شناسهٔ خبر: 17571522 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

افشای اسناد محرمانه سیا درباره اخوان‌المسلمین مصر

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بتازگی اسنادی دال بر رویکرد این مرکز نسبت به اخوان المسلمین مصر منتشر کرده که نشان می‌دهد آمریکا همواره منافع خود را در مقابله با این گروه درنظر گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، سازمان سیا این هفته مجموعه‌ای از اسناد محرمانه را در سایت خود منتشر کرد که در میان آنها یک تحلیل از گروه اخوان المسلمین مصر بود که تاریخ تنظیم آن به آوریل سال 1986 میلادی بازمی‌گردد و در آن پیش‌بینی‌هایی درباره این گروه شده که بسیاری از آنها طی 30 سال از زمان تنظیم این سند محقق شده‌اند.

در این تحلیل گسترش قدرت و نفوذ اخوان المسلمین در مصر خطری در بلندمدت برای منافع آمریکا دانسته و هشدار داده شده که هدف قرار دادن این گروه خطرناک‌تر است؛ چراکه احتمال دارد خلأ ایجاد شده توسط گروه‌های افراطی‌تر پر شود.

در این تحلیل که سال 1986 میلادی تنظیم شده است، پیش‌بینی شده که دولت حسنی مبارک در صورت ادامه وخامت اوضاع سوءمدیریت و کمبود منابع با یک حرکت مردمی و اعتراض مواجه شود. همچنین در این تحلیل پیش‌بینی شده که گروه اخوان‌المسلمین در هرگونه اعتراض علیه دولت نقش محوری ایفا کند. تحلیلگران آژانس اطلاعات آمریکا در این تحلیل اخوان المسلمین را در مقایسه با گروه‌های افراطی‌تر، گروهی کم‌زیان‌تر توصیف کردند. تنظیم کنندگان این تحلیل اعتراف کردند در صورتی که گروه اخوان بتواند نفوذ خود را در جامعه مصر گسترش دهد، ضرر آن متوجه منافع آمریکا خواهد بود و مقابله با این گروه ـ که تعداد اعضای آن در زمان تنظیم تحلیل 500هزار نفر بوده ـ می‌تواند خطری بزرگ‌تر برای امنیت آمریکا باشد./ خبرگزاری صدا وسیما

نظر شما