شناسهٔ خبر: 17571406 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

مذاکرات گرم در «آستانه» سرد

مذاکرات آستانه میان معارضان سوری و نمایندگان دولت بشار اسد در حالی دیروز در قزاقستان برگزار شد که با توافق روسیه و ترکیه، این گفت‌وگوها به صورت غیرمستقیم انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری‌ها، در این مذاکرات غیرمستقیم، هیات‌های دولت سوریه و معارضان، در اتاق‌های جداگانه‌ای نشستند و مواضع آنها از طریق میانجی که نمایندگانی از ترکیه و روسیه بودند به یکدیگر منتقل شد.

آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش کرده ایران و استفان دی‌ میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، در این میانجیگری حضور نداشتند.

براساس این گزارش، موضعگیری‌های تند معارضان علیه جمهوری اسلامی ایران و دولت بشار اسد در این نشست نیز ادامه داشت و رهبر گروه معارضان باردیگر بر خواسته غیرقانونی رفتن بشار اسد تاکید کرد.

بهانه‌گیری هیات معارضان علیه حضور هیات ایرانی در این نشست بشدت افزایش یافته بود و آنها به دنبال این بودند که نه‌تنها ایران در جلسه افتتاحیه سخنرانی نکند، بلکه نامش در بیانیه پایانی به‌عنوان «ضامن آتش‌بس» آورده نشود. همچنین خبرنگار المیادین در گزارشی از محل برگزاری نشست اعلام کرد که به دلیل اختلافات زیاد هیات معارضان بر سر نحوه نشستن طرف‌ها در سالن اجلاس، مذاکرات با 40 دقیقه تأخیر آغاز شد.

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل و رئیس هیات دولت بشار اسد در این مذاکرات در سخنرانی خود تاکید کرد: هدف نشست آستانه برقراری آتش‌بس فراگیر و پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه البته بجز برای گروه‌های تروریستی از جمله «داعش» و «جبهه النصره» است.

وی با بیان این‌که نشست آستانه، نتیجه اقدامات مشترک از سوی طرف‌های مختلف مانند ایران و روسیه است، تصریح کرد: مبارزه با تروریسم در سوریه نیازمند بسته شدن مرزها با ترکیه بوده و با وجود تثبیت آتش‌بس، میان گروه‌هایی که توافق آتش‌بس را امضا کرده و گروه‌هایی که مایل به آشتی ملی هستند، اختلاف وجود دارد.

معارضان شأن دیپلماتیک را رعایت نکردند

جعفری با بیان این‌که معارضان شأن دیپلماتیک را رعایت نکردند، گفت: آنان اصلا به اهمیت این مذاکرات واقف نیستند. او تأکید کرد که معارضان از جبهه النصره و اقدامات تروریستی‌اش از جمله مسموم کردن مخازن آب عین‌الفیجه (که تأمین‌کننده آب شهر دمشق است) دفاع کردند و هیأت دمشق از این اقدام شوکه شده است.

از سوی دیگر، محمد علوش، رئیس هیات معارضان در این نشست با بیان این‌که آنها خواستار تقسیم قدرت سیاسی نیستند، گفت: روسیه باید به دولت سوریه فشار بیاورد تا آتش‌بس را در سراسر این کشور برقرار کرده و تصمیمات پایانی در آستانه باید براساس حسن‌نیت به دست آید. علوش همچنین در اظهاراتی توهین‌آمیز علیه ایران، خواستار خروج مستشاران نظامی ایرانی از سوریه شد و افزود: معارضان بر اجرای بندهای قطعنامه 2254 سازمان ملل درباره انتقال سیاسی قدرت و برکناری بشار اسد تاکید دارند.

الکساندر لاونتریف، رئیس هیات مسکو در این نشست و نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه نیز گفت: بعد از شکست دادن گروه‌های تروریستی داعش و النصره در مناطق مختلف سوریه، می‌توان در این کشور تغییراتی ایجاد کرد. لاونتریف با اشاره به لزوم پایبندی طرف‌ها به آتش‌بس و گروه‌هایی که توافق فراگیر را امضا کردند، ابراز امیدواری کرد: در مذاکرات آستانه جو مناسبی برای هموار کردن راه جهت ادامه دستاوردهای مذاکرات ژنو ایجاد شود. جورج کارول، سفیر آمریکا در قزاقستان هم که به‌عنوان ناظر در مذاکرات آستانه شرکت کرده، گفت: واشنگتن به حصول راهکار سیاسی برای بحران سوریه و شامل شدن هرچه بیشتر گروه‌های معارض متعهد است. کارول همچنین افزود: ماه آینده نشستی در ژنو برای بررسی بحران سوریه برگزار خواهد شد.

تاکید ایران بر حفظ تمامیت ارضی سوریه

حسین جابری‌انصاری، معاون عربی آفریقای وزارت امورخارجه و رئیس هیات ایران در نشست آستانه نیز با تاکید مجدد برلزوم حفظ تمامیت ارضی و استقلال سوریه، از جامعه جهانی خواست تا از انتقال تسلیحات به تروریست‌های سوریه جلوگیری کند.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان در سخنان خود در افتتاحیه نشست آستانه پیشنهاد کرد تمام شرکت‌کنندگان اقدامات خشونت‌بار را طرد و با تثبیت آتش‌بس و ترک انواع مخاصمات به این روند کمک کنند. وی همچنین در دیدار دی میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با تأکید بر ضرورت نقش‌آفرینی فعال سازمان ملل در تسهیل گفت‌وگوهای سوری - سوری گفت: گروه سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه، جایگزین گروه بین‌المللی حمایت از سوریه (ISSG) نیست.

تثبیت آتش‌بس، هدف نشست آستانه

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان هم دیروز در نشست خبری گفت: آنچه تصور می‌شود در اولویت قرار دارد تثبیت آتش‌بس است که در نشست دوشنبه و سه‌شنبه (دیروز و امروز) مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعید می‌دانم در این فرصت کوتاه درباره مسائل دیگر بحث شود.

وی گفت: ویژگی مهم این نشست این است که کشورهای محدودی در آن ورود کردند و حسن آن این است که سه بازیگر عمده منطقه مبتکر آن هستند.

پیش‌نویس بیانیه پایانی

برخی رسانه‌ها جزئیاتی از پیش‌نویس بیانیه پایانی مذاکرات دولت و معارضان سوری در نشست آستانه قزاقستان را منتشر کردند.

به گزارش تسنیم و به نقل از العهد، در پیش‌نویس بیانیه پایانی مذاکرات آستانه آمده است کشورهای ذی‌ربط، بر سر نظارت بر آتش‌بس و فراهم کردن مقدمات برای آغاز مذاکرات ژنو و اهمیت جداسازی گروه‌های معارض از گروه‌های تروریستی، اتفاق نظر دارند.

این پیش‌نویس همچنین خواستار ایجاد یک ساز و کار سه‌جانبه برای نظارت و تضمین اجرای کامل آتش‌بس و دعوت به آغاز مذاکرات بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت و حمایت از تمایل معارضان مسلح برای شرکت در دور بعدی مذاکرات ژنو شده است.

براساس این پیش‌نویس، کشورهای ذی‌ربط بر سر جداسازی دو گروه تروریستی داعش و النصره از سایر گروه‌های دیگر به‌توافق رسیده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما