شناسهٔ خبر: 17572603 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

فنائیان: تئاتر كمدی در ایران دچار سوءتفاهمات است

خبرگزاری میزان- دكتر تاجبخش فنائیان پس از تماشای نمایش «سایكو» گفت: تئاتر كمدی در ایران دچار سوء‌تفاهمات است و اگر در رفع آن نكوشیم، نمی‌توان انتظار رشد و پیشرفتی برایش قائل شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، دكتر تاجبخش فنائیان، كارگردان تئاتر و استاد دانشگاه، گفت: ایرانی‌ها روحیه‌ طنازی دارند و در این میان برخی طنازترند! برخی از این طنازان كه تصادفا وارد هنر تئاتر می‌شوند، به تئاتر كمدی می‌پردازند اما متاسفانه تعداد هنرمندانی كه واجد این طنازی هستند چندان زیاد نیست و بنابراین می‌توان گفت تئاتر ایران دارای كمدی چشمگیری‌ای نیست. آنچه امروزه به نام تئاتر كمدی می‌شناسیم برآمده از استعداد خاص و رویكرد ویژه‌ برخی هنرمندان است.
 
این استاد دانشگاه، سوء‌تعبیرهایی كه درباره تئاتر كمدی وجود دارد را مسبب درجازدگی آن دانست و تصریح كرد: تئاتر در كشور ما هم‌راستا با مناسبات فرهنگی و اجتماعی حركت نمی‌كند. این بدان معناست كه تئاتر در یك سوءبرداشت اشتباه، مترادف با ژستی روشنفكرانه، عبوس و جدی تلقی می‌شود و هنرمندان ما می‌پندارند هرچه قیافه‌ای جدی‌تر و متفكرانه‌تر داشته باشند به مفهوم تئاتر نزدیك‌تر شده‌اند. این در حالی است كه هنر تئاتر روی دیگری هم دارد.
 
وی افزود: تئاتر همان قدر كه می‌تواند رویكرد روشنفكرانه و جدی داشته باشد، می‌تواند وجه طنز و انتقادی هم به خود بگیرد. اما چون تفكر غالب هنرمندان ما از تئاتر، هنری جدی و تفكرگرایانه است، لذا كمتر به وجه كمدی آن پرداخته می‌شود. این مسئله باعث شده تا ما كمدین‌های ثابت‌قدم در تئاتر كمدی نداشته باشیم؛ افرادی هستند كه تئاتر طنز كار می‌كنند اما این كارها به صورت مقطعی و انگشت‌شمار است. باید بدانیم كه جامعه‌ ما به تئاتر كمدی نیاز دارد و هر چه بیشتر از آن غافل شویم به این نقصان بیشتر دامن زده‌ایم.
 
این كارگردان و پژوهشگر تئاتر افزود: در میان جامعه دانشگاهی ما هم این رویكرد اشتباه به چشم دیده می‌شود. دانشجویان تئاتر، كمتر به سراغ تئاتر كمدی می‌روند؛ چراكه تفكر غالبشان بر این است كه با فعالیت در این گونه نمایشی، از دیگر هم‌صنف‌هایشان فاصله می‌گیرند و به نوعی انگشت‌نما می‌شوند. آن‌چه امروز در میان نسل دانشگاهی ضروررتش بیش از پیش احساس می‌شود، برنامه‌ریزی برای تغییر و تحول این ذهنیت و اندیشه‌ اشتباه است.
 
فنائیان خاطرنشان كرد: تئاتر كمدی در ایران سابقه‌ای طولانی و درخشان دارد. این ژانر نمایشی در پرداختن به مسائل اجتماعی و پیچیده‌ زندگی، تاثیرات بسیار عمیقی بر تماشاگرانش می‌گذارد و بنا به همان روحیه‌ طناز ایرانیان، همیشه مورد استقبال مردم بوده است. اما امروز بنا به همین سوء‌تعبیرها و سوءتفاهمات، هنرمندان مستعد، كمتر وارد این حیطه می‌شوند. گرچه بشخصه افق روشنی برای تئاتر كمدی متصور نیستم ولی باید حضور هنرمندان خلاق در این عرصه را به فال نیك گرفت.
 
گفتنی است دكتر تاجبخش فنائیان چندی پیش به تماشای نمایش كمدی «سایكو» در تماشاخانه مهر حوزه هنری نشسته بود.
 
نمایش كمدی «سایكو» به نویسندگی مرجان قمری و كارگردانی علی‌اصغر راسخ‌راد هر شب ساعت 18:30 در تماشاخانه‌ مهر حوزه هنری به روی صحنه می‌رود.
 
انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما