شناسهٔ خبر: 17581756 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین همایش بین‌المللی حمل ونقل خاورمیانه مطرح کرد:

تاکید بر تامین امنیت چهارراه جهانی با مرکزیت ایران/ اتصال ریل ایران به ریل‌های آسیایی و کاهش هزینه دسترسی به دریا/ تشریح سیاست برد-برد ایران بر توسعه كل منطقه/ درک درست مرحوم هاشمی از مفهوم امنیت منطقه‌ای

وزیر راه وشهرسازی گفت: در پی تكمیل شبكه ریلی ایران و اتصال آن به آسیا هستیم و در عین حال تلاش می‌كنیم كه اتصال شبكه ریلی و آزادراهی و بزرگراهی را با كشورهای آسیا داشته باشیم تا از این طریق دسترسی به دریا و بنادر ایران كم‌هزینه و آسان‌ترین راه باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل خاورمیانه با گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان و همچنین یاد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: هاشمی رفسنجانی برای توسعه ایران و توسعه امنیت در منطقه پیرامونی ایران تلاش زیادی داشت و نقش بسیار شایانی ایفا كرد.

وی با بیان اینكه رویكرد كلی دولت ایران آن است كه براساس نقش مسالمت‌آمیز و سیاست برد-برد نه تنها موجبات توسعه ایران بلكه توسعه كل منطقه را فراهم كند گفت: می‌خواهیم همزمان با ما تمام كشورهای منطقه توسعه یابند و این سیاستی است كه آیت‌الله هاشمی آن را پیگیری می‌كرد.

آخوندی با بیان آنكه بهترین ارتباط با آسیای میانه و كشورهای جنوب خلیج‌فارس را در دوره وی داشتیم گفت: یكی از دلایلی كه معتقدم باید مقام و موقعیت هاشمی را گرامی بداریم این است كه او نه تنها قلبش برای ایران می‌تپید بلكه مفهوم امنیت منطقه‌ای را خوب دریافته بود. او می‌دانست چگونه تلاش‌های صهیونیست‌ها در جهت گسترش ناامنی در منطقه را خنثی و هم‌بستگی منطقه‌ای صلح‌آمیز را در منطقه ایجاد كند.

وزیر راه وشهرسازی گفت: آیت‌الله هاشمی پیشتاز گفتگوهای صلح در منطقه بود. نقش او را در گفتگوهای صلح در تاجیكستان و در كل منطقه می‌توان دید.

وی ادامه داد: ما در یك چهارراه جهانی قرار داریم و بزرگترین ماموریتی كه برای خود قائل هستم تامین امنیت این چهارراه برای خود و تمام مردم جهان است.

این مقام مسئول شكل‌گیری داعش و جنگ‌افروزی‌ها در منطقه را حاصل تلاش رقبای بین‌المللی برای برهم زدن امنیت این چهارراه دانست و گفت: برنامه اقدام مشترك اقدامی جهانی برای مبارزه با این جنگ‌افروزی‌ها بود. رویكرد ما در برجام فراتر از ایجاد صلح در ایران و اعتقاد ما را به مفهوم سیاست برد-برد نشان داد كه در پی آن اتفاقات بزرگی در حوزه توسعه در منطقه رخ داد.

ریل ایران را به تمام ریل‌های آسیایی متصل كنیم

آخوندی با بیان اینكه در راستای این تلاش منطقه‌ای در پی تكمیل شبكه ریلی آسیا بودیم و تصمیم داریم ریل ایران را به تمام ریل‌های آسیایی متصل كنیم گفت: اتصال ریلی بندر لاذقیه به شبكه ریلی ایران كار ساده‌ای بود. اتصال به شبكه ریلی عراق و از آنجا به اردن نیز كار ساده‌ای است. ریل ما در حال اتصال به كشور آذربایجان است و دو اقدام بزرگ تا به حال در این زمینه انجام گرفته است. یكی ایستگاه ریلی در آستارای ایران كه ظرف چندماه آینده ایجاد خواهد شد و دیگری اتصال ریلی به تركیه و همچنین موفقیت ایران در اتصال ریلی به اینچه‌برون و از آنجا به تركمنستان است.

وی ادامه داد: در همین راستا در پی اتصال شبكه آزادراهی و بزرگراهی ایران به آسیا هستیم و تمام این شبكه‌ها به تدریج در حال وصل شدن به یكدیگر هستند.

عضو كابینه دولت یازدهم ادامه داد: این را از این جهت گفتم كه وقتی درباره دریاهای ایران صحبت می‌كنیم بدانید كه این شبكه‌های ریلی و جاده‌ای می‌تواند رسیدن به دریا را برای تمام آسیای میانه هموار كند و می‌تواند اتصال دهنده بنادر و دریاها باشد.

