شناسهٔ خبر: 17571749 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

فناوری‌های نوین آتش‌نشانی+عکس

خبرگزاری میزان- فاجعه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو اهمیت استفاده آتش‌نشان‌ها از سیستم‌های پیشرفته‌تر را به خوبی نشان داد لذا در ادامه سعی کردیم به معرفی فناوری‌هایی که آتش‌نشان‌ها در کشورهای دیگر از آنها استفاده می‌کنند، بپردازیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل از آنا، فناوری‌ها این روزها ناجی انسان‌ها شده‌اند و در شرایط سخت و ناهموار به کمک انسان‌ها می‌آیند تا هم زندگی راحت‌تری برای آنها فراهم کنند و هم جان آنها را نجات دهند. امروزه این فناوری‌ها در شرایط سخت‌تر همانند شرایط آتش‌سوزی یا خراب شدن ساختمان‌ها نیز به کار آمده‌اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

ماسک هوشمند

فناوری‌های نوین آتش‌نشان+عکس

این محصول در ماه آوریل 2016 معرفی شد و از همان ابتدا بازی را به نفع آتش‌نشانان تغییر داد. اسکات سایت در واقع یک ماسک مدرن است که به دوربین تصویربرداری حرارتی مجهز است و تصاویر مبتنی بر حرارت را جلوی چشم آتش‌نشان به نمایش می‌گذارد. اسکات سایت قابلیت دید در محیط‌های پر از دود را دارد و احتمال به خطر افتادن آتش‌نشان‌ها را در نقاط داغ کاهش می‌دهد و مدت زمان لازم برای مکان‌یابی‌و نجات قربانیان و کمک به آتش‌نشان‌ها برای پیدا کردن راه فرار را نیز کاهش می‌دهد. همه اینها در حالی انجام می‌شود که دیگر لازم نیست آتش‌نشان‌ها تجهیزات یا ابزارهایی با خود حمل کنند و دست‌های آنها برای انجام کارهای بحرانی دیگر آزاد است. زیرا تمامی این اطلاعات را جلوی چشمان خود می‌بینند.

فناوری‌های نوین آتش‌نشان+عکس

به طور کلی، آتش‌نشان‌ها با این ماسک در موقعیتی هوشمند برای مقابله با تهدیدات، درک درستی از خطرات قرار می‌گیرند و واکنش سریع و صحیحی انجام خواهند داد.


کلاهک دودکشی

فناوری‌های نوین آتش‌نشان+عکس

این کلاهک دودکشی به جای کلاه‌های سنتی و توسط شرکت «هانی‌ول» طراحی شده است. این کلاهک نسبت به کلاهک‌های دیگر مقاومت بیشتری نسبت به ذرات دود و غبار و همینطور آتش دارد و با کپسول اکسیژن، که در کار نجات از آتش‌سوزی و انفجار معدن زغال به کار می‌رود، یکپارچه است و دقیقا جاهایی از گردن و جلوی سینه را که کت آتش‌نشانی پوشش نمی‌دهد، پوشش می‌دهد.

گازهای کشنده و سموم آزاده‌شده از آتش‌سوزی مصالح ساختمانی موجود در ساختمان‌های کنونی، در دراز مدت سلامتی آتش‌نشان‌ها را تهدید می‌کند و موجب بروز سرطان در آنها می‌شود و این کلاهک دودکشی تا حدودی رسیدن این آلاینده‌ها را به بدن آتش‌نشان‌ها کم می‌کند و از آنجا که صورت و گردن بیشتر از جاهای دیگر بدن در معرض خطر هستند، از این نقاط بدن به خوبی محافظت می‌کند.

زنده‌یاب Leader Scan

فناوری‌های نوین آتش‌نشان+عکس

«لیدر اسکن» دستگاهی است که کوچک‌ترین حرکت قفسه سینه بر اثر تنفس انسان را آشکارسازی و مکان‌یابی می‌کند. لیدر اسکن در واقع برای آشکار کردن قربانیانی که بر اثر زلزله یا فروریزی ساختمان‌ها یا رانش زمین زیر آوار مانده‌اند طراحی شده است. این دستگاه از فناوری UWB بهره می‌برد که می‌تواند از فاصله 30 متری هر گونه حرکت انسان را تشخیص دهد. این دستگاه با حساسیت بالا با کمک تشخیص حرکات نامنظم انسان مثل تکان دست یا انگشت یا حرکات منظم مثل حرکات قفسه سینه انسان در حین نفس کشیدن، محل قربانی را تشخیص می‌دهد.

پهپادهای آتش‌نشان

فناوری‌های نوین آتش‌نشان+عکس

محققان در حال طراحی پهپادهایی هستند که به زودی برای اطفای حریق به کمک آتش‌نشان‌ها در مزارع یا دشت‌های هموار خواهند آمد. این پهپادها در واقع وظیفه رصد و شناسایی مکان‌های آتش‌سوزی را به عهده دارند. این هواپیماهای بدون سرنشین با خود توپ‌های پینگ‌پنگی را حمل می‌کنند که با ترکیبات شیمیایی پرمنگتات پتاسیم پر شده‌اند و زمانی که به مکان‌های آتش‌گرفته می‌رسد، این توپ‌ها را درون آتش می‌اندازد تا بعد از چند دقیقه آتش را خفه و خاموش کند. محققان امیدوارند که این پهپاد برای کنترل آتش‌سوزی در مکان‌های صعب‌العبور مورد استفاده قرار گیرد.

جریان نفوذکننده

فناوری‌های نوین آتش‌نشان+عکس

آتش‌نشان‌های ما برای اطفای حریق از شلنگ‌های جریان شدید آب استفاده می‌کنند. اما مدل پیشرفته آن، با نام PyroLance، جریان آب یا فوم را با چنان فشاری خارج می‌کند که هر مانع پیش رویش را سوراخ می‌کند و با سوراخ کردن موانعی چون آجر، سنگ مرمر، بتن و ورق فولاد از آنها می‌گذرد و در این شرایط است که دیگر لازم نیست آتش‌نشانان وارد ساختمان آتش‌گرفته شوند و از همان فضای بیرون نیز می‌توانند آتش را کنترل کنند.


اسکلت خارجی

فناوری‌های نوین آتش‌نشان+عکس

اسکلت خارجی از آن دست فناوری‌هایی است که به تازگی در صنایع مختلف به ویژه در کارخانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. کسی که این اسکلت خارجی یا رباتیک را می‌پوشد، می‌تواند 25 برابر وزنی را که در مواقع معمولی حمل می‌کند، حمل کند. این اسکلت خارجی به آتش‌نشان‌ها نیز کمک می‌کند که وزن زیادی را با خود حمل کنند؛ بدون اینکه مانعی در حرکت آنها ایجاد کند. در واقع آتش‌نشان‌ها با پوشیدن این اسکلت خارجی به یک مرد آهنی تبدیل می‌شوند که می‌توانند تا نزدیک 100 کیلو وزن با خود حمل کنند. در این صورت آتش‌نشان‌ها هم می‌توانند موانع پیش روی خود را که در تخریب یا آتش‌سوزی جلوی آنها را سد کرده است، جابه‌جا کنند و یا قربانیان را حمل کنند و به فضای بیرون از ساختمان ببرند.


فناوری ناسا برای ردیابی آتش‌نشان‌ها

فناوری‌های نوین آتش‌نشان+عکس

یک تیم تحقیقاتی در لابراتوار «موتور جت» ناسا در کالیفرنیا، سیستم جدید ردیابی‌ای اختراع کرده است که امنیت آتش‌نشانان را حین انجام عملیات حفظ می‌کند. این سیستم که «پوینتر» نام دارد، در محیط‌‌های نظامی و صنعتی نیز کاربرد‌های امنیتی فراوانی دارد.

گرگ پرایس، مدیر بخش نخستین ردیاب زنده، می‌گوید: «تا به حال، مساله ردیابی و پیدا کردن ماموران اعزام شده در مواقع اورژانسی و حوادث همیشه در اولویت قرار داشته است. با تکنولوژی پوینتر، ماموران می‌‌توانند با امنیت بیشتری انجام وظیفه کنند».

پوینتر با استفاده از امواج الکترومغناطیس برد کوتاه می‌‌تواند جای آتش‌نشان را روی نقشه و داخل ساختمان حادثه‌دیده مشخص کند. اندازه و وزن این دستگاه بسیار کم و حدود ۱۱ گرم است.

بیشتر محققان تا قبل از این بیشتر روی امواج رادیویی تمرکز داشتند زیرا این امواج قابلیت ارسال انرژی به مسافت‌‌های طولانی را دارند و به همین دلیل برای برقراری ارتباط ایده‌آل هستند. اما استفاده از این تکنولوژی در سازه‌‌های فلزی و یا بتنی با محدودیت همراه است. به همین دلیل است که شاید زمانی که وارد یک ساختمان از جنس فلز و یا زیرزمین می‌‌شوید، سینگال تلفن همراه خود را از دست می‌‌دهید. اما این دستگاه ردیاب جدید، از میدان‌‌های الکترومغناطیس استفاده می‌‌کند که محققان به دلیل برد کوتاه، توجه زیادی به آن نکرده‌‌اند. این میدان‌‌ها، دیوار‌ها را دور می‌زنند و ماهیت‌شان با امواج متفاوت است. همچنین می‌‌توان با بهینه سازی این میدان‌‌ها، آنها را در اندازه‌ها و با طول موج‌‌های متفاوت انتشار داد.

علاوه بر این، این ردیاب قادر است میدان‌های شبه استاتیک تولید کند که می‌‌تواند اطلاعات جغرافیایی و جهت‌ها را نشان دهد، فرمانده عملیات می‌‌تواند از طریق این وسیله بفهمد که شخص داخل ساختمان ثابت است یا روی زمین می‌خزد یا صورت وی رو به زمین است.


جت‌پک آتش‌نشان

فناوری‌های نوین آتش‌نشان+عکس

تاکنون جت‌پک‌ها فقط جنبه تفریح داشته‌اند و به نوعی آرزوی دیرینه بشر را محقق کرده‌اند. اما همین ابزارها می‌توانند برای اطفای حریق نیز به کمک آتش‌نشان‌ها بیایند. کشورهای پیشرفته جهان همیشه به دنبال استفاده از وسایل جدید و مدرن برای مقابله با حوادث و خطرات هستند. دبی یکی از شهرهایی است که می‌خواهد از جت‌پک‌ها برای مبارزه با آتش استفاده کند.

برای شهری مثل دوبی که نزدیک به 1000 ساختمان بلندمرتبه دارد، توانایی خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها و واکنش سریع به حوادث از این دست بسیار مهم و حیاتی است. به همین دلیل سازمان دفاع شهری دبی سال 2015 قراردادی با شرکت «مارتین ایرکرفت» امضا کرد تا 20 دستگاه جت‌پک در اختیار آتش‌‌نشان‌های این شهر قرار بگیرد.

این جت‌پک‌ها به آتش‌نشان‌های دبی اجازه می‌دهند تا به سرعت خود را به طبقات فوقانی ساختمان‌های مرتفع برسانند و برای جنگ با آتش وارد عمل شوند. جت‌پک‌های سفارش داده شده بیش از 900 متر بالا می‎روند و با سرعت 70 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما