شناسهٔ خبر: 17571517 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

هشدار دید‌بان حقوق‌بشر درباره اعدام‌ها در بحرین

سازمان دیدبان حقوق‌بشر از احتمال اعدام قریب‌الوقوع دو جوان زندانی سیاسی در بحرین خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرآت البحرین، سازمان دیدبان حقوق بشر بحرین اعلام کرد که محمد رمضان و حسین موسی، دو زندانی سیاسی در بحرین در معرض خطر اعدام قریب‌الوقوع هستند، این در حالی است که رژیم بحرین تحقیق شفافی در خصوص شکنجه این دو زندانی انجام نداده است. این سازمان در بیانیه‌ای افزود: اعدام سه زندانی بحرینی در 15 ژانویه جاری در پرونده‌ای مشابه، نگرانی‌ها را درباره موافقت حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین با اعدام رمضان و موسی ـ که به اتهام دست داشتن در یک انفجار در فوریه 2014 به اعدام محکوم شده‌اند ـ افزایش داده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر در بخش دیگری از این بیانیه، افزود که حکم محمد رمضان و حسین موسی صرفا بر اساس اعترافات آنها‌ زیر شکنجه صادر شده است و آنها بعدا اعترافات خود را پس گرفته‌اند. جو استورک، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دید‌بان حقوق بشر گفت که بحرین نباید تحت هیچ شرایطی دو جوان دیگر را اعدام کند، زیرا دلیلی محکم وجود دارد که نشان می‌دهد این اعترافات زیر شکنجه گرفته شده است. در خبری دیگر در همین ارتباط، دادگاه جنایی بحرین روز گذشته جلسه‌ای را برای رسیدگی به اتهامات نبیل رجب، فعال سرشناس این کشور برگزار و ادامه محاکمه را به روز 21 فوریه (3 اسفند) موکول کرد.

شعبه پنجم دادگاه عالی جنایی بحرین، روز گذشته در جلسه‌ای به برخی اتهامات نبیل رجب رسیدگی کرد و افسر تحقیقات و بازجویی در این جلسه مدعی شد که رایانه و تلفن همراه شخصی نبیل رجب را به دست آورده و طبق بررسی‌های انجام شده، وی صفحات مختلف اجتماعی را ازجمله توئیتر که محل شکایت است، اداره می‌کرده است. بنابراین گزارش، یکی از اتهامات وارده به نبیل رجب، نشر و بازنشر نظرات شخصی و نوشته‌هایی در صفحه شخصی توئیتر است که به ادعای دادستانی نشر اکاذیب علیه نظام بحرین و تحریک مردم محسوب می‌شود. بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی شاهد انقلاب مردمی علیه رژیم آل‌خلیفه است. مردم خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند. این درخواست‌ها با سرکوبگری رژیم بحرین و همدستی برخی کشورهای عربی ازجمله عربستان روبه‌رو شده است./ تسنیم و فارس

نظر شما