به گفته آخوندی این وضعیت یك شبكه حمل ونقل چندوجهی ارزان و مطمئن را در منطقه ایجاد می‌كند.

وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است و توسعه‌های اخیر در ایران امتیازی به نام كاهش هزینه مبادله را داشته است.

شکست تحریم‌ها با ورود ایرباس و محموله‌های تجهیز بندر چابهار به کشور

وی گفت: در دو روز گذشته اولین محموله تجهیز بندر چابهار كه از آلمان به طور رسمی خریداری شده بود و هزینه آن از طریق مجرای رسمی بانكی مبادله شده بود وارد چابهار شد.

این مقام مسئول ورود این محموله به چابهار را به معنای شكسته شدن موانع تحریم دانست و گفت: در حوزه هوایی نیز ورود اولین هواپیما به ایران همین مفهوم را در برداشت. ایران دیگر به صورت چهره به چهره مبادله اقتصادی و تجاری می‌كند و هزینه مبادله در ایران كاهش یافته است كه این یك شاه‌كلید است.

وی ادامه داد: ۱۷ خط كشتیرانی برنامه روتین برای ورود به بنادر ایران دارند و بیش از ۶۰ خط هوایی در فرودگاه امام پرواز می‌كنند و قطارهای زمینی از تمام كشورهای جهان به ایران می‌آیند. اكنون علاوه بر حمل ونقل باری در بنادر خط مسافری بین چابهار و مسقط در عمان دایر شده و مشتریان آن رو به فزونی است.

آخوندی ادامه داد: اكنون شاهد ورود سرمایه‌گذارانی برای مشاركت در پروژه‌های بندری هستیم. برای طرح توسعه فاز دوم و سوم بندر شهید رجایی تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران خارجی اعلام آمادگی كردند و همزمان سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها و آزادراه‌های ایران رو به فزونی است و ما در موقعیتی قرار گرفته‌ایم كه می‌توانیم بگوییم هزینه مبادله در ایران و از طریق ایران رو به كاهش است.

ورود اولین هواپیمای پسابرجامی و نوسازی ۶۵۰ هزار كامیون

وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: همزمان قراردادهای مبادلات در بخش نوسازی ناوگان هوایی به مرحله عملیاتی رسید و ما شاهد حضور اولین هواپیمای پسابرجامی بودیم. این خرید هوایی بیش از دو برابر كل صندلی‌های موجود هوایی در ایران است.

آخوندی از نوسازی ناوگان جاده‌ای با خرید بیش از ۶۵۰ هزار كامیون خبر داد: توافقات آن با وزارت نفت انجام شده و همچنین از نهایی شدن قرارداد خرید ۲۱ هزار كامیون با شركت‌های تولید كننده خبر داد.

 وی با اشاره به این نکته که نوسازی ریل در بخش بار و مسافر نیز دیگر دستاورد در این دوره است گفت: در بحث نوسازی ناوگان دریایی هم اتفاقات خوبی رخ داد و در بحث زیرساخت مالی و قوانین و مقررات دریایی شاهد به روز رسانی و رفع موانع هستیم.

آخوندی گفت: برای مدیریت هوشمند بنادر طرح‌های زیادی در حال تكمیل است.

عضو كابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: ما از ارتباط تاریخی كه با همسایگان خود داشته‌ایم به عنوان تمدن ایران‌شهری یاد می‌كنیم و در همین راستا نگاهی استراتژیكی با عنوان نقش و مسئولیت خود در قبال كشورهای منطقه داریم.

وی ادامه داد: نقش ما این است كه تمام منطقه را به صورت پیوسته نگهداری كنیم. بنابراین اگر نگاهی به تمدن ایران‌شهری داشته باشید ملاحظه می‌كنید كه چرا تا این حد مشتاق توسعه و ارتقای زندگی مردم منطقه و آسیای میانه هستیم.

آخوندی با بیان اینكه خاورمیانه امن و ارتباط با آسیای میانه اولویت ماست گفت: خیلی‌ها علاقه‌مند هستند كریدورهای تصنعی با میلیاردها دلار ایجاد كنند اما كریدوری كه فقط با پول ایجاد شود پایدار نیست.

وی گفت: كریدورهایی كه از ایران عبور می‌كنند پشتوانه تاریخی دارد و به لحاظ اقتصادی كم‌هزینه‌ترین است و بر همین مبنا شما را به سرمایه‌گذاری در ایران و استفاده از این كریدروها دعوت و تشویق می‌كنیم.

نظر شما