شناسهٔ خبر: 17571574 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه:

اجازه بازشدن دوباره پرونده برجام را نمی‌دهیم

صاحب‌خبر - بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با اشاره به اینکه مذاکرات برجام به پایان رسیده‌است، تاکید کرد که دیگر نیازی به مذاکره در این خصوص نیست و اجازه نخواهیم داد پرونده بسته شده مجددا باز شود. قاسمی در خصوص مذاکرات آستانه هم نقش ایران را کلیدی خواند و اشاره کرد که مهمترین بحث این نشست‌ها آتش‌بس و تداوم آن است.
بهرام قاسمی درباره نشست آستانه گفت: اجلاس آستانه نتایج تلاش‌های سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه است. قاسمی با اشاره به برگزاری اجلاس مسکو در سطح وزرای خارجه و همچنین معاونین سه کشور و طراحی هایی که برای برگزاری چنین نشستی انجام شد، ادامه داد: هدف اصلی چنین طراحی‌هایی برگزاری نشست بین معارضان و دولت سوریه بوده است. وی ادامه داد: سه کشور ایران روسیه و ترکیه نیز به عنوان ناظر و هماهنگ کننده این نشست تلاش‌هایی را آغاز کردند و قرار است نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز در نشست مورد اشاره حضور پیدا کند و مدیریت جلسه را برعهده داشته باشد. وی با بیان اینکه این نشست یک نشست سوری- سوری است، گفت: سه کشور ایران روسیه و ترکیه به عنوان مبتکر برگزاری این نشست بر این مذاکرات نظارت خواهند داشت و در مواقعی که لازم باشد در راه تسریع این مذاکرات دخالت‌هایی خواهند داشت. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در این نشست اولویت اول بحث آتش‌بس و تثبیت آتش‌بس در سوریه است. این مهمترین نکته‌ای است که در این دو روز قرار می‌گیرد و من بعید می‌دانم که آنها در این مدت کم در ارتباط با موضوعات دیگری نیز گفت‌وگو کنند. وی ادامه داد: اگر این اجلاس بتواند در خصوص تثبیت آتش بس در سوریه گام هایی را بردارد، این یک موفقیت بزرگی است. این موفقیت می تواند مقدمه ای باشد برای ارسال و ارائه کمک های انسان دوستانه به مردم این منطقه. این دیپلمات عالی رتبه کشورمان افزود: باید دید که نتایج نشست چه خواهدبود و این که آنها چگونه می‌توانند پروسه آغاز شده را ادامه دهند. سخنگوی وزارت خارجه گفت: ویژگی مهم این نشست این است که کشورهای محدودی در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند و حسن این اجلاس این است که سه بازیگر عمده منطقه (ایران، روسیه و ترکیه) مبتکر این موضوع هستند. سه کشوری که می توانند در روند تسریع مذاکرات موثر باشند.
هنوز نمی‌توان ارزیابی دقیقی از مواضع ترامپ داشت
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات دونالد ترامپ گفت: در مورد آقای ترامپ برعکس روسای جمهور پیشین آمریکا که تا حدودی از دوران تبلیغات انتخابات، وضعیتشان مشخص بود و مواضع روشن‌تری داشتند، هنوز نمی‌توان ارزیابی دقیقی داشت که می‌خواهند چه مسیری را طی کنند و در همین چارچوب تحلیلی را ارائه داد. وی گفت: با توجه به این که مواضعشان در مورد خیلی از مسائل هنوز دقیق و روشن نیست باید صبر کنیم تا نوع نگاهشان مشخص شود. از جمله ببینیم که نگاه هیئت حاکمه جدید آمریکا در مورد مسائل جهان چه خواهد بود. همانطور که گفتم هنوز زود است که در این ارتباط صحبت و تحلیلی ارائه داد. باید کمی صبر کنیم و تا بعد بتوانیم ارزیابی دقیق‌تری داشته باشیم.
پرونده گفت‌وگوهای هسته‌ای با آمریکا بسته ‌است
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره احتمال ادامه رایزنی‌ها با وزارت خارجه جدید آمریکا درباره برجام گفت: آن مذاکرات و گفت‌وگوها مربوط به برجام بود و گفت‌وگو با آنها در چارچوب گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی بود که ما با گروه 1+5 داشتیم. این گفت‌وگوها و مذاکرات به ثمر نشست و پرونده آن از نظر ما بسته است. از نظر ما چیزی که ما برای آن مذاکره می‌کردیم به انتها رسیده‌است و دیگر نیازی به مذاکره در این خصوص نیست. وی ادامه داد: ممکن است در این فرآیند مسائلی در ارتباط با حوزه‌های فنی و مسائل مربوط به آژانس باشد که آن را نیز از طریق آژانس و دیگران دنبال می‌کنیم و همانطور که پیش از این گفته‌ایم ما به هیچ دلیل و منطقی اجازه نمی‌دهیم که این پرونده که به اتمام رسیده کسی بخواهد آن را مجدداً از نو باز کند. بحث برجام از نظر ما تمام شده و به آنجایی که باید می‌رسید رسیده است.
