شناسهٔ خبر: 17579577 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نشست خبری(2)

نوبخت: ورود تمام درآمدهای نفتی به اقتصاد ایران/حقوق کارکنان دولت 10 درصد افزایش می یابد

تهران- ایرنا- سخنگوی دولت گفت: همه درآمدهای نفتی را بدون مشکل می توانیم وارد اقتصاد خود کنیم و برای سال جاری 68 هزار و 500 میلیارد تومان از درآمد نفتی تا پایان سال در اختیارمان قرار می گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پول نفت ایران به کشور باز می گردد؟ افزود: همه درآمدهای نفتی را بدون مشکل می توانیم وارد اقتصاد خود کنیم. 68 هزار و 500 میلیارد تومان از درآمد نفتی تا پایان سال در اختیارمان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مقدار فروش ما بیشتر از پیش بینی است، ( حدود دو میلیون و 500 بشکه نفت و میعانات نفتی پیش بینی کردیم که امسال به فروش برسانیم که خوشبختانه بیش از این عمل می شود) به طوری که ماه گذشته بیش از دو میلیون و 900 هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر کردیم.
سخنگوی دولت گفت: همچنین قیمت هر بشکه نفت که در بودجه سال گذشته حدود 40 دلار پیش بینی کرده بودیم، در حال حاضر بیش از 50 دلار و به طور متوسط 42 دلار به فروش می رسد.
نوبخت افزود: براساس اعلام وزیر نفت، پیش بینی می کنیم تا پایان سال، بیش از 41 میلیارد دلار از محل صادرات نفت و میعانات گازی درآمد کسب کنیم که بخشی از آن طبق قانون در ماه های آینده و اوایل سال آینده به اقتصاد ایران وارد می شود. ما در استفاده از این منابع ارزی و ریالی هیچ مشکلی نداریم.

**واکنش به نامه نماینده درباره حسین فریدون
وی در پاسخ به سوالی درباره تذکر تعدادی از نمایندگان درباره مسایل مالی حسین فریدون به رییس جمهوری اظهارداشت: صرف نظر از اینکه برای بسیاری از افرادی که در مورد اتهام قرار می گیرند، حتی در مورد بابک زنجانی تا چندی پیش «ب ز» منعکس می شد اما در این باره خیلی صریح اتهام وارد می شود، تردید نداشته باشید قوه قضاییه مستقل است و انگیزه کافی برای برخورد با هر کسی که جرمی مرتکب می شود، دارد و با استقلال با آن برخورد می کند.
نوبخت افزود: بنابراین نیاز به زحمت نماینده ای نیست که نامه ای بنویسد و درخواست کند، قوه قضاییه خودش به همه موارد رسیدگی می کند.
وی ادامه داد: اینکه این شکل اتهام افکنی کنیم قبل از اینکه مواردی در دادگاه به اثبات برسد، اگر نتیجه دادگاه بر خلاف آن اتهامات باشد، چه پاسخی به وجدان عمومی خواهند داد. منتظر باشیم قوه قضاییه با استقلال و قاطعیت به همه موارد رسیدگی کند.

**کاهش تعداد کارکنان نهاد ریاست جمهوری نسبت به دولت گذشته
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با کدام یک بانک های دنیا ارتباط داریم؟ گفت: بانک مرکزی گزارش جامعی از ارتباطات بانکی ارایه خواهد کرد.
نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیت الله هاشمی پیش از رحلت گفته بود در دولت احمدی نژاد استخدام در نهاد زیاد بود که برخی کارمندان جدول حل می کردند این رویه در دولت یازدهم چقدر است؟ گفت: هم در نهاد ریاست جمهوری، هم در بدنه دستگاه های اجرایی و اداری استخدام هایی صورت گرفته بود که باید برای صرفه جویی در هزینه های اداری و چابک سازی ساختار دولتی، هم زمینه محدودتر شدن استخدام ها را فراهم می کردیم و هم تلاش می شد نسبت به جابجایی نیروهایی که به حضور آنان نیاز نیست،‌ اقدام شود.
نوبخت افزود: تلاش کردیم براساس بند ج ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری، استخدام ها را محدود کنیم. البته در چند سال گذشته طبق مجوزهای قانونی تعدادی استخدام انجام شد اما استخدام ها براساس بند ج ماده 24 قانون خدمات کشوری بود.
وی ادامه داد: نهاد ریاست جمهوری زمینه خروج از خدمت تعدادی از افرادی که به خدماتشان نیاز نبود را فراهم کرد و برخی از آنان نیز به دیوان عدالت اداری شاکی شدند. نهاد ریاست جمهوری بر محدود کردن هزینه های اداری تلاش کرد تا بتواند اقدامات موثر انجام دهد. به طور کلی تعداد کارکنان نسبت به دولت قبل کاهش داشته است.

