شناسهٔ خبر: 17579495 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات برخی اعضای کابینه: شاید خسته شده‌اند/ نوبخت: حقوق کارمندان 10 درصد افزایش می‌یابد

سخنگوی دولت درباره اخباری مبنی‌ بر تمایل نداشتن برخی وزرا به ادامه همکاری با تیم کنونی دولت گفت: شاید خسته‌ شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا علت اینکه برخی از وزرای دولت همچون علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت اعلام کردند در صورت رأی آوردن آقای روحانی در انتخابات مسئولیت وزارتخانه را برعهده نخواهند گرفت، گفت: شاید وزرا خسته‌ شده‌اند. همه ما وظیفه داریم که به دعوت به همکاری‌ پاسخ دهیم، اما ممکن است برخی وزرا خسته باشند و قصد ادامه همکاری با دولت را نداشته باشند.

وی ادامه داد: حتما نباید اختلافی در بدنه دولت وجود داشته باشد تا وزرا به همکاری خود با دولت پایان دهند.

نوبخت در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه «آیا اروپا می‌تواند مانع از کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام شود و تاکنون نقش موثری را ایفا کرده است یا نه؟»، گفت: اینکه کشورهای اروپایی در توافق و برجام نقش مهمی را ایفا کردند، واقع‌بینانه است. پیش از این آمریکا این تصور را در جامعه جهانی ایجاد کرده بود که با توافق‌ با ایران فرآیند ساخت بمب اتم را به تأخیر انداخته است و از این جهت خوشحال بودند و جشن گرفتند و این اتفاق از افتخارات دولت گذشته آمریکا نیز به شمار می‌رفت.

وی در این‌باره افزود: اینکه فعالیت‌های اتمی ما صلح‌آمیز بوده است، مورد تأیید آژانس انرژی اتمی نیز قرار گرفت و بر جهان اثبات شد. به همین منظور قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران لغو شد. در حال‌حاضر نیز آمریکا نمی‌تواند از حق وتوی خود علیه ایران استفاده کند و صدور مجدد قطعنامه به نفع آنها تا حد زیادی محدود شده و کار را برای آنها سخت کرده است.

نوبخت ادامه داد: جهان امروز با آمریکا همراه نیست. مواضع اکثر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه علیه آمریکاست و اکثر آنها در حال‌حاضر آمریکا را کشوری ضعیف و اداره‌کنندگان آن را بی‌تجربه می‌دانند. از این جهت لغو برجام و همراهی جامعه جهانی با آمریکا در این مسیر بسیار سخت و دور از ذهن است.

وی تأکید کرد: برجام برای ملت ایران عنایتی بود که با هوشمندی رهبری ممکن شد و قطعا در تاریخ جهان برجام به عنوان پیروزی برای ایران ثبت خواهد شد.

سخنگوی دولت همچنین افزود: در شرایط کنونی اجماع جهانی به نفع ایران است و تضمین عملی برای حفظ برجام وجود دارد که در صورت تخلف هریک از هفت کشور امضاکننده آن، تضمین‌ها اجرایی و عملی می‌شود.

نوبخت در پاسخ به اینکه آیا در حال‌حاضر تمام پول نفت کشور به ایران بازمی‌گردد یا نه و اینکه بازگشت پول‌ها از چه مجرایی صورت می‌گیرد، گفت: در شرایط فعلی تمام درآمد نفتی ما بدون هیچ مشکلی به کشور بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: 68 هزار و 500 میلیارد تومان از درآمد نفتی کشور تا پایان سال جاری در اختیار ما قرار می‌گیرد که این مقدار از فروش بیش از پیش‌بینی‌های ما بوده است.

نوبخت افزود:‌ طی سال‌جاری 2 میلیون و 900 دلار نفت و میعانات گازی به جهان صادر کردیم و در سال گذشته پیش‌بینی می‌کردیم قیمت هر بشکه نفت 40 دلار باشد. در حالی که قیمت هر بشکه نفت در شرایط فعلی نزدیک به 50 دلار است و متوسط قیمت هر بشکه 42 دلار است.

نوبخت همچنین تاکید کرد: ما در استفاده از منابع مالی ناشی از فروش نفت مشکلی نخواهیم داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا لیستی از بانک‌های عامل برای ارتباطات اقتصادی ایران با کشورهای دیگری وجود دارد یا نه، گفت: به زودی لیستی از این بانک‌ها به رسانه‌ها ارائه خواهد شد.

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه تعداد کارکنان نهاد ریاست جمهوری و دولت گذشته نسبت به دولت یازدهم چگونه است و اینکه دولت فعلی رویه دولت گذشته را ادامه داده یا نه، گفت: در دولت گذشته در بدنه آن و در نهاد ریاست جمهوری استخدام‌هایی صورت گرفته بود که در دولت یازدهم برای صرفه‌جویی و چابک‌سازی دولت زمینه محدود شدن استخدام‌ها را در پی داشت.

