این سیستم بوده ودراین راستا تفاهم نامه‌ای با شرکت‌های الکترونیکی طی سفر کاروان دولت تدبیر و امید منعقد شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با موافقت نهایی وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی راه اندازی سیستم ITS آغاز شود.

همتی همچنین در مورد  اهمیت دسترسی به استان‌های شمالی از طریق استان‌های واقع در دامنه جنوبی رشته کوه البرز گفت: این امر همواره از نظر استراتژیک، اقتصادی، اجتماعی و گردشگری نقش به سزایی در توسعه کشور داشته و در همین راستا عملیات طراحی و اجرای پروژه راهسازی قزوین – رحیم آباد – کلاچای نیز توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است.

استاندار قزوین افزود: قطعا با احداث این محور ضمن ایجاد دسترسی‌های مناسب و توسعه شبکه راه ‌های کشور از منظر منطقه‌ای و بین المللی شاهد توزیع متوازن ترافیک در کریدورهای موجود و کاهش طول و زمان سفر از استان‌های قزوین و گیلان خواهیم شد.

همتی همچنین در خصوص مصوبات سازمان برنامه و بودجه کشور و سفر ریاست جمهوری به استان قزوین در خصوص واگذاری ۵۰ هکتار زمین برای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۴۸۰ مگاوات در اراضی پاپلی علیای بویین زهرا گفت: این پروژه به عنوان پروژه ملی و دولتی تامین اعتبار شده و یکی از اولویت‌های سرمایه گذاری در استان است.

وی بیان کرد: اختصاص زمین جهت آغاز عملیات این پروژه نقش موثری در بهسازی سیستم تولید انرژی و همچنین توسعه منطقه خواهد داشت.

واگذاری۵۰ هکتارزمین برای احداث ۱۰۰۰ واحد مسکونی در شهر و ۲۰۰ واحد مسکونی در روستاها برای انجام محرومیت زدایی و تامین مسکن شهری برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) از دیگر درخواست‌های استاندار قزوین از وزیر راه و شهرسازی در این جلسه بود.

در این جلسه همچنین موضوع موقعیت عوارضی‌های شماره ۱ و ۲ و همچنین پوشش اخذ عوارض از کاربران جاده در دست احداث قزوین – الموت – تنکابن طرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

مسعود حق لطفی، مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به تاکید وزیر راه و شهرسازی بر ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد استان قزوین در حوزه‌های مختلف گفت: با توجه به سیاست وزارت راه و شهرسازی در گسترش شبکه‌های ریلی کشور و همچنین تکمیل کریدورهای شمال به جنوب و غرب به شرق کشور، پروژه‌های مهمی در استان در حال طراحی و اجراست که با تامین اعتبار هر چه زودتر به سرانجام خواهد رسید.

وی افزود: چهار خطه کردن مسیر ریلی تهران – کرج و دو خطه کردن ادامه این مسیر به قزوین و در پی آن زنجان از پروژه‌های در دست اقدام وزارت‌خانه بوده و با سرعت قابل قبولی در حال انجام است. 

حق لطفی با اشاره به درخواست استان مبنی بر راه اندازی قطار سریع السیر کرج-قزوین-زنجان اظهار کرد: با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد امکان بهره برداری کامل و همه جانبه از پروژه در دست احداث توسعه ریلی تهران به غرب کشور با همکاری و هماهنگی میان شرکت راه ‌آهن جمهوری اسلامی ایران و استانداران تهران، البرز و قزوین در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی تاکید کرد: نظر وزیر راه و شهرسازی بر این است که حداکثر بهره برداری از پروژه‌های موجود تحت بررسی قرار گیرد و در همین راستا شهرداری شهرهای تهران، کرج و قزوین هم می‌توانند در این پروژه سرمایه گذاری کرده و بسترهای ارتباطی خود را توسعه دهند.

حق لطفی با اشاره به درخواست استان مبنی بر تخصیص اعتبار جهت احداث خط آهن قزوین – بویین زهرا – قم هم عنوان کرد: با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد گزارش کامل توجیه موارد فنی و اقتصادی پروژه توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار گرفته و نتیجه آن اعلام شود.

مدیر کل راه و شهرسازی توجه به مسایل میراثی و زیست محیطی پروژه‌های قزوین به شمال کشور را از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی عنوان کردو گفت: تهیه گزارش کامل زیست محیطی از پروژه قزوین – رحیم آباد – کلاچای توسط مهندسین مشاور و پیگیری موضوعات این پروژه از سوی وزیر راه و شهرسازی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ابلاغ شد.

نظر شما