شناسهٔ خبر: 17572507 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

وقتی یک حادثه درس عبرت می‌شود/ ساختمان‌هایی به رنگ "پلاسکو" در اصفهان

R41346/P1361/S6,51/CT7

پلاسکو که با خاک یکسان شد، تلنگری زد به مسئولان اصفهانی تا بدانند که مجتمع‌های تجاری اصفهان هم حال و روز خوبی ندارند و از ایمنی کافی برخوردار نیستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، اگر چه فاجعه پلاسکو عبرت دردناکی بود ولی ای کاش اگر قرار بود درس عبرتی بگیریم به این سختی نبود.

شاید این مسئله یکی از عادت‌های ما شده، اینکه باید یک تجربه تلخ را به‌طور کامل  و با تمام وجود لمس کنیم تا از آن درس بگیریم، این در حالی است که  تجربه‌های دیگری در بخش‌های دیگر داشته‌ایم که در همان جو و موقعیت فوران می‌کند و پس از مدتی در نطفه خاموش می‌شود.

اگر گشتی در خیابان‌های اصفهان بزنید فرسودگی ساختمان‌های اصفهان را به‌وضوح می‌بینید، راسته‌ چهارباغ طبقه بالای فروشگاه‌ها اتاق‌هایی با ستون‌های خمیده و رنگ و رو رفته که به سختی راست ایستاده‌اند و معماری آن‌ها نشان از دوره پهلوی دارد.

در خیابان مرکزی شهری از جمله کاشانی نیز ازاین‌گونه ساختمان‌ها دیده می‌شود و این درحالی است که به گفته مسئولان در خیابان فردوسی نیز وضعیت ساختمان‌های تجاری از لحاظ ایمنی خوب نیست.

در واقع ماجرای عبرت‌گیری به قدری در اصفهان جدی شد که استاندار اصفهان نیز دستوری مبنی بر وضعیت ایمنی ساختمان‌ها و بناهای موجود داد، حتی شورای شهر اصفهان نیز به عنوان موضوع و سرفصل نخست سخنان اعضای شورای شهر قرار گرفت.

مدیران از حادثه پلاسکو درس بگیرند

رسول زرگرپور در نخستین جلسه کارگروه ایمنی ساختمان‌های استان اصفهان گفت: وقتی حوادث تاسف‌بار و دلخراشی همانند حادثه‌ پلاسکو اتفاق می‌افتد، مهمترین و اصلی ترین کاری که مدیران باید انجام دهند درس گرفتن از این حوادث است تا زمینه‌های بروز این‌گونه موارد را در استان به حداقل برسانند.

وی به حادثه پلاسکو اشاره کرد و یادآور شد: حادثه‌ای که در مجتمع تجاری پلاسکوی تهران اتفاق افتاد یک هشدار به مدیران بود که تا قبل از اینکه اتفاقی بیفتد حوادث پیش بینی شود و ساختمان‌های پرخطر شناسایی و مشکلات آن‌ها مرتفع گردد.

زرگرپور اظهار داشت: ساختمان‌ها ممکن است به علت فرسودگی، رعایت نکردن استانداردهای ایمنی در هنگام ساخت، عدم ساخت در مکان مناسب، مجهز نبودن به تجهیزات ایمنی و آتش نشانی و عملکرد پرخطر این ساختمان از قبیل استفاده از کارهای مخاطره آمیز مثل کار با مواد شیمیایی و یا قابل اشتعال دچار حادثه شود.

ساختمان‌ها هر 10 سال یکبار توسط نظام مهندسی از لحاظ فنی بازرسی شوند

وی در ادامه این جلسه با اشاره به مبحث 22 مقررات ملی ساختمان (بازرسی 10 ساله ساختمان توسط نظام مهندسی ساختمان) گفت: استان اصفهان برای نخستین بار در کشور این طرح را اجرایی می‌کند.

استاندار اصفهان گفت: با اجرا شدن این طرح، ساختمان‌ها باید هر 10سال یکبار توسط نظام مهندسی از لحاظ فنی بازرسی شوند و اگر مشکلاتی از لحاظ ایمنی دارند قبل از آن‌که حادثه‌ای اتفاق بیفتد بر طرف شود که با توجه به ساخت بناهای بلند مرتبه زیاد در اصفهان بسیار مهم است.

ساختمان‌های غیر ایمن اصفهان شناسایی شود

اعضای شواری شهر اصفهان نیز در نشست این هفته خود به مسئله نبود ایمنی ساختمان‌های اصفهان اشاره کردند، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان با اشاره به حادثه پلاسکو گفت: حادثه ساختمان پلاسکو باید برای مسئولان درس عبرت باشد و این موضوع اهمیت مدیریت بحران را بیشتر نمایان می‌کند.