وی ادامه داد: البته دولت فعلی در راستای بند (ب) و (ج) خدمات کشوری استخدام‌ها را محدود کرده و طبق مجوزهای قانونی نیز استخدام‌هایی در دولت صورت گرفت که براساس آن به ازای حذف هر سه نفر از دولت، یک نفر استخدام شد.

سخنگوی دولت در این‌باره ادامه داد: برخی از استخدامی‌های دولت گذشته به دیوان عدالت اداری مراجعه کردند و علیه دولت یازدهم طرح شکایت کردند تا در بدنه دولت باقی بمانند. با این حال برنامه دولت بر محدود کردن هزینه‌های دولت و نهاد ریاست‌جمهوری است.

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره علل بازداشت برخی از خبرنگاران توسط وزارت اطلاعات گفت: بی‌اطلاعم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان افزایش حقوق و درآمد در سال آینده گفت: در بودجه 96، 14 هزار میلیارد تومان بیش از بودجه 95 برای پرداخت به کارمندان به منظور افزایش 10درصدی درآمد آنها در نظر گرفته شده است که این خود جدا از 10 هزار میلیاردی است که برای رفع نابرابری درآمد بازنشستگان دولت در نظر گرفته شده است.

نوبخت در پاسخ به حذف بودجه زیارت از لایحه بودجه 96 گفت: اگر مجلس بخواهد این ماده به بودجه بازگردد، آن را می‌پذیریم، اما علت حذف این ردیف بودجه آن است که چالشی میان مدیران اداره‌کننده شهرهای مذهبی چون قم و مشهد رخ داده بود. علاوه بر آن برخی از مدیران شهرهای دیگر که در آنها امامزاده‌هایی وجود داشت، تمایل به استفاده از این ردیف بودجه داشتند.

وی افزود: برخی از مدیران می‌خواستند علاوه‌بر بهره‌برداری از برکات معنوی حضور امامزاده‌ها در شهرهای خود، از برکات مادی آن نیز بهره‌مند شوند. با این حال اگر شهرهای مذهبی بزرگ در ارائه خدمات توریستی نسبت به زائران با مشکلی مواجه باشند، دولت به آنها کمک خواهد کرد.

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت در راستای بازگرداندن اموال بابک زنجانی که باید در اختیار دولت قرار بگیرد، گفت: انتظار داریم قوه‌قضائیه تا پایان رسیدگی به این پرونده پاسخگوی این مساله باشد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره بازگرداندن اموال بلوکه شده ایران در آمریکا و اقدامات دولت در این راستا، گفت: تیمی در کشور مامور رسیدگی به این مساله شده‌اند و از ظرفیت‌های حقوقی بین‌المللی برای بازگرداندن اموال به کشور اقدام کنند که گزارش‌های آن به شورای عالی امنیت ملی و دولت ارائه می‌شود.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره هدفمندی یارانه‌ها گفت: منابع تخصیص هدفمندی یارانه‌ها از محل افزایش نرخ حامل‌ها و بودجه عمومی حاصل از فروش حامل‌ها و در سال‌جاری پیش‌بینی می‌شد دولت باید 48 هزار میلیارد به این منظور اختصاص دهد. با این حال، دولت ناچار شد هزینه‌ای را به منظور پرداخت یارانه‌ها افزایش دهد.

وی در این‌باره افزود: 31 هزار و 400 میلیارد تومان از این بودجه از محل افزایش درآمد پالایش و پخش، شرکت گاز و شرکت توانیر انجام می‌شود که در سال‌جاری صرف پرداخت یارانه‌ها شده است.

وی ادامه داد: تاکنون حدود 96میلیارد تومان درآمد کشور از محل افزایش قیمت‌ها باید در این زمینه هزینه می‌شد، اما 276هزار میلیارد تومان یارانه میان مردم توزیع شده است. مجلس برای سال‌ آینده نیز این مقدار را مقرر کرده است. در سال‌جاری دولت می‌توانست فاصله میان هزینه معین از درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل‌ها و انرژی را با بودجه عمومی پر کند، اما برای سال‌ آینده قصد انجام چنین کاری را نداریم. با این حال، مصارف استفاده از بودجه عمومی در سال‌آینده همچنان مقرر نشده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اقدامات و تمهیدات دولت برای مقابله با آلودگی هوا و حفظ محیط‌ زیست گفت: در این زمینه 2 عامل مورد توجه و بررسی بحث دولت است. از طرفی بحث خودروها و حمل‌ونقل مطرح می‌شود که گزارش اقدامات دولت در این زمینه ارائه شده است که علاوه بر خروج اتومبیل‌های فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل شهری، مینی‌بوس‌ها، اتوبوس‌ها و موتورها نیز به آنها اضافه شده است. علاوه بر آن، برقی‌ کردن، هیبرید کردن وسایل نقلیه در برنامه دولت قرار دارد.

