شناسهٔ خبر: 17571942 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

نقش دولت در ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه های مشهد 2017

انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی، همکاری بین بخشی دستگاههای مختلف دولتی و غیر دولتی را ضروری ساخته که دولت از بالاترین سطح تا رده های استانی تاکنون نقش خود را در این راستا ایفا کرده است.

صاحب‌خبر -

بر این اساس هیات دولت در نشست سوم مرداد ماه سال جاری تصمیم هایی را در این خصوص اتخاذ و معاون اول رئیس جمهوری آن ها را به دستگاههای مختلف اجرایی کشور ابلاغ کرد.

تعیین حریم منظری حرم مطهر رضوی و ابنیه تاریخی وابسته به آن و امکان سنجی ثبت جهانی محدوده حرم مطهر امام رضا (ع)، برگزاری نمایشگاه دوره ای حوزه تمدن خراسان بزرگ در دوران اسلامی، همکاری دستگاه های اجرایی ملی و استانداران در اجرای برنامه های مرتبط با موضوع مشهد 2017، هزینه کرد و جابه جایی تا 10 درصد از اعتبارات ردیف های ملی متمرکز در ارتباط با پروژه های مصوب مشهد و اختصاص ردیف اعتباری ویژه مشهد در لایحه بودجه سال 1396 کل کشور از جمله مسائلی بود که دولت، دستگاههای مختلف را موظف به اجرای آن کرد.

معرفی توانمندی ها، غنای معنوی و فرهنگی و ارزش های اصیل اسلامی ایرانی به کشورهای اسلامی در جهت تحقق محورهای مورد نظر سازمان آیسسکو از جمله موضوعات «میراث و هویت فرهنگی اسلامی»، «تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار»، «گفت و گو و اتحاد تمدن ها در روابط منطقه ای و بین المللی» و «فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه پایدار در جهان اسلام»، تدوین محورهای برنامه ریزی و اجرای اقدامات ویژه مرتبط با انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام با موضوعات «مشهد و تمدن خراسان بزرگ»، «توس و جایگاه آن در تکوین و بسط اندیشه ایرانی اسلامی» و «مشهد و اندیشه ایران شهری» و گردشگری فرهنگی به عنوان محورهای کلان فرهنگی از دیگر موضوعاتی است که دولت تدبیر و امید به آن تاکید کرده است.

در همین ارتباط، حمایت از بازطراحی خیابان ارگ مشهد و خیابانهای منتهی به حرم مطهر امام رضا (ع) و طرح منطقه پیرامونی منطقه 330 هکتاری ثامن، احداث باغ موزه دفاع مقدس، تکمیل ساختمان کتابخانه مرکزی مشهد، تکمیل بیمارستان 540 تختخوابی امام رضا (ع)، هوشمند سازی شبکه برق مشهد مقدس و افزایش ظرفیت پستهای مربوط به آن، تکمیل مجتمع فرهنگی و ترویجی قرآن و عترت، تکمیل موزه هنرهای معاصر، تکمیل تالار مرکزی شهر و کمک به تامین خدمات زیربنایی منطقه ثامن از جمله پروژه های قابل ذکر کارگروه زیرساختهای عمومی است که در ارتباط با مشهد 2017 به صورت ویژه دنبال می شود.

چهاربانده کردن مسیر ریلی مشهد به تپه سلام به عنوان مدخل ورودی ریلی به شهر مشهد، تجهیز نیازهای بخش ریلی شهر مقدس مشهد به عنوان یک زیرساخت اساسی، توسعه دوربین های نظارتی ترافیک در جاده های منتهی به شهر مشهد، افزایش ظرفیت و ساماندهی ایستگاههای اتوبوس و سکوها و نیمکت های هسته مرکزی، نصب المانهای مذهبی و تاریخی و اصلاح ساختار پایانه امام رضا (ع) از پروژه های شاخص کارگروه حمل و نقل و تولید محتوای دیجیتال برای شهر مشهد است.

تهیه طرح جامع هوشمندسازی، ایجاد چتر ارتباط بر پایه شبکه اینترنت به صورت بی‌سیم (وای فای) در شعاعی از حرم مطهر امام رضا(ع) البته با لزوم مبانی حفاظتی مرتبط با این موضوع و ارائه سیم کارت زائر بین المللی ازپروژه های شاخص کارگروه هوشمندسازی است که تا کنون با حمایت دولتی دنبال شده است.

*عمل به وعده تامین مالی صددرصدی پروژه های زیر ساختی مشهد

استاندار خراسان رضوی به ایرنا گفت: فراهم ساختن شرایط برای افزایش تعاملات کشورهای اسلامی با محوریت مشهد مقدس در سال 2017 با هدف تقویت وحدت، همبستگی و برادری بر مبنای ارزشهای دینی یکی از رویکردهایی است که به صورت ویژه توسط مسئولان دولتی دنبال می شود.

علیرضا رشیدیان با تشریح برنامه های رویداد فرهنگی مشهد 2017 افزود: در 52 هفته از سال 2017 میلادی در مجموع 140برنامه در نظر گرفته شده که برای شرکت در این برنامه ها از 14 وزیر کشورهای اسلامی دعوت شده است.

وی اظهار کرد: حضور 9 وزیر از وزرای مزبور تاکنون قطعی شده و 100تن از فرهیختگان کشورهای اسلامی نیز در این مراسم شرکت می کنند.

وی جشنواره فیلم های معنا گرا، همایش بین المللی حقوقدان های جهان اسلام و نمایشگاه غذای حلال را از برنامه های این رویداد ذکر کرد و گفت: این رویداد به عنوان فرصتی برای به اشتراک گذاشتن ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی کشورهای اسلامی است و دستگاههایی مانند آستان قدس رضوی با محوریت بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، دانشگاهها و حوزه علمیه مشهد، ادارات کل میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی از کانون های اصلی این رویداد فرهنگی بین المللی هستند و وظیفه اصلی دبیرخانه مشهد 2017 نیز نظارت بر اجرای به موقع برنامه های این رویداد است.

وی گفت: این رویداد ضمن معرفی ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی مشهد به جهان اسلام و مسلمانان، زمینه گفت و گو بین مذاهب مختلف اسلامی را از طریق علما و فرهیختگان مسلمان در مشهد و میهمانان حاضر در همایش ها فراهم می کند.

استاندار خراسان رضوی افزود: مشهد بزرگترین کلانشهر زیارتی است و عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بدون مرجعیت آیسسکو نیز برای این شهر معتبر می باشد و با وجود ظرفیت عظیم تاریخی، این شهر می تواند این عنوان را برای خود تثبیت کند.

وی گفت: با توجه به اینکه 98 درصد مسلمانان جهان در زمینه حُب پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان اتفاق نظر دارند و نقطه محوری مشهد نیز فرهنگ رضوی است، تلاش می شود از وجود بارگاه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به عنوان مظهر علم و دانش در توسعه علمی کشورهای اسلامی و بازنگری در تفکرات اسلامی استفاده شود.

نظر شما