شناسهٔ خبر: 17571786 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

شانس بارداری طبیعی دلبر هنوز وجود دارد

دامپزشک سایت نگهداری کوشکی و دلبر در پردیسان (دو یوزپلنگ در اسارت) گفت: امید به بارداری طبیعی دلبر هنوز وجود دارد، اما در صورت محقق نشدن مجبور هستیم به لقاح مصنوعی روی آوریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ایمان معماریان افزود: زمان جفت‌گیری یوزپلنگ‌ها بر خلاف دیگر گربه‌سانان مشخص و کاملا فصلی نیست، ممکن است یوز ماده در هر فصلی آمادگی جفت‌گیری پیدا کند از این رو تمام رفتارهای این دو یوز در تمام ساعات روز کنترل و ثبت می‌شود تا متوجه زمان آمادگی آنها برای جفت‌گیری شویم.

وی با اشاره به این که یک بار دلبر به طور طبیعی باردار شده، بیان کرد: دلبر نتوانست جنین را نگه دارد از این رو حالا با همکاری موسسات معتبر اروپایی از کشورهای فرانسه و آلمان دنبال لقاح مصنوعی هستیم، اما هنوز وارد فاز عملیاتی نشده‌ایم.

این دامپزشک حیات وحش تاکید کرد: زمانی از روش‌های مصنوعی استفاده می‌کنیم که دیگر شانس روش طبیعی از دست رفته باشد؛ البته باید به این نکته هم توجه کنیم که در صورت لقاح مصنوعی شانس بارداری طبیعی کم و کمتر می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت کنونی یوزپلنگ‌ها در طبیعت یادآور شد: به هر حال اگر چنین اتفاقی هم در مورد این دو یوزپلنگ بیفتد باز کمک بزرگی به جلوگیری از انقراض نسل این گربه‌سان نخواهد بود، اما با توجه به شرایط کنونی یوزپلنگ‌ها این روند اهمیت پیدا کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما