شناسهٔ خبر: 17578051 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست خبری سخنگوی دولت مطرح شد

توضیحات نوبخت درباره اتهامات «حسین فریدون»/ قوه قضائیه قوه‌ای قاطع و مستقل است

نشست خبری سخنگوی دولت صبح امروز با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن تسلیت فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی و حادثه دردناک پلاسکو اظهار داشت: در این حوادث نمادی از فرهنگ اسلامی ایرانی در قاب فداکاری از سوی هم وطنان و آتش نشانان جان بر کف به جهان مخابره شد.

 

وی در خصوص اصلاح نظام بانکی که آئین نامه اجرایی آن در هیئت وزیران به تصویب رسیده است، گفت: با تصویب این آئین نامه 45 هزار میلیارد تومان برای تعدیه بدهی دولت به نظام بانکی و افزایش سرمایه شش بانک دولتی از سوی دولت فراهم شد با این رقم صورت های مالی بانک ها اصلاح خواهد شد و قدرت تسهیلات دهی بانک ها نیز افزایش خواهد یافت با این حساب بانک های عامل فرصت پیدا کردند تا نسبت به بخشودگی جرایم کسانی که زیر صد میلیون تومان دریافت کردند، اقدام کنند بر همین اساس بنا شد بانک ها سود مورد نظر از این افراد را نیز از دولت دریافت کنند و در حقیقت سودهای تا سقف 10 هزار میلیارد تومان که سود وام های معوق توسط دولت پرداخت خواهد شد.

 

سخنگوی دولت اظهار داشت: فعالیت های دولت اجرای برنامه اقتصادی برای رشد تولید ناخالص داخلی برای سرعت بخشیدن در راستای خروج از رکود از دو مسیر انجام می شود مسیر نخست آنکه به واحدهای تولیدی بخش خصوصی که راکد یا نیمه فعال هستند بتوانیم رقم 16 هزار میلیارد تومان را بین 7000 واحد تحت عنوان تسهیلات سرشکن کنیم و مسیر دوم آن بود که از طریق تخصیص اعتبارات به طرح های عمرانی صورت گرفت با این روش 37 هزار میلیارد تومان تا پایان امسال برای طرح های عمرانی پیش بینی شد و این میزان تا تاریخ 4 بهمن از این قرار بود که به 20 هزار و 530 واحد 14 هزار و 289 میلیارد تومان تسهیلات اهدا شد.

 

نوبخت تصریح کرد: در همین راستا نحوه تسهیلات گیری به دو شکل بود راه اول تشکیل یک ستاد تسهیلات توسط استانداری ها و رفع موانع تولید و راه دوم اینکه خود واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات مستقیما به بانک ها مراجعه کنند بر همین اساس 11 هزار و 372 واحد توسط استانداری ها معرفی شدند و مبلغی معادل 8500 میلیون تومان توسط آنها دریافت شد و 9158 واحد تولیدی مستقیما به بانک ها مراجعه کردند و 6239 میلیارد تومان مستقیما دریافت کردند و مبلغی معادل 39 میلیارد و 732 میلیون تومان نیز به طرح های عمرانی تخصیص داده شد.

 

براساس گزارش صندوق بین المللی پول و بانک جهانی جمهوری اسلامی در جایگاه هجدهم اقتصاد جهان قرار دارد

 

وی با بیان اینکه آثار تسهیلات پرداخت شده و طرح های عمرانی را می توان در رشد اقتصادی کشور شاهد بود، گفت: رشد اقتصادی در شش ماهه نخست سال جاری معادل 6.5 درصد بود و این آمار براساس گزارش صندوق بین المللی پول و بانک جهانی بیان می شود و گزارش این دو مرکز بین المللی بیان گر آن است که اقتصاد ایران در منطقه با ثبات ترین اقتصاد است و ما به جایگاه هجدهم در اقتصاد جهانی دست پیدا کردیم.

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: صندوق بین المللی پول و بانک جهانی تورم زیر 9 درصد و رشد اقتصادی 20 درصد را در ایران تایید کردند.

 

نوبخت تصریح کرد: همچنین دولت در راستای سیاست های رفع آلودگی هوا از طریق خارج کردن خودروهای فرسوده تا تاریخ سوم بهمن ماه 39 هزار تاکسی فرسوده را از ناوگان حمل و نقل شهری خارج کرده است.

