شناسهٔ خبر: 17582104 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آخوندی در دومین همایش شهرسازی ریل پایه؛

اصول شهرسازی ریل‌پایه به زودی تصویب می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: ضوابط شهرسازی ریل‌پایه آماده شده و در دو جلسه آینده شورای عالی شهرسازی و معماری، این اصول و ضوابط تصویب می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، وی با اشاره به اینکه بنیاد شهرسازی ریل‌پایه بسیار ژرف و عمیق است، افزود: بیش از ۱۰۰ سال از ورود مدرنیته به ایران می‌گذرد و ما با تنگناهای پیچیده‌ای در زندگی نوین شهری مواجه هستیم.  

وی ادامه داد: شهرسازی ریل‌پایه پاسخی به جنبه‌های اصلی پایه‌های زندگی مدرن در ایران است.  

آخوندی با اشاره به اینکه در بازنگری زندگی مدرن در آستانه بحران قرار داریم، گفت: از هم گسیختگی اجتماعی و فروپاشی سرمایه اجتماعی و گسترش رابطه فقر و غنا قابل مشاهده است.

این مقام مسئول گفت: کاهش قابلیت زندگی در ایران و کلان‌شهرها نکته مهمی است؛ امروز ۵۶ میلیون نفر شهرنشین داریم که ۱۹ میلیون نفر در بدمسکنی مطلق هستند که در حاشیه شهرها و بافت‌های میانی قرار دارند.  

آخوندی به کاهش سرعت و حرکت در شهرها اشاره کرد و گفت: امروز میانگین سرعت در شهرها به ۲۵ کیلومتر و در ساعات پیک به ۷ کیلومتر در ساعت کاهش یافته است و این یعنی حرکت در شهرها دچار مشکل است.  

او تصریح کرد: بحران دیگر، بحران منابع زیست‌محیطی است که شهرها با آن مواجه هستند، مثلاً هوا رایگان‌ترین منابع زیست‌محیطی با آلودگی گسترده ای مواجه است.  

وزیر راه به کمبود آب اشاره کرد و گفت: اغلب کلان‌شهرها با بحران آب مواجه هستند و به جای اینکه در اندیشه بازنگری در زندگی مدرن باشیم، به دنبال روش‌های پروژه‌محوری هستیم که فقط جیب عده‌ای را پر از پول می‌کند، مثلاً پیشنهاد انتقال آب از دریای عمان به مشهد می‌دهیم و شوربختانه، از سوی عده‌ای هم این موضوع پیگیری می‌شود.  

او با اشاره به لزوم بازنگری بر اندیشه ایران‌شهری گفت: آیا کوهپایه‌های تهران می‌تواند ۱۰ میلیون نفر جمعیت را در خود جای دهد؟ اما ما ۱۰ میلیون نفر را در کوهپایه ها اسکان دادیم اما زندگی قابل قبول و باکیفیت وجود ندارد.  

وی اظهار داشت: در سواحل جنوبی کشور در هر مترمربع فقط ۴.۸ نفر زندگی می‌کند، اما به ادعای پروژه اقتصاد مقاومتی می‌خواهیم آب را از عمان شیرین کنیم و به زاهدان بفرستیم و آنجا تمرکز جمعیت ایجاد کنیم و این سوءاستفاده از فناوری مدرن است.  

وی اظهار داشت: پدیده فرونشست زمین از زلزله و آتش بدتر است، اما چنین مخاطره‌ای خوابیده است و کسی نمی‌بیند.  

وی ناکارآمدی اقتصادی توسعه سکونت شهری فعلی را مورد اشاره قرار داد  و گفت: در سال ۱۳۸۵، ۶۵۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور داشتیم که در سال ۹۰ طبق آمار مرکز آمار، این رقم به یک میلیون و ۶۳۰ هزار واحد رسید؛ اگر این خانه‌های خالی که خانه‌های لوکس و در کلان‌شهرها هستند، برای هرکدام ۳۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری درنظر بگیریم، یعنی عدم بهره‌برداری از ۱۰۰ میلیارد دلار در این کشور.  

وزیر راه و شهرسازی مدعی شد: این توسعه شهری بر مبنای سوداگری، عدم توجه به حمل و نقل ریل‌پایه و سوءاستفاده از فناوری، ایران را با بحران مواجه کرده است.  

وی ادامه داد: شاخصی به عنوان همبستگی اجتماعی نداریم، اما شاخص‌های زیادی برای توزیع اعانه داریم.

وی گفت: باید به مفهوم ایران‌شهر برگردیم، ایران‌شهر می‌گوید که مردم چگونه در کویر زندگی کردند و با حداقل آب به توسعه رسیدند، اما ما امروز در کلان‌شهرها آب را هدر می‌دهیم.  

وی به لزوم وجود حمل و نقل ترکیبی و یکپارچه در شهرسازی ریل‌پایه اشاره کرد و گفت: باید همه مردم از ساکنان شهرهای کوچک تا بالانشینان تهران، شهروند درجه یک محسوب شوند؛ در طرح توسعه شهرسازی ریل‌پایه، در واقع منزلت اجتماعی به مردم می‌دهیم.  

وی اظهار داشت: با هماهنگی مدیرعامل قبلی راه‌آهن و حوزه معاونت شهرسازی، روابط شهرسازی ریل‌پایه آماده شد و در دو جلسه آینده شورای عالی معماری و شهرسازی، اصول و ضوابط شهرسازی ریل پایه مصوب می‌شوند.  

وزیر راه با وارد کردن برخی هجمه ها به مدیریت شهری تهران، حادثه پلاسکو را ناشی از ضعف مدیریت شهری عنوان کرد.

این هجمه در حالی صورت گرفت که سوءمدیریت وزیر راه و شهرسازی در حادثه برخورد دو قطار در سمنان، وی را در آستانه استیضاح نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار داده است؛ سوءمدیریتی که منجر به فوت جانگداز بیش از ۴۰ نفر از هموطنانمان شد و  آخوندی طی دو ماه گذشته حاضر به توضیح درباره آن نشده است.

نظر شما