شناسهٔ خبر: 17569750 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مسئول نمایندگی اوقاف و امور خیریه کوهپایه:

موقوفه آبگرم «ورتون» به ثبت ملی رسیده است

اصفهان- مسئول نمایندگی اوقاف و امور خیریه کوهپایه گفت: موقوفه آبگرم ورتون با مساحت ۱۲ هکتار در فاصله ۵۵ کیلومتری شرق اصفهان قرار گرفته که این مکان گردشگری به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حسن رفیعی اظهار داشت: موقوفه آبگرم ورتون در سال ۹۱ با سرمایه گذاری کوروش عزیزیان از فعالان بخش خصوصی و با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال احیا و در حال حاضر به یک منطقه گردشگری تبدیل شده است.

وی در ادامه افزود: اجرای این پروژه عظیم در راستای توسعه و بهره برداری از ظرفیت های چشمه آبگرم و چهت پیروی از منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با رویکرد اقتصاد مقاومتی انجام شد.

مسئول نمایندگی اوقاف و امور خیریه کوهپایه ادامه داد: این منطقه گردشگری با پیگیرهای به عمل آمده در هیئت دولت نهم به عنوان منطقه گردشگری ملی به تصویب و به ثبت رسید.

رفیعی در ادامه تصریح کرد: این مجموعه شامل چشمه های آبگرم معدنی، حمام ها و حوضچه های آبگرم و ساختمان سنگی تاریخی معروف به حوض مراد و بقعه متبرکه طبیب آبگرم می باشد.

وی در ادامه خاطر نشان شد: معماری این بنا در نوع خود منحصر به فرد است که تالار سنگی و حوض مراد از نمونه های این شاهکار هنری دوره صفویه می باشد.

مسئول نمایندگی اوقاف و امور خیریه کوهپایه در ادامه بیان داشت: آبگرم چشمه های این منطقه معدنی و از دسته آب های کلروره بی کربناته و سولفاته می باشد که از آن در درمان بیماری هایی همچون درد های عصبی و رتماتیسمی و پوستی استفاده می شود و براساس تحقیقات پزشکی که انجام شده است نوشیدن مقداری کمی از این آب موجب ازدیاد ترشحات معده و تاثیر بر دستگاه گوارش از طریق ازدیاد تبادلات بافتی می شود و وجود سدیم در ترکیب آن خاصیت ملین دارد و سرانجام به سبب وجود آهن در ترکیب آن در درمان کم خونی موثر است.

حسن رفیعی در ادامه عنوان کرد: با احیای این موقوفه هم زمینه برای اجرای امینانه نیات واقف نیک اندیش آن محیا شده است و هم اقتصاد منطقه رشد کرده و زمینه برای اشتغال جوانان منطقه نیز محیا شده و هم اینکه این موقوفه که تا قبل از آن مکانی مخروبه و بلا استفاده بوده است به مکانی بسیار پرارزش و مفید جهت بهرمندی همگانی شده است.

نظر شما