عبدالرسول جان‌نثاری افزود: مدیریت بحران 4 رکن اساسی شامل علم بحران، پیشگیری، آمادگی و مقابله و بازسازی را در خود جای داده است؛ موضوع پیشگیری از سایر مسائل مهمتر است و این حادثه نشان از این داشت که مسائل پیشگیرانه رعایت نشده بود.

وی بیان کرد: باید ساختمان‌های غیر ایمن شناسایی شود و به ساختمان‌هایی که از ایمنی کافی و لازم برخوردارند پلاک ایمنی داده شود تا در صورت بروز حادثه در مکانی، مکان آن حادثه از لحاظ ایمنی شناسایی شده باشد و سپس عملیات امداد انجام شود.

مشابه ساختمان پلاسکو در اصفهان وجود دارد

نورالله صلواتی عضو شورای شهر اصفهان نیز تصریح کرد: مشابه ساختمان پلاسکو در اصفهان هم وجود دارد، بارها مردم با مراجعه خود به شورای شهر از نا ایمن بودن ساختمانی در خیابان فردوسی خبر داده‌اند؛ این ساختمان 14 واحدی تبدیل به ساختمانی با 70 واحد تجاری شده که ایمنی آن نیز رعایت نشده است.

وی افزود: به علت سودجویی برخی از افراد، ایمن کردن این ساختمان دچار مشکل شده است؛ این ساختمان 70 واحدی که روزانه با حضور جوانان شلوغ می‌شود، تنها دارای یک درب خروج یک متری است، باید گفت که آیا مسئول این ساختمان فکر بروز ناگهانی اتفاقات را کرده است؛ غیر از آن توجه و هشدار به همه مراکز جمعیتی که اگر ایمن نیستند ایمن سازی و نصب پله‌های اضطراری را ایجاد کنیم؛ تصور کنید در مساجد ما اعم از قدیمی و جدید اگر کوچکترین حادثه‌ای ایجاد شود چه فاجعه و مصیبت‌هایی به بار می‌آورد.

وی گفت: باید ایمنی ساختمان‌های تجاری دوباره ارزیابی شود تا در مواقع بحران شاهد تلفات جانی نباشیم.

برخی مجتمع‌های تجاری و اداری اصفهان قدمت بالایی  دارند

رسول جهانگیری رئیس اتاق اصناف اصفهان نیز گفت: برخی مجتمع‌های بزرگ تجاری و اداری به‌ویژه ساختمان‌هایی که دارای قدمت بالایی هستند به ابزارآلات مدرن اطفاء حریق مجهز نشده‌اند.

وی از اعلام آمادگی اصناف برای همراهی با مدیریت شهری اصفهان خبر داد و خاطرنشان کرد: از مدیریت شهری و استان خواهشمندم کارگروهی برای بررسی این امور تشکیل داده تا از این پس شاهد چنین اتفاقات ناگوار نباشیم.

مصالح اشتعال‌زایی که در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود

بهروز مقدم کارشناس راه و ساختمان در مورد ارزیابی ساختمان‌ها به تسنیم گفت: متأسفانه ما در ارزیابی و بررسی دقیق ایمنی ساختمان‌سازی ضعیف هستیم و این در حالی است که حتی  و مقررات نیز به‌درستی اعمال نمی‌شود و برای این مسئله که با جان افراد در ارتباط است باید راه و چاره‌ای جدی اندیشیده شود.

وی افزود: این نکته را نباید فراموش کنیم که اهمیت آتش‌سوزی از حوادثی مانند زلزله اگر بیشتر نباشد کمتر نیست  پس باید به مسئله مقاومت بناها در وقوع حوادث و همچنین خسارت‌های پس از آن مورد توجه قرار گیرد.  

این کارشناس با توجه به مصالح و نمای ساختمان‌ها تصریح کرد: عامل مهم دیگری که آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلندمرتبه را تهدید می‌کند، استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و قابل اشتعال است که در بیشتر ساختمان‌ها به عنوان نما استفاده می‌شود.

وی افزود: اگرچه کشورهای توسعه یافته از این مصالح به عنوان اشتعال‌زایی  مانند کامپوزیت  دیگر استفاده نمی‌کنند و این مسئله نیز باید در ایران ممنوع شود. اگرچه به دلیل قیمت ارزان، این‌گونه نماها در اغلب ساختمان‌های بلند به کار می‌رود که این نگران کننده است.

گزارش از نگین فروغی

انتهای پیام/

نظر شما