شناسهٔ خبر: 17571798 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

قانون، میاندار چالش‌های مالک و مستاجر

در ساختمان‌های تجاری فرسوده و ناایمن معمولا وقتی علتِ دست روی دست گذاشتن‌ها و پرهیز از انجام اقدامات ایمن‌سازی جست‌وجو می‌شود به چالش‌های میان مالکان و مستاجران اشاره می‌شود؛ به این معنی که مستاجران منتظر اقدام مالکان هستند و مالکان گمان ِمصون بودن از هر گونه اعتراض را دارند. حال آن که مطابق قانونِ تملک آپارتمان‌ها که توامان شامل واحدهای مسکونی و تجاری می‌شود، پیش‌بینی شده هر مجموعه‌ای که بیشتر از سه مالک داشته باشد باید مدیر یا هیات مدیره تشکیل دهد.

صاحب‌خبر -

مطابق آیین‌نامه این قانون، شرح وظایفی هم برای مدیران این ساختمان‌ها تعریف شده که یکی از این وظایف، ایمن‌سازی ساختمان به وسیله بیمه آتش‌سوزی است. در واقع بیمه آتش‌سوزی برای همه ساختمان‌ها اجباری است که اگر در این خصوص سهل‌انگاری صورت بگیرد جبران همه خسارات به عهده مدیر یا هیات مدیره خواهد بود.

حال اگر در یک مجتمع عده‌ای از ساکنان در این زمینه همکاری نکنند و اختلال ایجاد کنند، هیات مدیره می‌تواند علیه این اشخاص در دادگاه طرح شکایت کند و حکم بگیرد. علاوه بر بیمه، موضوع مهم مقاوم‌سازی ساختمان‌ها نیز در همین قانون توضیح داده شده که اگر به علت فرسودگی، ساختمان از حیز انتفاع خارج شود یا ساختمان نیاز به ایمن‌سازی و بازسازی اساسی داشته باشد باید مجمع عمومی تشکیل جلسه دهد و پس از دریافت تائیدیه از کارشناس رسمی دادگستری، عملیات عمرانی را آغاز کند. در این مرحله نیز ممکن است برخی مالکان و مستاجران مخالف بازسازی باشند که قانون تملک در این شرایط نیز پیش‌بینی کرده که با اجازه دادگاه می‌توان، واحدهای سنگ‌انداز را تخلیه کرده، در مکانی دیگر اسکان داد و عملیات بازسازی و ایمن‌سازی را انجام داد و هزینه‌ها را از مالکان دریافت کرد. براساس این قانون هیچ تفاوتی میان مالکان عادی و مالکان دولتی، حتی نهادهای قدرتمند وجود ندارد، چرا که همه مالکان موظف به تمکین از قانون هستند و آنچه در یک ساختمان و مجتمع غلبه دارد، رای و خواست اکثریت است.

مهدی حسینی‌قهی

کارشناس حقوقی

نظر شما