 

قوه قضائیه قوه ای قاطع و مستقل است

 

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به تایید ارتباط رسمی دانیال زاده با حسین فریدون آیا دولت حاضر به همکاری در این خصوص با قوه قضائیه خواهد بود یا نه گفت: صرف نظر از اینکه برخی متهمین مالی مثل بابک زنجانی تا قبل از قطعی شدن حکم نهایی ب . ز بیان می شدند اما امروز شاهد آن هستیم که اسم برخی افراد قبل از تعیین حکم نهایی به سادگی بیان می شود اما معتقدم قوه قضائیه قوه ای مستقل است و انگیزه لازم برای هر کس که جرم یا فسادی انجام دهد را خواهد داشت.

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: اینکه ما قبل از نتیجه نهایی دادگاه اتهام افکنی کنیم اقدام درستی نیست و اگر قوه قضائیه به این نتیجه برسد که این اتهامات درست نبوده است چه پاسخی به وجدان عمومی خواهد داد؟

 

وی در خصوص چگونگی نحوه تخصیص و تحصیل درآمدهای نفتی ایران تاکنون گفت: همه درآمدهای نفتی ما بدون مشکل وارد اقتصاد می شود و در شرایط فعلی برای سال 95 بالغ بر 60 میلیارد و 500 میلیون تومان ازدرآمدهای نفتی در اختیار ما قرار می گیرد.

 

نوبخت تصریح کرد: با توجه به اینکه مقدار فروش نفت بیش از پیش بینی و پیش بینی ما برای حدود 2 هزار و 500 میلیون بشکه نفت و میعانات نفتی بود اما ماه گذشته بیش از 2 میلیون و 900 هزار بشکه نفت صادر کردیم و قیمت هر بشکه در بازه ای از زمان حتی به 50 دلار هم رسید اما به طور متوسط قیمت نفت به بشکه ای 42 دلار است.

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: براساس پیش بینی وزیر نفت بیش از 41 میلیون دلار از محل درآمدهای نفتی درآمد کسب خواهیم کرد و در استفاده از این منابع هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیت الله هاشمی پیش از فوت عنوان کرده بود نهاد ریاست جمهوری در زمان دولت گذشته با استخدام بی رویه افراد مواجه بوده آیا این روند دولت یازدهم نیز تداوم دارد گفت: در نهاد ریاست جمهوری و بدنه دستگاه های اجرایی و اداری استخدام هایی صورت گرفته بود که باید برای صرفه جویی در مسائل اداری و چابک سازی ساختار دولتی زمینه محدودتر شدن استخدام ها را فراهم می کردیم برهمین اساس عده ای به نهادهای مختلف جا به جا شدند و تلاش کردیم در راستای بند ب و ج قانون مدیریت خدمات کشوری استخدام ها را محدودتر کنیم. برهمین اساس نهاد ریاست جمهوری تعدادی از افراد که به خدماتشان نیازمند نبود زمینه خدمت آنها را در مکان های دیگر فراهم کرد و این نهاد در محدودیت استخدام های بی رویه تلاش هایی را انجام داد.

 

وی در خصوص دستگیری برخی خبرنگاران در وزارت اطلاعات نیز اظهار بی اطلاعی کرد و اطمینان داد که این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

 

**حقوق کارمندان در سال جاری ده درصد افزایش خواهد یافت

 

نوبخت در خصوص میزان عیدی کارمندان در سال پیش رو گفت: عیدی کارمندان پس از تصویب اعلام خواهد شد اما افزایش حقوق این عزیزان در سال پیش رو معادل ده درصد خواهد بود و برای این رقم 14 هزار میلیارد تومان در بودجه 96 در نظر گرفته شد.

 

سخنگوی دولت در خصوص سال 96 به عنوان نخستین سالی که برنامه ششم توسعه سرمایه گذاری خواهد شد گفت: بر این مهم سرمایه گذاری در حد 736 میلیارد تومان صورت گرفته که در حد 680 میلیارد تومان آن عملیاتی شده است بخشی را دولت از طریق دارایی های سرمایه ای انجام می دهد و بخشی از طریق بانک ها از منابع خارجی است که 50 میلیارد تومان فاینانس برای آن در نظر گرفته شده است تامین خواهد شد که جمع آنها 700 میلیارد تومان است.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص این که برنامه دولت برای اصطلاحا پول های زیربالشتی چیست گفت: سیاست دولت افزایش غیرمنطقی بازدهی در بازار ارز نیست.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برنامه شما برای شهید خدمت محسوب شدن آتش نشانان چیست گفت: در جلسه هیئت دولت گزارشی را حجت الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید اعلام کرد و براساس این گزارش عنوان کرد که این شهدا جزو شهدای خدمت هستند و پیکر آنها در کنار شهدای مدافع حرم و شهدای منا به خاک سپرده خواهد شد.

