شناسهٔ خبر: 17571536 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

رئیس‌جمهورگامبیا، خزانه را خالی کرد و برد

روز شنبه با فشارهای داخلی و خارجی یحیی جامع، رئیس‌جمهور گامبیا مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد، اما وی ظاهرا هنگام خروج از کشور و رفتن به تبعید، تمام خزانه کشور را خالی کرده و با خود برده است.

صاحب‌خبر -

یحیی جامع پس از 22 سال حکمرانی در گامبیا با کناره‌گیری از قدرت، این کشور را ترک و قدرت را به آداما بارو، رئیس‌جمهور منتخب واگذار کرد. بلافاصله بعد از رفتن او یکی از معاونان رئیس‌جمهور جدید گامبیا گفت: رئیس‌جمهور سابق، میلیون‌ها دلار از خزانه دولتی را در هفته‌های آخر از خزانه خالی کرده است! وی این مبلغ را 11 میلیون دلار اعلام کرد. مای فتی، معاون آداما بارو گفت: دولت جدید متوجه شده 11 میلیون دلار از خزانه دولت به سرقت رفته است. وی ادامه داد: خزانه دولتی کاملا خالی است. در حال حاضر دولت گامبیا با مشکلات و بحران مالی روبه‌روست.

روز یکشنبه نیروهای نظامی غرب آفریقا وارد گامبیا شدند تا امنیت را برای آداما بارو به عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور کوچک غرب آفریقا تضمین کنند. در پی پیروزی آداما بارو در انتخابات ریاست جمهوری دسامبر 2016 گامبیا، یحیی جامع این نتایج را نپذیرفت و از قدرت کناره‌گیری نکرد و تنها بعد از تهدیدهای کشورهای عضو اکوواس و تهدید به مقابله نظامی به گامبیا پذیرفت که قدرت را واگذار کند.

گینه استوایی که رئیس‌جمهور سابق گامبیا در آن ساکن شده، امضاکننده اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی نیست و به این ترتیب در صورت متهم شدن جامع به نقض حقوق بشر یا سایر جرایم، گینه استوایی می‌تواند وی را مسترد نکند.

نظر شما