شناسهٔ خبر: 17569963 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

معاون اول رئیس‌جمهور:

تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مکران نقطه آغاز توجه مسئولین به این منطقه است

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به منطقه مکران و طرح‌هایی که ایشان برای توسعه این منطقه در نظر گرفتند، گفت: رهبر انقلاب در این سفر مطالبی فرمودند که به آغازی برای توجه مسئولین به این منطقه به عنوان یکی از بزرگ ترین فرصت‌های توسعه کشور تبدیل شد.

صاحب‌خبر -



به گزارش فارس، اسحاق جهانگیری در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار سواحل مکران خاطرنشان کرد: یک برنامه توسعه بلند مدت و بلند پروازانه برای این منطقه در نظر گرفته ایم و طرح جامع توسعه سواحل مکران نیز تدوین و امروز رونمایی شد که در این طرح مشخص شده است چه نقاطی برای چه فعالیت‌هایی مناسب است ضمن آنکه مطالعات زیست محیطی دقیقی نیز انجام شده تا تبعات زیست محیطی ایجاد نشود.
وی با بیان اینکه ابتناء اقتصاد ما بر اقتصاد مقاومتی، به ویژه در شرایط پساتحریم و گشایش‌های بعد از اجرای برجام ما را موظف می‌کند که نقاط عزیمت خود را در توسعه بیشتر بر مناطق محروم و قشرهای ضعیف قرار دهیم، گفت: دولت پس از طی دورانی سخت می‌خواهد برای پیشبرد رونق اقتصادی، برای تأمین منابع جدید توسعه‌ای، برای بهبود معیشت مردم، برای کاهش نگرانی از آینده، زمینه‌ها و فرصت‌های جدید در توسعه به‌وجودآورد. پروژه توسعه‌ سواحل مکران از همین دست است؛ پروژه‌ای که فصل مشترک برنامه‌ توسعه‌ پایدار و اقتصاد مقاومتی است.
جهانگیری با اشاره به اینکه جذابیت‌های حوزه دریایی، هم از نظر جذب توریست و هم از نظر توسعه‌ واحدهای صنعتی در حوزه دریایی، اهمیت دریا و سواحل را دوچندان کرده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ هم‌مرزی با 3 حوزه آبی یکی از کشورهای ممتاز دنیا به لحاظ دسترسی به بخش‌های دریایی و آب‌های آزاد است. علاوه بر این موقعیت ژئوپولتیک منطقه‌ای و جغرافیایی جمهوری اسلامی این واقعیت را برجسته می‌کند که ایران در «چهارراه حمل‌ونقل تجاری و بازرگانی جهان» قرار دارد.
معاون اول رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: در این میان، طراحی و اجرایی شدن اَبَرپروژه کریدور شمال‌ـ‌جنوب که ان‌شاءالله موجب گشایش گره‌های اقتصادی ایران و کشورهای همسایه خواهد شد، متوقف بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب در سواحل دریای عمان است. مطالعات زیست‌محیطی و بخش توریسم نیز نشان می‌دهد که سواحل دریای عمان و به‌خصوص سواحل مکران قابلیت عظیمی در جذب سرمایه‌های خارجی داراست.
وی اظهار داشت: توجه به مزیت‌های صادراتی بخش صنایع پتروشیمی به همراه رشد صنایع سنگین در کنار صنایع دریایی موجب می‌شود که مزیت‌های ترانزیت دریایی به‌صورت برجسته‌ای مدنظرقرارگیرد. این توجه علاوه بر توسعه صنعتی منطقه، هزینه‌های تولید، حمل‌ونقل و صادرات را به شدّت کاهش می‌دهد. با به ثمر رسیدن این اَبَرپروژه، سواحل مکران به بزرگ‌ترین قطب صنعتی واقتصادی منطقه تبدیل خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما