شناسهٔ خبر: 17571700 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

خبر سلامت

صداهای آزاردهنده در بدن از چه مشکلاتی حکایت دارد؟

سکسکه شاید در موقعیت‌های خاص باعث خجالت ما شود، اما پس از چند ساعت خود به خود برطرف می‌شود. صداهای آزاردهنده‌ای مثل سکسکه، وز وز گوش، سوت زدن بینی و صدای مفاصل، علائم بدنی هستند که به ما می‌گویند، جایی از بدن درست عمل نمی‌کند. در واقع، بدن از طریق ایجاد این صداهای ناخوشایند با ما ارتباط برقرارمی کند. هرچند در بسیاری موارد، این صداها حکایت از مشکل عمده‌ای ندارند، اما در صورت تداوم باید از نظرپزشکی بررسی شوند.

صاحب‌خبر -

سکسکه

هر گونه انسداد در روند طبیعی تنفس باعث انقباض دیافراگم و ایجاد سکسکه می‌شود. سکسکه اساسا بر اثر تحریک عصب واگ یا عصب فرنیک که عضله دیافراگم را کنترل می‌کند، ایجاد می‌شود. هیجان، غذای سنگین یا برخی داروهای خاص معمولا عامل این تحریک است. باتوجه به این‌که مقادیر بیشتر دی‌اکسیدکربن، دیافراگم را از حالت انقباض خارج می‌کند، نگه داشتن نفس برای مدت کوتاه سکسکه را رفع می‌کند؛ اما ادامه یافتن سکسکه بیشتر از 48 ساعت ـ بویژه اگر با تنگی نفس و درد همراه باشد ـ می‌تواند از علائم سکته مغزی باشد و نباید نادیده گرفته شود.

وز وز گوش

صدای خفیفی که معمولا به شکل وز وز، پس از گوش دادن طولانی مدت به صداهای بلند در گوش احساس می‌شود، کاملا طبیعی است، اما احساس وجود این صدا به طور مکرر می‌تواند نشانه تنیتوس یا صدای مغز باشد. تنیتوس معمولا بر اثر عفونت یا آسیب گوش ایجادمی شود. به طور طبیعی، گوش‌ها با دریافت صداها علائمی را به مغز ارسال می‌کنند، اما در تنیتوس، این علائم پیوسته ارسال می‌شوند. اگر صدای وز وز گوش با درد و سرگیجه همراه است، با پزشک مشورت کنید.

ترق تروق مفاصل

شکستن مفاصل ـ عملی که در آن حباب‌های هوای موجود در مفاصل با ایجاد صدا آزاد می‌شوند ـ برخلاف تصور عمومی باعث ایجاد آرتروز نمی‌شود. دلیل ایجاد این صداها در مفاصل کاملا روشن نیست، اما باور عمومی این است که کشیده شدن رباط‌ها و فشرده شدن حباب‌های نیتروژن در فضاهای بین مفاصل عامل ایجاد این صداهاست. اگر این صداها کم‌کم حالت قژقژ پیداکنند می‌توانند از علائم مراحل اولیه استئو آرتریت باشد و بهتر است درباره آنها با پزشک مشورت کنید.

سوت زدن بینی

معمول‌ترین علت ایجاد این صدا، انسداد مسیرهای تنفسی به دلیل وجود مخاط اضافی در این مسیرهاست، اما گاهی اوقات این صدای ناخوشایند به دلیل تروما یا شکستگی بینی یا پارگی غضروف ایجاد می‌شود که در این صورت باید هرچه زودتر با پزشک مشورت کرد.

منبع: besthealthyguide.com

نظر شما