شناسهٔ خبر: 17584063 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

جاوید:

رجعت به خویش در ذات هر آیین مذهبی نهفته است

هوشنگ جاوید معتقد است برگزاری سوگواره های مذهبی که در قالب های مختلف هنری نمود می یابند، سنت هایی ارزشمند و فرصتی برای فارغ شدن از لغزش های گاه و بیگاه زندگی روزمره ماشینی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تسنیم نوشت: «هوشنگ جاوید» موسیقیدان پیشکسوت ایرانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم « پویا» در مورد پیاده روی اربعین حسینی گفت: نمی‌دانم پیاده روی اربعین حسینی دقیقاً چه زمانی و چطور شکل گرفت اما راه اندازی آن بدون شک اقدام موثری بوده و هست.

وی افزود: پیاده روی اربعین، سنت زیبا و ارزشمندی در زندگی ماشینی هر روزه مردم است. نظیر این گردهمایی‌ها و تجمع‌ها به واسطه این که بیشتر با ذهن مردم درگیر می‌شود، می‌تواند زندگی، احساسات و درونیات آن‌ها روح تازه ببخشد.

جاوید با اشاره به این که قدم زدن در مسیر کربلا فرصتی برای خودسازی و تفکر است، ادامه داد: پیاده روان اربعین و زائران کربلا در مسیر حرم امام حسین (ع) فرصتی برای تفکر همزمان با قدم زدن و راه رفتن می‌یابند و در آن فرصت خود و ذهنشان را بیش از پیش می‌کاوند. میزان ارادتشان در همین لحظه‌هاست که به اهل بیت (ع) دست کم برای خودشان مشخص می‌شود. این رجعت به خویش که در ذات هر آیین مذهبی نهفته است، خود کمکی به کم کردن لغزش‌ها در زندگی افراد است. لغزش‌هایی که ناخواسته گاه و بیگاه ایجاد و به زندگی فرد لطمه می زند.

وی با مثبت ارزیابی کردن برگزاری سوگواره‌هایی نظیر «عبرات» درباره آداب و رسوم قدیمی و نوپای مذهبی عنوان کرد: به طور کلی نسبت به برگزاری جشنواره و سوگواره‌های متعدد در حوزه فرهنگ و هنر نگاه مثبتی دارم. اما معتقدم ما در نظام جمهوری اسلامی ایران با اولویت جامعه شیعه زندگی می‌کنیم و باید طوری فرهنگ‌سازی کنیم که حضور مردم و هنرمندان در این رویدادها  به انگیزه شوق معنوی و درونی ناشی از این حضور باشد نه کسب عنوان و مقام. در واقع این رویدادها باید برای روی آوردن بیشتر مردم به امور معنوی تلاش کنند و مادی شدن این رویدادها و رتبه بندی شرکت کنندگان جنبه رقابتی را پررنگ‌تر از تأثیر عمیق اتفاق می‌کند.

وی با اشاره به رسالت کلی سوگواره‌های دینی و مذهبی توضیح داد: این رویدادها باید مخاطبان خود را به مرحله یقینی و مؤمن شدن به پیام خود هدایت کنند نه فضای رقابتی ناسازی که شاید تأثیر چندانی نخواهد داشت. زیرا به هر حال عده‌ای بعد از پایان یک رقابت ناراضی خواهند بود.

جاوید با اشاره به یک پیشنهاد و راهکار برای برگزاری بهتر سوگواره‌های فرهنگی و هنری با محوریت موضوعات دینی و مذهبی بیان کرد: به نظر می‌رسد در این رویدادها هر هنرمندی باید در حد و اندازه خود مورد توجه قرار بگیرد و شانیت آن‌ها در هر جایگاهی حفظ شود. برای مثال یک هنرمند پیشکسوت علیرغم خوب یا بد بودن اثرش نباید به حوزه رقابتی یک رویداد هنری راه یابد. در واقع باید فضای ابراز هنر بیشتر باز گذاشته شود تا افزایش رقابت.

گفتنی است اختتامیه دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات روز چهارشنبه 6 بهمن ماه از ساعت 15 در تالار وزارت کشور برگزار شده و نفرات برتر هر بخش معرفی مورد تقدیر قرار می‌گیرند. ورود برای عموم در این مراسم آزاد است.


برچسب‌ها:

نظر شما