** از بازداشت خبرنگاران بی اطلاعم
سخنگوی دولت درباره دستگیری روز گذشته دو خبرنگار نیز گفت: از این موضوع بی اطلاع هستم و آن را پیگیری می کنم .

**افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان دولت/میزان عیدی بعدا اعلام می شود
نوبخت درباره میزان افزایش حقوق کارمندان در سال آینده و عیدی کارکنان افزود: عیدی کارمندان بعد از تصویب اعلام می شود. اما درباره افزایش حقوق؛ حدود 10 درصد افزایش حقوق داریم. چون 140 هزار میلیارد تومان مقدار حقوق و دستمزد است.
سخنگوی دولت گفت: 14 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 96 بیش از سال 95 پیس بینی شد که بتوانیم 10 درصد افزایش حقوق را پرداخت کنیم؛ البته غیر یک هزار میلیارد تومانی است که در یک ردیف متفرقه برای تعادل بخشی و رفع نابرابری در حقوق بازنشتگان در لایحه بودجه سال آمده است.

**پرداخت های غیر مستمر در بازنشستگی لحاظ نمی شود
خبرنگار ایرنا از نوبخت سوال کرد: هیات وزیران دی ماه سال جاری مصوبه را در خصوص نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان دستگاه های اجرایی که قبل از تیرماه 1393 از اضافه کار آن ها کسر و به حساب صندوق تامین اجتماعی واریز می شد، داشته است که محاسبه اضافه کار ماهانه و حقوق و مزایای مستمر مشمول کسر حق بیمه دوسال خدمت منتهی به تاریخ تیرماه 1393 لحاظ شده است ، عده ای از این افراد در این تاریخ در ماموریت های بلند مدت خارج از کشور بسر می بردند از قطع ارتباط بیمه از حداقل حقوق ریالی برخوردار بودند در حالی که سالیان گذشته از اضافه کار ماهانه آنان کسر صورت گرفته است، در این زمینه چه اقدامی خواهد شد؟
سخنگوی دولت پاسخ داد: اقدامی که دولت انجام داد دقیقا در راستای دو حکم قانونی در قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون برنامه پنجم بود که تکلیف شده بود برای محاسبه حقوق بازنشستگی باید آن بخش دریافت های مستمر کارکنان را مبنا قرار دهید و در دوره بازنشستگی به آنان بپردازید.
نوبخت با بیان اینکه شاغل می تواند دو نوع دریافت یعنی دریافت مستمر و دریافت موردی داشته باشد، افزود: قانون مدیریت خدمات کشوری در ماده 68 در 10 بند فوق العاده های مستمر و غیر مستمر را توضیح می دهد، اضافه کار جزو مستمرها نیست بنابراین نمی شود مبالغی که کارکنان شاغل در موقع اشتغال به عنوان اضافه کار می گیرند را مبنای پرداخت بازنشستگی قرار داد. وی تاکید کرد: اما تا آن زمان بنا به هر دلیلی بعضی از دستگاه ها قانون را اجرا نکردند و اضافه کار را برای این پرداخت ها قرار داده بودند، دولت برای اینکه حق کسی ضایع نشود گفت کسانی که به دلایل غیر موجه مبلغی از آنان کسر شده حتما این کسورات در زمان بازنشستگی پرداخت شود اما از آن زمان به بعد کسر نکنند.
نوبخت افزود: در آن آیین نامه ها سعی کردیم حقوق همه کارکنان خودمان را در نظر بگیریم تا حق کسی ضایع نشود، احیانا اگر مورد خاصی است به ما بگوید پیگیری می کنیم، چون رویکرد دولت این است به کسی ظلم نشود.