اعلام اسامی برای سفیر جدید ایران در عراق تایید شده نیست
وی درباره سفیر ایران در عراق گفت: هنوز من نمی‌توانم تایید کنم که چه فردی سفیر ایران در بغداد خواهد شد و تصور می‌کنم که هنوز آنچه که مطرح می‌شود گمانه زنی رسانه‌ای است و پیش داوری‌هایی است که در مورد برخی از سفرای ما مطرح می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما در زمان لازم خود و وقتی پروسه های مربوطه طی شد، نام سفیر را اعلام
می کنیم و او را به رسانه ها معرفی خواهیم کرد.
سخنان صهیونیست‌ها ارزش پاسخگویی ندارد
این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد پیام ویدیویی اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مردم ایران و همچنین اظهارات یکی دیگر از مقامات رژیم صهیونیستی که اعلام کرده‌بود که ای کاش روابط ما به نحوی بود که می‌توانستیم به مردم ایران در قضیه پلاسکو کمک کنیم، اظهار کرد: من خیلی علاقه ندارم به سخنان این مقام صهیونیستی که به بیان سخنان بیجا و بی ربط معروف است پاسخ دهم. این سخنان ارزش پاسخگویی ندارد. وی با اشاره به جنایت های رژیم صهیونیستی در کشتن انسان های بی گناه گفت: اگر آنها
می خواهند کمکی انجام دهند باید از انجام این جنایت ها خودداری و پرهیز کنند و مقداری از جنایت های فزاینده خود بکاهند. وی یک بار دیگر تاکید کرد: ما علاقه‌مند نیستیم که به سخنان چنین افرادی پاسخ دهیم.
اجلاس سازمان همکاری اسلامی در باره میانمار موثر بود
بهرام قاسمی در ارتباط با اجلاس فوق العاده اخیر سازمان همکاری اسلامی در مورد وضعیت مسلمانان میانمار که به عنوان یک اقلیت در این کشور زندگی می‌کنند، گفت: ایران در مورد وضعیت مسلمانان میانمار خارج از بحث سازمان همکاری اسلامی حساسیت خود را داشته‌است و حدود چند هفته پیش نیز وزیر امور خارجه در این ارتباط نامه‌ای را برای دبیر کل سازمان ملل متحد ارسال کردند و نظر ایشان را به این موضوع مهم جلب کردند.
وی با اشاره به اینکه این سازمان در پایان نشست فوق العاده خود بیانیه‌ای را منتشر کرد و کمیته اجرایی را تشکیل داد که ایران نیز عضو آن است، ادامه داد: فکر می‌کنیم که نهایتا اقدام مثبتی صورت گرفت، حساسیت‌های زیادی در عرصه جهانی در این ارتباط به‌وجود آمد و ما امیدواریم از طریق تلاش‌های جهانی به‌خصوص سازمان همکاری‌های اسلامی، اقداماتی در راستای ایفای حقوق مسلمانان میانمار انجام شود. وی ادامه داد: این اجلاس اقدامی موثر و رو به جلو بود.
میانجی واقعی در روابط ایران و عربستان نداشتیم
سخنگوی وزارت خارجه در مورد روابط ایران و عربستان و اظهاراتی که در این ارتباط در اجلاس داووس مطرح شد، گفت: ایران علاقه‌مند است که با کشورهای همسایه و منطقه در چارچوب احترام متقابل روابط داشته باشد و در این ارتباط تلاش می‌کند. قاسمی با اشاره وضعیت روابط بین ایران و عربستان گفت: ما خود را در جریان اتفاقاتی که در فرآیند رابطه‌مان با عربستان ایجاد شد، مقصر نمی‌دانیم و این دولت عربستان سعودی بود که به دلایل مختلف پایه بنای غیر دوستانه را گذاشت و نهایتاً کار به جایی کشید که روابط دو کشور قطع شد. این دیپلمات ارشد کشورمان، گفت: اگر عربستان بتواند روزی در رفتارهای خود نسبت به ایران تغییر جدی ایجاد کند و ما این تغییر را شاهد باشیم این تغییر رفتار می‌تواند آغازی برای تحرک دیگر در روابط دو کشور باشد. ولی آنچه که مسلم است این است که عربستان همچنان بر طبل سابق می‌کوبد و ما هنوز یک چشم‌انداز روشن و سازنده‌ای را از طرف عربستان مشاهده نمی‌کنیم. وی ادامه داد: امیدواریم که عربستان با خردگرایی هرچه بیشتر به واقعیت‌های منطقه و ایران توجه کند. برخی از کشورها علاقه داشته‌اند به حل معضلاتی که بین ایران و عربستان وجود دارد کمک کنند اما نمی‌توان آنها را میانجیگری متداول دانست که در برگیرنده یک پکیج کامل از آغاز تا انتها باشد.

نظر شما