وی ادامه داد: عامل دیگر در بروز آلودگی‌ هوا بحث ریزگردهاست که دولت معتقد است باید به جد با این مساله و معضل مقابله کنند و مبلغ 10 هزار میلیارد تومان به آن اختصاص داده شده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره حقوق و کسورات بازنشستگان دولت و تامین‌ اجتماعی گفت: اقدامات دولت تاکنون براساس قانون بوده است و برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران برنامه‌ای که پیش از این به آن اشاره کردم در بودجه در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان امور مساجد کشور مبنی‌ بر اینکه در لایحه برنامه ششم توسعه نسبت به هزینه‌ها و توسعه مساجد در کشور بی‌توجهی شده است، گفت: فرض بر اینکه دولت به این امر بی‌توجه بوده است. مجلس محترم نیز حاضر به افزودن به بندها و مواد این لایحه برنامه ششم توسعه بود و همان‌طور که مستحضر هستید، در برنامه فعلی ماده‌های بسیاری به آن افزوده شد.

وی ادامه داد: آنچه مربوط به فصل مذهب در برنامه بودجه 96 در نظر گرفته شده، نسبت به دوره‌های گذشته افزایش یافته است. علاوه بر آن انتقاداتی نسبت به دولتی شدن مساجد از سوی برخی صورت می‌گیرد که معتقدند دولتی شدن و کمک‌های بیش از حد دولت به مساجد به نفع دین و مذهب نبوده و باعث می‌شود قدرت و استقلال مساجد از بین برود.

وی همچنین افزود: در حال‌حاضر نیز بخش زیادی از بودجه دولت صرف مراکز غیردولتی می‌شود که آنها باید به نهادهای نظارتی پاسخگو باشند.

نوبخت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اتهامات مالی مربوط به حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهوری و رابطه آن با برخی از متهمان اقتصادی گفت: صرفنظر از اینکه برای متهمان اقتصادی پیش از احراز جرم آنها، نام آنها به صورت اختصاری عنوان می‌شود؛ نام آقای فریدون مکررا در رسانه‌ها با اتهامات اقتصادی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: قوه‌قضائیه، قوه‌ای مستقل است و توان برخورد با مجرمان و متهمان اقتصادی را دارد و نیاز به اینکه برخی از نمایندگان به رئیس آن قوه نامه‌ای برای پیگیری این مساله بنویسند، وجود ندارد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آنچه در این زمینه مهم است، اتهام‌پراکنی‌هایی است که نسبت به اشخاص صورت می‌گیرد و آثار سوئی بر افکار عمومی می‌گذارد و البته بعد از رسیدگی قوه‌قضائیه چنانچه مشخص شود افراد مورد اتهام تبرئه شوند و نتایج حاصل از آن مشخص شود، چگونه می‌خواهند پاسخگوی وجدان عمومی جامعه باشند؟

نوبخت در پاسخ به پرسشی با توجه به اظهارات یکی از نمایندگان درباره شهید به شمار آوردن کشته‌شدگان حادثه پلاسکو و آتش‌نشانان مفقود شده، گفت: چنانچه نظرات نمایندگان را درباره این مساله کنار بگذاریم، حجت‌الاسلام شهیدی محلاتی در جلسه اخیر هیات دولت طرحی را درباره این مساله مطرح کردند و از آنجایی که این افراد در حال خدمت بودند، جزو شهدای خدمت به شمار می‌روند و قرار بر این است که در کنار شهدای مدافع حرم و منا خاکسپاری شوند.

نوبخت همچنین درباره مسئولین رسیدگی به حادثه پلاسکو، نقش شهرداری و اقدامات دولت در این زمینه گفت: جامعه در شرایط فعلی از این حادثه ملتهب است. در حال‌حاضر پرداختن به هر چیزی جز آواربرداری و تدفین افرادی که زیر آوار قرار دارند، صحیح نیست.

وی تاکید کرد: در عین حال مسئولان باید به چرایی این حادثه، پیشگیری از بروز مجدد آن و جبران خسارات کسبه و آسیب‌دیدگان بپردازند.

نوبخت همچنین افزود: در جلسه یکشنبه هیات دولت، رئیس‌جمهوری کمیته ویژه‌ای برای پیگیری چرایی وقوع این حادثه را مامور کرد.

وی همچنین ادامه داد: قانون صریحا شهرداری را مسئول پیشگیری از بروز این حادثه معرفی می‌کند، اما در شرایط فعلی باید اندکی تأمل کرد تا کمیته پیگیری به اطلاعات دقیقی در این‌باره دست پیدا کند. علاوه بر این کمیته، وزارت تعاون نیز شب گذشته جلسه‌ای برای پیشگیری از بروز مجدد این حادثه و همین‌طور جبران خسارت مالی حادثه‌دیدگان تشکیل داده است که مصوبات آن در جلسه چهارشنبه هیات دولت ارائه و بررسی خواهد شد.

نظر شما