**بررسی حادثه پلاسکو در دولت
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت در برابر سوء مدیریت در حادثه پلاسکو گفت: هنوز پیکر پاک تعدادی از آتش نشانان فداکار و ایثارگر زیر آوار است و در چنین شرایطی پرداختن به هر موضوعی غیر از آواربرداری و خارج کردن پیکرهای مطهر و تشییع آن ها، شاید به مصلحت نباشد.
نوبخت افزود: اما همزمان مسوولان باید هم به چرایی این حادثه بپردازند و هم به چگونگی پیشگیری از تکرار این حوادث در آینده معطوف شوند و در جهت جبران خسارتی که به صورت مادی و معنوی وارد شد، اقدام کنند.
وی ادامه داد: مسوولان نباید خودشان را درگیر جو احساسی جامعه نکنند، به همین جهت در جلسه هیات وزیران در روز یکشنبه بنا به دستور رییس جمهوری یک کمیته ویژه ای مامور شد تا به چرایی حادثه بپردازند.
سخنگوی دولت اضافه کرد: این که چه کسی مسوول بود تا از این اتفاق جلوگیری کند، البته قانون خیلی صریح شهرداری را می شناسد، اما در حال حاضر بلافاصله که شهردار و آتش نشانی درگیر این کار هستند؛ به نظر می رسد تامل کنیم تا کارگروه و کمیته به چرایی این ماجرا بپردازد و گزارش دقیقی در این زمینه ارایه کند که این گزارش حتما اطلاع رسانی خواهد شد.
نوبخت تصریح کرد: از نظر معنوی، بسیاری از خانواده هایی که عزیزانشان را از دست دادند، انتظار دارند فرزندانشان در زمره شهدا محسوب شوند که به همین جهت بنیاد شهید در این رابطه اقدام کرده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک کارگروه تشکیل داده که شب گذشته جلسه داشتند و نتیجه این جلسه صبح فردا در دولت بررسی و تصمیم گیری می شود. در این کارگروه تسهیلاتی برای کسانی که خسارت مالی دیده اند، پیش بینی شده است.
وی افزود: ضمن شهادت تعدادی از هموطنان، تعدادی از کسبه نیز از نظر اقتصادی و مالی دچار لطمه شده اند که ما باید همانطور که به شهدا می پردازیم به این افراد نیز توجه داشته باشیم. در کارگروه مربوطه مشخص شده چه اقداماتی در این زمینه دنبال شود. بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان پلاسکو اعلام کرد دو ساله آن را می سازد.

**مشکل ردیف بودجه زیارت
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره دلیل حذف ردیف بودجه زیارت از لایحه بودجه سال آینده گفت: در این موضوع با یک چالش مواجه شده بودیم، یک حرف منطقی مدیران اجرایی مشهد و قم داشتند و می گفتند ما باید برای جمعی که در شهر ما هستند آذوقه و امکانات شهری فراهم کنیم در صورتی که همه این افراد ساکنان این شهر نیستند و باید کمکی در جهت اعتبارات بودجه زیارتی به این دو شهر اختصاص یافت.
نوبخت افزود: بعد گفته شد پس شاهچراغ(ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) چه می شود که گفتیم این هم به شهرهای زیارتی برای اختصاص بودجه اضافه شود، بعد گفتند امام زاده صالح(ع)، امام زاده داوود(ع) و دیگر امام زادگان در استان های مختلف چه می شود؟ یک وقت مشخص شد این پول کوچکی که برای دو شهر مشهد و قم گذاشته شد همه شهرهای صاحب امامزاده نیز خواستند همراه با برکات معنوی از برکات بودجه ای نیز استفاده کنند.
وی ادامه داد: اگر مجلس شورای اسلامی پیشنهادی داشته باشد که بتوان به شهرهایی که بار زیارت به صورت مضاعف به آن ها تحمیل می شود، کمک شود، دولت نیز به آن ها کمک می کند.

**انتظار از قوه قضائیه در پاسخگویی به ابهامات پرونده بابک زنجانی
به گزارش ایرنا، در ادامه این نشست خبرنگاری پرسید: حکم اعدام بابک زنجانی ابلاغ شده ولی رییس جمهوری دو سوال مطرح کرد که مردم می خواهند بدانند حامیان وی چه کسانی بودند و این پول به چه صورت در اختیار این فرد قرار گرفته و سه میلیارد و 200 میلیون دلار با احتساب دیرکرد کجا است، آیا پاسخ این سوال ها مشخص شده است؟
سخنگوی دولت گفت: انتظار داریم قوه قضاییه که با قدرت و استقلال پیگر این مساله است، این سوال ها را که در افکار عمومی مطرح می شود و رییس جمهوری نیز آن را بیان کرده است تا خاتمه این پرونده پاسخ دهد.
این خبر در حال تکمیل است.
سیام*9254**1429
خبرنگاران: سجاد خسروانیان* حمید شریفی کیا**انتشار:محسن طاهرزاده

انتهای پیام /*

نظر شما