 

نوبخت در خصوص تضمین های عملی برجام نیز گفت: امریکایی ها به ظن خود اعلام کردند پس از برجام دسترسی ایران به بمب اتمی را به تعویق انداختند این در حالی بود که فعالیت های هسته ای ما صلح آمیز بود.

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: براساس برجام قطع نامه هایی که در شورای امنیت برعلیه ما تصویب شده بود پس از اثبات شدن این که جمهوری اسلامی فعالیت هسته ای صلح آمیز دارد بلااثر و لغو شد این در حالی است که جایگاه ایران امروز به حدی رسیده است که امریکا در شرایطی که بخواهد موضع مخالف داشته باشد در انزوا قرار دارد و قطع نامه های ضد ایرانی لغو شده و همه دنیا قبول دارند یک قرارداد منطقی با ایران به امضا رسانده اند و در شرایط فعلی اگر قطع نامه ای علیه جمهوری اسلامی وضع شود تنها یک کشور می تواند آن را وتو کند و آن هم با اختیارات بسیار محدود.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: جهان امروز دیگر با امریکا همراه نیست فرانسه که همواره پلیس بد در مذاکرات محسوب می شد صراحتا تندترین مواضع را نسبت به امریکا اختصاص داد و با روی کار آمدن هیئت حاکمه جدید در امریکا، جهان امریکا را کشوری می شناسد که از تجارب کافی برخوردار نیست و در موضع ضعف است لذا باید به ملت ایران تبریک گفت.

 

وی تصریح کرد: اگر مساعدت های مقام معظم رهبری در این مسیر نبود ما نمی توانستیم به جایگاه امروز در لغو قطع نامه های ضد ایرانی در سازمان ملل برسیم و اجماعی که برعلیه ما شکل گرفته است را خنثی کنیم.

 

نوبخت تصریح کرد: جمهوری اسلامی توانست با استفاده از روزنه باز شده تهمت هایی که به کشور وارد شده بود را خنثی کند و اگر مذاکرات به موقع و در زمان مقتضی انجام نمی شد به ثمر رساندن مذاکرات در زمان دولت جدید امریکا کار دشواری بود براین اساس اجماع جهانی به نفع جمهوری اسلامی شکل گرفت و ثابت شد جمهوری اسلامی در مناقشه ای که وارد شده بود سربلند بیرون آمد.

 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه عنوان می شود دولت در برنامه بودجه 96 اصطلاحا عقب گرد در مسائل دینی داشته است گفت: ما در اسناد برنامه رسیدگی به امور مساجد یک فصل کامل را به مسائل مذهبی و دینی اختصاص دادیم.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: آنچه مربوط به فصل مذهب و مساجد در لایحه بودجه 96 است بیش از رشد متوسط بوده و رشد مساجد 12 درصد پیش بینی شده است.

 

وی ادامه داد: البته این در حالی است که عده ای از دولت انتقاد می کنند که شما نباید مساجد را دولتی کنید چون دولتی شدن مساجد به نفع دین و مذهب نخواهد بود امروز انتظار دولت و جامعه از متولیان امر فرهنگ غیردولتی است که پاسخگو باشند بیش از 60 درصد اعتبارات بودجه دولتی در دست دستگاه های غیردولتی و امروز اگر فرهنگ جامعه در جایگاه متناظر قرار ندارد این عزیزان باید پاسخگو باشند.

 

**هاشمی و طیب نیا احتمالا خسته شده اند/ از خودشان بپرسید

 

نوبخت در خصوص اظهارنظر وزرای بهداشت و اقتصاد دولت مبنی براینکه در صورتی که روحانی در دور بعدی انتخابات به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود حاضر به همکاری با دولت دوازدهم نخواهیم بود گفت: بهتر است دلیل این موضوع را از خود آنها بپرسید شاید خسته شده اند.

 

سخنگوی دولت در خصوص مسئله آلودگی هوا و اقدامات دولت در این خصوص نیز گفت: دولت در خصوص آلودگی هوا با دو موضوع اصلی مواجه است نکته اول خودروهای تولید کننده آلاینده هستند و مسئله دوم ظهور و بروز ریزگردها هستند براین اساس دولت علاوه بر اعتبارات جاری ده هزار میلیارد تومان برای مهار مسئله آلودگی هوا اختصاص داد براین اساس مبلغی معادل 2 هزار و 500- 3 هزار میلیارد تومان برای برقی و هیبریدی کردن ماشین ها و هم چنین خروج ماشین های فرسوده اختصاص دادیم و علاوه بر این اقدامات در همین بازه تومانی مبلغی را برای مهار ریزگردها اختصاص دادیم.

 

**به اعتقاد دولت باید برای مبارزه با آلودگی هوا خرج کرد

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: دولت معتقد است برای مبارزه با آلودگی هوا باید خرج کند.

 

وی در خصوص حقوق بازنشستگان نیز گفت: اقدامی که دولت در این خصوص انجام داده در راستای دو حکم است قانون اول مربوط به قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون دوم قانون برنامه پنجم توسعه بود و براساس این آیین نامه ها سعی کردیم حقوق کارکنان و بازنشستگان را در نظر بگیریم تا حقی از کسی ضایع نشود.

 

نوبخت در پاسخ به این سوال که در شرایطی که متهم اصلی پلاسکو شهرداری شناخته می شود اما این نهاد حاضر به پذیرفتن و عذرخواهی مسئله پیش آمده نیست گفت: جامعه این روزها به شدت ملتهب است و هنوز پیکر برخی از عزیزان آتش نشان در زیر آوار است در چنین شرایطی پرداختن به هر موضوعی غیر از آواربرداری و التیام بازماندگان این حادثه مصلحت نیست اما مسئولین همزمان باید به چرایی این حادثه بپردازند چون پاسخگویی به این موضوع عدم تکرار این حوادث را به دنبال خواهد داشت.

 

**توضیح خواهی از شهرداری در شرایط فعلی درست نیست/پرداختن به هر موضوعی غیر از آواربرداری مصلحت نخواهد بود

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: مسئولین نباید خود را درگیر جو احساسی قابل قبول در جامعه محصور کنند به همین دلیل جلسه هیئت وزیران که در روز یکشنبه برگزار شد بنا شد به دستور رئیس جمهور کمیته ویژه ای را مامور کنند که به چرایی این حادثه بپردازند البته قانون صراحتا شهرداری را معرفی می کند اما به اعتقاد ما در شرایط فعلی توضیح خواهی از شهرداری درست نیست اما بعد از سپری شدن این روزها شهرداری باید در خصوص روند این مسائل برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه توضیح دهد.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص کسری بودجه سال گذشته نیز گفت: اگر منظور از کسری بودجه عدم تحقق درآمدهاست که در هیچ سالی به میزان پیش بینی شده درآمد محقق نمی شود اما قانون به سازمان برنامه و بودجه تکلیف کرده که به اندازه ای که عملا در آن سال هزینه اتفاق افتاده است بودجه تخصیص دهد و ما نیز همین کار را انجام دادیم براین پایه سعی می کنیم منابع هر میزان تحقق نیابد هزینه ها را کنترل کنیم تا با کسری بودجه مواجه نباشیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که دولت به جز حوزه نفت در حوزه های دیگر پس از برجام چه دستاوردهایی داشت گفت: اولین اقدام ما این بود که اتهامی که به ایران وارد شده بود فعالیت های هسته ای نظامی تولید می کند را خنثی کنیم براین اساس آژانس بین المللی هسته ای صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران را اعلام کرد و در همین راستا تمام قطع نامه های ضد ایرانی علیه ما در شورای امنیت سازمان ملل لغو شد. مرحله بعد از این اتفاق مهم حوزه نفت بود که توانستیم با فائق آمدن بر تحریم های نفتی صادرات نفت را به پیش از تحریم ها برگردانیم و نکته بعدی لغو شدن تحریم ها در صنعت خودروسازی و حمل و نقل بود.

 

نوبخت در خصوص هدفمندی یارانه ها نیز گفت: پرداخت یارانه ها در سال جاری مبلغی معادل 48 هزار میلیون تومان آن از محل افزایش حامل های انرژی و بودجه عمومی تامین و به خانوارها پرداخت شد براساس کار کارشناسی دولت بیش از 31 میلیون تومان این مبلغ را از طریق افزایش قیمت پالایشگاه های نفت و گاز به دست می آورد و 10 هزار میلیون تومان آن از بودجه برداشت می شود.

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: از زمان اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها 96 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل های انرژی به دست آمده که براساس قانون 50 هزار میلیارد تومان آن باید تحت عنوان یارانه نقدی به مردم اختصاص پیدا می کرد و مابقی صرف تولید و توسعه می شد اما این رقم به 276 میلیارد تومان رسید که ما به التفاوت این ارقام از بانک مرکزی و برداشت از بودجه عمومی استقراض شد.

 

نظر شما