شناسهٔ خبر: 17571585 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بارش های زمستانی مرهم دل کویر نشد

کرمان - در حالی اولین بارش های زمستانه چند روزی است حال و هوای استان کرمان را دگرگون کرده که میزان آن به اندازه ای نبوده است که کاهش ۸۰ درصدی بارندگی های این منطقه را جبران کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

سامانه بارشی همزمان با آغاز ماه بهمن پا به استان کرمان نهاد و لب های کویر غرق در عطش را نمناک کرد؛ این بارش ها در مناطق کوهستانی و سردسیر به صورت برف و در سایر مناطق به ویژه جنوب استان به صورت باران بوده است.

فعالیت این سامانه که حداکثر تا فردا در استان کرمان ادامه خواهد داشت هرچند تاکنون نتوانسته کاهش بارندگی در استان را به صورت محسوسی جبران کند اما کاهش ۹۵ درصدی بارندگی را به ۸۰ درصد رسانده است و امید می رود که کرمان در زمستان شاهد بارش هایی باشد که بتواند مرهمی بر درد بحران کم آبی منطقه بگذارد.

براساس گفته کارشناس هواشناسی استان کرمان سامانه بارشی حداکثر تا اواخر وقت امروز در شمال و تا فردا در مناطق جنوبی استان کرمان فعالیت می کند و با خروج این سامانه هوای کرمان رو به سردی می گذارد و کشاورزان باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات را به کار گیرند.

منوجان رکورددار بارش های زمستانه کرمان

رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان در گفتگو با مهر با اشاره به فعالیت سامانه بارشی از اول بهمن ماه در استان کرمان اظهار کرد: بارش ها در شمال استان کرمان تا ساعات پایانی امروز و در جنوب استان تا فردا ادامه دارد.

حبیبی از احتمال سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه ها، بارش برف در مناطق کوهستانی و اختلال در تردد جاده ها در استان کرمان خبر داد و افزود: با خروج سامانه بارشی شاهد کاهش محسوس دمای هوا در سطح استان خواهیم بود.

وی گفت: کاهش محسوس دمای هوا از روز سه شنبه در مناطق شمالی و با کمی تاخیر در روز چهارشنبه در جنوب استان رخ خواهد و ضروری است کشاورزان برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان در خصوص میزان بارندگی سه روز فعالیت سامانه بارشی در کرمان گفت: بیشترین بارندگی مربوط به منوجان با ۸۵ میلیمتر بارش و کمترین میزان هم مربوط به بم با ۰.۵ میلیمتر بارش است ضمن اینکه در این سه روز در ایستگاه رفسنجان بارشی ثبت نشده است.

حبیبی ادامه داد: میزان بارندگی ها طی سه روز گذشته بر حسب میلیمتر در کرمان ۱۵.۸، سیرجان ۱۶.۴، جیرفت ۳۰.۳، کهنوج ۱۶.۷، شهربابک سه، انار ۱.۵، لاله زار ۱۲.۵، شهداد ۱.۴، زرند سه، راور ۵.۷، عنبرآباد ۱۹، کوهبنان ۱۶.۸، بردسیر ۳.۱، بافت ۳۸.۵، رابر ۳۷.۴، رودبار جنوب ۲۴.۸، دشتخاک ۲۰.۶، گلباف ۶.۲، فاریاب ۲.۷ و راین ۱۵ گزارش شده است.

کاهش ۸۰ درصدی میانگین بارش استانی کرمان

رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان اظهار کرد: میزان بارندگی ها به اندازه ای نبوده که کاهش بارندگی سال جاری را جبران کند.

حبیبی میانگین بارش استانی در سال جاری را ۱۵ میلیمتر عنوان کرد و افزود: این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته میانگین بارش در استان کرمان ۷۸ میلی متر بود.

وی از کاهش ۸۰ درصدی بارندگی در استان کرمان خبر داد و گفت: بارندگی در طول زمستان رخ خواهد داد اما اینکه میزان بارش های زمستانه بتواند کاهش بارندگی ها را جبران کند قابل پیش بینی نبوده و جای بررسی دارد.

تردد در تمامی محورهای مواصلاتی استان کرمان جریان دارد

جانشین رئیس پلیس راه استان کرمان هم اظهار کرد: در حال حاضر تمامی جاده های استان کرمان باز بوده و تردد در محورهای مواصلاتی امکان پذیر است.

سرهنگ علی رضایی با اشاره به بارش برف طی شب گذشته در گردنه کفنوئیه در محور بافت – کرمان، گردنه خانه سرخ در محور سیرجان – کرمان و اسکر در محور بافت - رابر گفت: در حال حاضر بارش برف در این مناطق متوقف شده است.

وی به رانندگان توصیه کرد حتی المقدور از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و افزود: رانندگانی که قصد حضور در جاده های استان کرمان را دارند ضمن اطمینان از سلامت خودرو و سیستم گرمایشی آن، آذوقه خشک و لباس گرم به همراه داشته باشند.

سرهنگ رضایی همچنین بیان کرد: توصیه می شود رانندگان حتما زنجیر چرخ برای استفاده در شرایط ضروری به همراه داشته باشند.

جانشین رئیس پلیس راه استان کرمان یادآور شد: طی دو روز گذشته هیچ مورد تصادف جرحی در جاده های استان کرمان نداشتیم.

بیمه محصولات کشاورزی در اولویت قرار گیرد

اما یکی از موضوعاتی که این روزها هواشناسی نسبت به آن هشدار می دهد افت شدید دمای هوا با خروج سامانه بارشی است که می تواند باعث سرمازدگی محصولات شود و کشاورزان باید هر چه سریعتر اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز خسارت را انجام دهند.

فیروزه نورمندی پور کارشناس کشاورزی هم با تاکید بر لزوم اقدام کشاورزان برای بیمه محصولات باغات و مزارع خود، اظهار کرد: همچنین گلخانه داران سوخت موردنیاز برای تثبیت دمای گلخانه‌ها را تامین کنند.

وی ادامه داد: نصب دستگاه ایجاد مه مصنوعی، نصب بخاری‌های ویژه کشاورزی و تعبیه آنها در فواصل معین، تنظیم دما و تهویه گلخانه ها و کارگاه های پرورش قارچ، خودداری از هرس درختان میوه، پوشش تنه درختان در باغات جدیدالاحداث، کارتن بندی دور تنه و شاخه های اصلی درختان میوه تا قبل از آغاز بارش ها و کاهش دما از جمله تهمیداتی است که کشاورزان در زمان بروز سرما می توانند بکارگیرند.

 

نظر شما